با موافقت مشروط دولت انگلیس ؛

پارلمان بر روند اجرای برگزیت نظارت می کند

۱۳۹۵/۰۷/۲۱ - ۱۴:۳۶:۵۳
کد خبر: ۴۶۸۳۶۳
پارلمان بر روند اجرای برگزیت نظارت می کند
در شرایطی که مجلس عوام انگلیس امروز (چهارشنبه) طرحی را برای افزایش نظارت پارلمان بر روند خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) را به رای می گذارد، نخست وزیر انگلیس موافقت خود با این موضوع را بصورت مشروط اعلام کرد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، «ترزا می» این نظارت را مشروط به این دانسته است که اقدامات مجلس موجب تضعیف موضع دولت در مذاکرات آتی با دیگر اعضای اتحادیه نشود.

همچنین نمایندگان حزب مخالف کارگر در این طرح غیرالزام آور خواستار بحث و گفتمان درباره نقشه راه دولت و نظارت دقیق مجلس بر روند پیش بینی شده برای خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) پیش از اجرای ماده 50 پیمان لیسبون هستند.

در الحاقیه روز چهارشنبه «ترزا می» نخست وزیر انگلیس به طرح پیشنهادی نمایندگان، ضمن تاکید بر لزوم احترام به خواست مردم انگلیس آمده است : نظارت نمایندگان اما نباید موجب تضعیف موضع دولت در مذاکرات [با اعضای اتحادیه اروپا] پس از اجرای ماده 50 شود.

انگلیس پس از اجرای این ماده قانونی که به معنای آغاز روند خروج از اتحادیه اروپا است، تنها دو سال زمان دارد تا با 27 عضو دیگر این اتحادیه برای چارچوب همکاری در زمینه تجارت و مهاجرت به توافق برسد.

خانم می وعده داده که روند خروج از اتحادیه اروپا را تا پایان مارس 2017 (دهه اول فروردین 1396) کلید می زند، اما قانون گذاران هر دو حزب کارگر و محافظه کار، دولت را به بی توجهی به نقش پارلمان در این تصمیم گیری بزرگ سیاسی متهم می کنند.

سخنگوی می در روز های گذشته تاکید کرده بود که گرچه نظارت نمایندگان بر این روند ضروری است، اما رای گیری پارلمانی برای تصویب یا رد نتایج همه پرسی از سوی دولت پذیرفته نخواهد شد.

مجلس عوام انگلیس 650 کرسی دارد و اکثریت نمایندگان آن در زمره مخالفان خروج از اتحادیه اروپا هستند.

شهروندان انگلیس سوم تیر ماه در همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا که به «برگزیت» شهرت یافت، با 51.9 درصد رأی موافق در مقابل 48.1 درصد رأی مخالف، به خروج از این اتحادیه رأی دادند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز