کاکایی در گفت و گو با برنا:

سفر اردوغان به مسکو قدرت نمایی برای غرب است

۱۳۹۵/۰۵/۲۴ - ۰۹:۰۳:۴۹
کد خبر: ۴۴۵۳۰۴
سفر اردوغان به مسکو قدرت نمایی برای غرب است
کارشناس ترکیه گفت: بخشی از سفر اردوغان به مسکو و نشست او با پوتین قدرت نمایی برای آمریکا است.

سیامک کاکایی کارشناس مسائل ترکیه درباره از سرگیری روابط میان ترکیه و روسیه به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: اولین نشست بین المللی اردوغان پس از کودتای نافرجام در ترکیه با پوتین انجام شد. در چندین ماه گذشته و پس از ماجرای سقوط جنگنده هوایی روسیه شاهد افزایش تنش میان آنکارا و مسکو بودیم، اما امروز  در برخی اظهار نظر مقام های ترکیه نسبت به روابط با روسیه تغییرهایی مشاهده می‌شود که این تغییرات ناشی از ترس اردوغان از طرد شدن در جامعه بین المللی است.

وی افزود: قبل از کودتا تلاش هایی جهت عادی‌سازی روابط میان دو کشور صورت گرفت و اردوغان به حادثه سقوط هواپیمای روس ابراز تاسف کرد و تقریبا شرایط برای بازگرداندن روابط تجاری و رفع تحریم ها از سوی روسیه انجام شد، اما کودتای اخیر در ترکیه شرایط دیپلماتیک را بین دو کشور تغییر داد و گفته می‌شود که پوتین اولین شخصیت سیاسی است که بعد از کودتای نافرجام در ترکیه اعلام همکاری با روسیه کرد و این امر سبب شد، نگاه ترکیه به روسیه و همسایه هایش متفاوت شود.

این کارشناس روابط بین‌الملل با تاکید براینکه اردوغان سعی دارد بدون تکیه برغرب یک قدرت مستقل باشد، ادامه داد:  به نظر می رسد، بخشی از سفر اردوغان به مسکو و نشست او با پوتین یک قدرت نمایی برای آمریکا باشد. باتوجه به این که آمریکا استرداد گولن را به ترکیه قبول نکرد، رجب طیب اردوغان نیز به برقراری رابطه با قدرت مخالف او یعنی روسیه روی آورد و البته ادامه رابطه با روسیه نیاز به همکاری های منطقه ای دارد و پیش‌بینی می‌شود که ترکیه با ایران و سوریه نیز وارد نشست های دیپلماتیک شود.

کاکایی در خاتمه به واکنش منفی آمریکا در مقابل نشست روسیه و ترکیه اشاره و گفت: سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا بعد از نشست اردوغان و گولن اعلام کرد که این رابطه ممکن است به ضرر رابطه آمریکا و ترکیه تمام شود. بدیهی است که روابط ترکیه و غرب بعد از کودتا به شدت خدشه دار خواهد شد و ترکیه تا مدت ها نمی تواند وارد اتحادیه اروپا شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز