وکیلی در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد؛

عدالت جنسیتی شاخه‌ای از عدالت اجتماعی است

۱۳۹۵/۰۶/۰۷ - ۱۰:۳۳:۴۱
کد خبر: ۴۵۱۸۳۰
عدالت جنسیتی شاخه‌ای از عدالت اجتماعی است
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران به تبیین مفهوم عدالت جنسیتی و تفاوت میان دو واژه جنس و جنسیت پرداخت و گفت: جنسیت با جنس متفاوت است، عده ای بر این باور هستند که عدالت جنسیتی یعنی عدالت جنس؛ در صورتی که این دو موضوع کاملا متفاوت از یکدیگر است.

محمد علی وکیلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا افزود: عدالت جنسیتی شاخه ای از عدالت اجتماعی است و اگر اشکالی در عدالت جنسیتی است به طور قطع اشکال اصلی از عدالت اجتماعی است.

وی اظهار کرد: عدالت جنستی مفهوم کیفی است که قابل انطباق بر مفاهیم انسانی است، در حالی که تناسب جنسیتی واژه کمی است که امکان جامعیت لازم را برای مفاهیم انسانی ندارد.

وکیلی تصریح کرد: عدالت جنسیتی جامع ترین، رساترین و پرمفهوم ترین عدالت در جامعه است که با فمینیست بودن، تشابه جنسیتی و تساوی جنسیتی متمایز است که همین امر سبب تمایز عدالت جنسیتی شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی افراد مفهوم عدالت جنسیتی را به طور کامل درک نکرده اند و به آن به عنوان یک جنس نگاه می کنند، گفت: اعتراض عده ای از افراد مبنی بر جلوگیری از این کار قابل هضم و مفهوم نیست.

وی افزود: باید افراد و نمایندگان مردم به عدالت جنسیتی همانند عدالت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و .... نگاه کنند و بدین طریق عدالت جنسیتی نیز در منظومه فرهنگی ایران جای خود را پیدا کرده و به یک گفتمان صریح تبدیل شود.

محمد علی وکیلی در پایان خاطرنشان کرد: برخی اخبار درخصوص تصویب جایگزینی واژه تناسب جنسیتی به جای عدالت جنسیتی در ماده 31 لایحه برنامه ششم توسعه در این کمیسیون فاقد وجاهت است و در حال حاضر جمع بندی نهایی در این زمینه صورت نگرفته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز