عیقرلو در گفت‌وگو با برنا:

شورای عالی ترابری با تلاش دولت یازدهم فعال شد/ کاهش چشم گیر قاچاق کالا در سه سال اخیر

۱۳۹۵/۰۶/۰۸ - ۰۹:۴۱:۱۷
کد خبر: ۴۵۱۰۱۷
شورای عالی ترابری با تلاش دولت یازدهم فعال شد/ کاهش چشم گیر قاچاق کالا در سه سال اخیر
رییس فدراسیون حمل و نقل و ترانزیت کشور گفت: دولت یازدهم و به خصوص وزارت راه و شهرسازی توانست شواری عالی ترابری را بعد از چندین سال که هیچ عملکردی نداشت و خوابیده بود، فعال کند و به آن قدرت عمل دهد.

محمد عیقرلو رییس فدراسیون حمل و نقل و ترانزیت کشور درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا درباره وضعیت صنعت حمل‌ونقل در دولت‌یازدهم گفت: با همه نقدهایی که به دولت وارد است و ما همچنان خواستار اصلاح بسیاری از امور هستیم و شدیدا در حمل و نقل همچنان در مشکلات ریشه‌ای داریم، اقدامات بسیاری در این سه سال با پیگیری های فراوان از دوره های اقبل انجام شد که شرط انصاف است که بیان شود.

وی در ادامه به صورت موردی به بیان اقدامات انجام شده در زمینه حمل و نقل توسط دولت به شرح زیر پرداخت:

  1. احیای شورای عالی هماهنگی ترابری که یک شورای قانون گذاری  برای توسعه و پیشبرد و هماهنگی است  و می‌تواند در امر قانون‌گذاری با اختیارات کامل به شکل مستقیم، عمل ‌کند. درمدتی که این شورا تشکیل شده، عملکردهای مشخص و هدفمندی با قانون گذاری داشته است. دولت یازدهم و به خصوص وزارت راه و شهرسازی در این راستا به خوبی عمل کرد و توانست شواری عالی ترابری را بعد از چندین سال که هیچ عملکردی نداشت و خوابیده بود، فعال کند و به آن قدرت عمل دهد.
  2. ابلاغ حکم، توسط آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و سازمان‌های دولتی، مبنی براینکه هیچ دستورالعملی را بدون، اجازه از شورای عالی ترابری انجام ندهند و به دنبال آن، اظهارات آقای آخوندی در یک نامه به تمام سازمان های ذی‌ربط برای رعایت اصل 44 و واگذاری عملیات‌های زیرمجموع به بخش‌های خصوصی
  3.  وزارت راه و شهرسازی در اولین قدم به نوسازی ناوگان هوایی اقدام کرد. اجرای کنترل سوخت برای ناوگان جاده ای از طریق پیمایش را در دست داشت، در گذشته تمام ماشین های دیزلی هرطور که می‌خواستند سوخت می‌گرفتند، اما امروز این ماشین ها باید طبق پیمایش سوخت دریافت کنند.
  4. احیای توسعه شرق کشور از چابهار و اجرایی کردن طرح های مربوط به  این توسعه در اولین فرصت،که به دنبال آن موافقت‌نامنه های دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص حمل‌ونقل و ترانزیت با کشورهای همسایه به خصوص کشور آذربایجان را به وجود آورد و خط راه آهن رشت-آستارا که موجب پیوستن به ریل آذربایجان می‌شود،احداث شد.
  5. وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌هایش در سه سال گذشته،  تشکل‌های بخش خصوصی اهمیت قایل شده و در تمام تصمیم‌گیری ها از این بخش ها در حوزه‌های مختلف استقبال کرده است.

رییس فدراسیون حمل‌ونقل و ترانزیت کشور با اشاره به کاهش چشم گیر قاچاق کالا در دولت‌یازدهم افزود: سازمان های مسئول، مانند نیروی انتظامی و قوه قضاییه در این سالها درکنار قوه‌مجریه  بسیار تلاش کرده و این تلاش ها باعث شده هزینه قاچاق برای افرادی که این کار را انجام می‌دهند به قدری گران شده باشد که در نتیجه قاچاق کاهش چشمگیری پیدا کند. این کاهش و کشفیات قاچاق در دولت‌های گذشته سابقه نداشته است. مبارزه با قاچاق توسط دولت امرجدی بوده که به دلیل از بین بردن علت ها و ریشه های قاچاق است و بیشتر ازین نیز زمان می‌برد.

وی با بیان اینکه "ما انتظار داریم که تعرفه ها غیر منطقی کالاها را به حداقل ممکن برسد" اظهار کرد: ما باید  فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را  به عنوان یک شعار ملی در نظر بگیریم و سازمان های متولی بر کیفیت کالاهای ایرانی نظارت بکنند. به این معنی که به تولیدات هرکارخانه ای به طور مستقیم نظارت شود. با کمپانی های معتبر دنیا در خصوص پوشاک، مواد غذایی  و بهداشتی  صحبت شود و این  کمپانی ها بتوانند در ایران شعبه داشته باشند تا مانع از قاچاق این کالاها به داخل کشور شود.

 این کارشناس اقتصادی به قاچاق خودرو در ایران به عنوان یک مشکل ریشه ای اشاره و افزود:  به نظر من، قاچاق خودرو معنی ندارد. مگر با وجود جعل اسناد، که باید ریشه این عمل بررسی و کسانی که می‌توانند به وضوح با جعل سند کالایی مانند خودرو را وارد کرده، شناسایی کند و به شدت با آن‌ها برخورد شود.

عیقرلو در پایان به مشکلاتی که در صنعت حمل و نقل وجود  دارد اشاره و گفت: اجبار قیمت‌گذاری در کالاها باید تا حدودی برداشته شود ما متاسفانه همچنان در صنعت حمل و نقل مانع سرمایه‌گذاری داریم و همچنین مالیات و بیمه‌های تامین اجتماعی که در این صنعت تعیین شده است باید بررسی و ساامان‌یافته تر باشد. حمل و نقل باید برای قدرتمند شدن از حالت راننده محوری به شرکت‌محوری رود و قانون کار، توجه ویژه ای در استخدام و اخراج رانندگان توسط کارفرما و شرکت ها به دلیل حساسیتی که حوزه حمل و نقل با توجه به احتمال ضررهای کلانی که وجودارد، داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز