قاسمی در نشست خبری:

تاریخ سفر اردوغان به ایران مشخص نیست/ سفیر ژاپن بازداشت نشده است

۱۳۹۵/۰۶/۰۱ - ۱۲:۲۶:۳۲
کد خبر: ۴۴۹۰۵۹
تاریخ سفر اردوغان به ایران مشخص نیست/ سفیر ژاپن بازداشت نشده است
سخنگوی وزارت خارجه درباره تاریخ سفر اردوغان به تهران گفت: ما روابط خوبی با همسایه خود یعنی کشور ترکیه داریم، بعد از ماجرای کودتا در ترکیه ایران اولین کشوری بود که در ساعت های اولیه این اقدام را به شدت محکوم کرد، هفته گذشته نیز سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران به مدت 5 ساعت انجام شد ولی در حال حاضر تاریخی برای سفر آقای اردوغان به تهران در نظر گرفته نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر بازداشت سفیر ژاپن در ایران گفت: من خبر بازداشت سفیر ژاپن را تایید می کنم اما سوء تفاهمی برای دقایقی پیش آمد و ایشان به دلیل عدم وجود کارت شناسایی مورد سوال و جواب قرار گرفتند، همراه سفیر بلافاصله با وزارت خارجه تماس گرفت و این موضوع پیگیری شد.

وی با اشاره به سفر محمدجواد ظریف به آمریکای لاتین گفت: مسایل دیپلماتیک انتها ندارد و براساس ظرفیت ها زمینه همکاری کشورها می تواند ارتقاء پیدا کند، آمریکای لاتین از مناطقی است که دارای پتانسیل خاص است و از آنجایی که یکی از اهداف دولت و وزارت خارجه دیپلماسی اقتصادی بود هیأت اقتصادی وزیر را در این سفر همراهی کردند و در اولین فرصت ایجاد شده آقای ظریف عازم این کشورها شدند.

قاسمی درباره استفاده روسیه از پایگاه نوژه گفت: ما هیچ تفاهم نامه ای با روسیه نداریم و روابط ما با این کشور راهبردی است و در چند سال اخیر روابط ما با این کشور به دلیل اشتراکات رو به افزایش است. خوشبختانه ما با روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم اشتراکات داریم، امنیت منطقه برای ما بسیار مهم است و به دلیل همین اشتراکات اجازه دادیم تا از تسهیلات ما استفاده کنند تا در منطقه ناامن سوریه با تروریست ها مبارزه کنند. روسیه نه در ایران پایگاه دارد و نه مستقر شده است. موضوعی بود که انجام شد و عجالتا پایان یافت.

وی درباره تاریخ سفر اردوغان به تهران گفت: ما روابط خوبی با همسایه خود یعنی کشور ترکیه داریم، بعد از ماجرای کودتا در ترکیه ایران اولین کشوری بود که در ساعت های اولیه این اقدام را به شدت محکوم کرد، هفته گذشته نیز سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران به مدت 5 ساعت انجام شد ولی در حال حاضر تاریخی برای سفر آقای اردوغان به تهران در نظر گرفته نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره برخی انتقادات به وزارت خارجه در خصوص عملکرد ضعیف با کشورهای عربی گفت: ما یک کشور چند صدایی هستیم و نظرات مختلف همیشه مطرح می شود و اینکه وزارت خارجه عملکرد مثبتی نداشته است این دیدگاه می تواند غلط یا درست باشد. این قضاوت با شما. ما در برخی حوزه ها شاید فضای باز برای همکاری ها هستیم اما در برخی مسایل برخی اختلاف دیدگاه وجود دارد که ناشی از ناکارآمدی وزارت خارجه نیست. آنچه مسلم است هر کشوری که دست دوستی به سمت ما دراز کند دست او را به  گرمی می فشاریم.

قاسمی در خصوص اینکه چقدر سفر اردوغان می تواند در مسأله سوریه موثر باشد گفت: بحث سوریه چند سال است که لاینحل مانده است و یک ناامنی در منطقه به وجود آمده، ما در حوزه سوریه در گذشته با ترکیه یک مقدار اختلاف نظر داشتیم و مشمول رایزنی های جدید هستیم و تماس های خود را نیز بیشتر کرده ایم و امیدواریم در نشست های آتی نتیجه های بیشتری در خصوص مسایل منطقه ای داشته باشیم تا ثبات به منطقه بازگردد.

قاسمی درباره روابط ایران و انگلیس گفت: یکی از اهداف سیاست خارجی ایران این است که با کشورهای دیگر روابط خود را  ارتقاء دهد که یکی از آنها انگلستان است، در هر دو سفارت کاردار به صورت فعال تلاش می کند و امکان روابط در سطح سفیر وجود دارد.

وی در خصوص سفر مریم رجوی به عربستان اظهار داشت: عربستان متأسفانه علیرغم میل باطنی دچار توهمی جدی است و با توجه به مشکلاتی که از درون و بیرون دارد دست به حرکات هیجانی می زند که راه به جایی نخواهد برد و این یکی از آن حرکات است اما امیدواریم عقلانیت به کشور عربستان بازگردد زیرا ثبات در منطقه به نفع عربستان است.

وی درباره زمان بعدی جلسه کمیسیون مشترک برجام گفت: اگر بدعهدی از سوی طرف غربی مطرح شده باشد در کمیسیون آتی بررسی خواهد شد ولی زمان و مکان آن مشخص نیست.

قاسمی در خصوص اطلاع رسانی دیر وزارت امور خارجه در سفر چاووش اوغلو به ایران و استفاده روسیه از پایگاه نوژه گفت: قطعا هر چه کار شفاف تر باشد مثمرثمر خواهد بود و اینکه در سفر اوغلو به تهران دیر اطلاع رسانی شد ممکن است به دلیل اختلاف زمان و ساعت باشد، در خصوص بحث استفاده روسیه از پایگاه نوژه وزارت خارجه درگیر این موضوع نبوده است.

وی در خصوص اینکه ترکیه چقدر در مواضع خود درباره سوریه پایبند خواهد بود بیان کرد: سوریه موضوع پیچیده ای است و همه تلاش می کنند این معضل سوریه حل شود. در بحث سوریه ما فقط مواضع خود را تکرار کرده و بر آن ایستادگی می کنیم در این موضوع ما با ترکیه دارای اختلاف نظر بوده ایم و این اختلاف نظر همواره وجود دارد اما اینکه در آینده ترکیه واقعیت های منطقه را بیشتر درک خواهد کرد یا نه نمی توان از الان پیش بینی کرد اما برگزاری نشست می تواند به صلح و ثبات در منطقه کمک کند.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به وضعیت ایرانی های دستگیر شده در آب های کویت گفت: این افراد غیرقانونی وارد خاک کویت شده اند به سفارت ما دستور داده شد تا با سفارت کویت صحبت کند، یک فرد مجروح که در زمان درگیری با نیروهای امنیتی دچار آسیب شده بود توسط کاردار ما پیگیری شد اما اطلاع جدیدی از آخرین وضعیت آنها ندارم.

وی با اشاره به بازداشت دو دیپلمات دستگیر شده در ایران گفت: سفر دو دیپلمات اروپایی به منطقه با اطلاع رسانی وزارت خارجه صورت گرفت و زمانی که وزارت خارجه از موضوعی اطلاع دارد به طبع سایر ارگان ها نیز از آن مطلع هستند، تا جایی که من اطلاع دارم تخلف خاصی صورت نگرفته و این افراد با مجوز قبلی و اطلاع قبلی سفر داشته اند و تاکنون وزارت خارجه گزارشی از هیچ نهاد امنیتی دریافت نکرده است و اگر گزارشی ارسال شود مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

قاسمی درباره پیگیری فاجعه منا بیان کرد: حادثه تلخ منا فراموش نشدنی است و باید پرونده آن مفتوح بماند تا حق و حقوق ملت ایران دریافت شود، کمیته مشخصی از همان ابتدا در وزارت خارجه تشکیل شده که بسیار فعال است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره دستگیری لنچ های ایرانی در آب های عربستان گفت: ما نسبت به وضعیت ایرانی های خارج از کشور حساس هستیم و مستقیم نمی توانیم پیگیری های خاصی با عربستان انجام دهیم اما از طرق گوناگون بخش کنسولی ما پیگیر این موضوع هستند.

قاسمی با اشاره به سفر دکتر روحانی به آذربایجان و نشست سه جانبه گفت: ما نسبت به گسترش روابط با کشورهای منطقه حساس هستیم و تا آنجا که دست ما باز باشد به تعاملات خود ادامه می دهیم. این اجلاس هم چند جانبه بود و تاثیرات زیادی برای منطقه داشت و این الگو می تواند در مورد سایر کشورها هم اتفاق بیفتد.

وی در خصوص لغو روادید میان ایران و آذربایجان بیان کرد: امیدواریم لغو روادید در میان دو کشور ایران و آذربایجان هر چه سریع تر تحقق پیدا کند اما در حال حاضر در شرایطی هستیم که فقط تسهیلات راحت تر شده است.

قاسمی در خصوص لغو ممنوعیت سفر به ترکیه علیرغم ناامنی در این کشور بیان کرد: وضعیت ترکیه تلخ است، در برهه ای از زمان که نگرانی های ما بیشتر بود وزارت خارجه این سفر را ممنوع اعلام کرد ولی این اتفاقات در سایر کشورها مانند آلمان و فرانسه هم رخ می دهد اما ایرانیان ما هوشمند هستند تا سفر غیرضروری به این کشور انجام ندهند، ما ممنوعیت دولتی را برداشتیم و اختیار را به سازمان گردشگری و آژانس ها دادیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر ظریف به آمریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: این سفر قطعا انجام خواهد شد و به صورت جزیی تر در آینده اطلاع رسانی می شود.

وی درباره اختلاف نظر ایران، ترکیه و روسیه در مورد کردها گفت: این اختلاف نظر میان سه کشور وجود دارد اما بحث روسیه نسبت به ایران و ترکیه در مورد کردها متمایز است، در مورد کردستان برخی نقاط مشترک و اختلافی میان ایران و ترکیه وجود دارد اما آنچه مسلم است ترکیه باید با تعامل بیشتری به حل و فصل این موضوع بپردازد.

وی درباره موضع ایران درباره تشکیل شورای عالی سیاسی یمن و نقش ایران در تشکیل این شورا گفت: ما نقشی در تشکیل این شورا در یمن نداشتیم زیرا ما در مسایل داخلی یمن و سایر کشورها دخالت نمی کنیم و از تشکیل این شورا در یمن استقبال کردیم زیرا این افراد باید خودشان برای آینده خود تصمیم بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اینکه سفارت ایران در سوئیس تا چه زمانی در سطح کاردار باقی خواهد ماند گفت: سفیر در هر کشوری نقش مهم دارد اما در این کشور وزارتخانه های ما بسیار فعال هستند و دیپلمات ها با تمام توان و کوشش پیگیری مسایل را انجام می دهند و دفتر ژنو نیز بسیار کمک می کند و احساس نگرانی خاصی نداریم.

وی درباره آمادگی ایران از آغاز گفتگوهای حقوق بشری بیان کرد: بحث مذاکرات حقوق بشر با اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی مسأله جدیدی نیست و بیش از دو دهه است که نشست های مشترک داریم، در یک دوره وضعیت تبدیل به مذاکرات سازنده شد و در یک دورانی این مذاکرات تعطیل شد اما اخیرا در فضای جدید ما علاقمند به گفتگو در این خصوص با کشورهای اروپایی هستیم. در این راستا ما از ارزش های خود پیروی می کنیم اما برگزاری این نشست ها می تواند مواضع ما را با سایر کشورها نزدیک تر کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره دستگیری برخی از مسئولان به دلیل دو تابعیتی بودن اظهار داشت: هیچ مسئولی تاکنون به این اتهام دستگیر نشده و اگر کسی دستگیر شده به دلایل دیگر بوده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز