در ٤ ماه امسال ثبت شد

افزایش ٢١ درصدی صادرات کالای غیرنفتی ایران

۱۳۹۵/۰۵/۰۷ - ۱۴:۱۹:۱۲
کد خبر: ۴۳۸۲۴۲
افزایش ٢١ درصدی صادرات کالای غیرنفتی ایران
صادرات غیرنفتی کشور در چهار ماه امسال با ٢١ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به بیش از ١٦ میلیارد دلار رسید و با رشد چهار میلیارد دلاری تراز تجاری بهترین عملکرد تجارت خارجی در سال های اخیر ثبت شد.
به گزارش گروه  اقتصادی خبرگزاری برنا،  در چهار ماه امسال ٤١ میلیون و ١٦١ هزار تن کالا به ارزش ١٦ میلیارد و ٣٠٨ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد که در همسنجی با پارسال از نظر وزن ٣٦,٣٧ درصد و از لحاظ ارزش ٢١.١١ درصد افزایش داشت.

در همین مدت ٩ میلیون و ٩٥٨ هزار تن کالا به ارزش ١٢ میلیارد و ٨٦٥ میلیون دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه پارسال، از نظر وزن ١٢,٧٩ درصد و از لحاظ ارزش ٧.١٢ درصد کاهش یافت.

با توجه به این میزان واردات و صادرات، تراز تجاری کشور با افزایش چهار میلیارد دلاری بهترین عملکرد تجارت خارجی در سال های اخیر را به ثبت رسانده است و همچنان به روند مثبت خود ادامه می دهد.

مهمترین کالاهای صادراتی کشور در چهار ماه امسال، محصولات پتروشیمی با ١٣ میلیون و ٤٣٨ هزار تن و ارزش پنج میلیارد و ٦٧٩ میلیون دلار و سهم ارزشی سایر کالاها ٦٥,١٨ درصد بود.

متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در این مدت ٣٩٦ دلار و متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی یک هزار و ٢٩٢ دلار بود.

در این مدت مهمترین اقلام وارداتی شامل برنج به ارزش ٤٧٥ میلیون دلار و سهم ارزشی ٣,٧ درصد، ذرت دامی به ارزش ٣٣٥ میلیون دلار و سهم ارزشی ٢.٦ درصد و لوبیای سویا به ارزش ٣١٥ میلیون دلار و سهم ارزشی ٢.٤٥ درصد بود.

کنجاله سویا به ارزش ٢٤٠ میلیون دلار و سهم ارزشی ١,٨٧ درصد و قطعات منفصله برای تولید اتومبیل سواری ردیف ٨٧٠٣ بنزینی با حجم سیلندر دو هزار سی سی با ساخت داخل ١٤ درصد تا کمتر از ٣٠ درصد به استثنای لاستیک به ارزش ٢٢٧ میلیون دلار و سهم ارزشی ١.٧٧ درصد در رده های بعدی واردات قرار داشت.

همچنین در این مدت چین، امارات، کره جنوبی، ترکیه و هند بزرگ ترین صادرکنندگان کالا به ایران بودند.

به گزارش ایرنا، معاون اول رئیس جمهوری، چهارم مردادماه در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: در چهار ماه امسال میزان صادرات غیرنفتی کشور چهار میلیارد دلار از واردات بیشتر بود.

بررسی کارنامه تجارت خارجی ایران در فصل بهار ١٣٩٥ نشان داد در این دوره ٢٧ میلیون و ٧٨٠ هزار تن کالا به ارزش ١٠ میلیارد و ٤٧٢ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز