منافع غرب مانع رسیدن به نتیجه؛

قطار سوریه در ایستگاه لوزان متوقف شد!

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۱۱:۲۷:۲۳
کد خبر: ۴۶۹۵۳۴
قطار سوریه در ایستگاه لوزان متوقف شد!
5 سال از ورود تروریست ها به خاک سوریه می‌گذرد، در طی این سال ها میلیون ها تن آواره و هزاران نفر کشته و مجروح و کشورهای بسیاری درگیر جنگ شدند که بر حسب منافع خودشان مقابل و یا کنار دولت دمشق قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ ایران، روسیه، آمریکا، عراق، ترکیه، اردن، مصر، عربستان، قطر و همچنین نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه گرد هم آمدند تا در مورد بحران چندین ساله سوریه  با یکدیگر به بحث و تبادل نظر بپردازند تا بتوانند هرچه زودتر آن را حل و فصل کنند.

تا پیش از این یکی از دلایل بی نتیجه ماندن نشستها پیرامون سوریه، تعداد زیاد کشورهای شرکت کننده عنوان می شد که حدود 17 کشور در قالب "گروه حمایت بین المللی از سوریه"  بودند. بنابراین در نشست اخیر لوزان تلاش شد تا تعداد کشورها کاهش یابد. هر چند از ایران هم برای شرکت در نشست لوزان دعوت شده بود؛ اما وزیر خارجه کشورمان اکثریت شرکت کنندگان در این نشست را از طیف یک جریان همدست(طیف غربی- عربی مخالف اسد) می دانست و خواهان تغییر ترکیب کشورهای شرکت کننده و اضافه شدن مصر و عراق بود. بدین ترتیب طرف روس و بقیه طرف‌ها نیز با پذیرش برخی شروط ایران و همچنین موافقت با افزایش تعداد کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس، تهران را برای حضور در این نشست راضی کردند.

با این وجود بحثهای مختلفی پیرامون این نشست وجود داشت. مهمترین نکته در رابطه با نشست دیروز لوزان آن بود که ظاهرا هیچ یک از طرفهای شرکت کننده طرح جدی برای ایجاد آتش بس در سوریه نداشتند و این نشست تنها به منظور تبادل نظر و قطع نشدن ارتباط آمریکا و روسیه پیرامون بحران سوریه صورت گرفت.

جابری انصاری: محتوای نشست لوزان مشخصاً درباره آتش بس بود

معاون وزیر خارجه کشورمان درباره نشست لوزان گفت: در این نشست به طور مشخص درباره آتش‌بس و آتش‌بس اخیر که بین آمریکا و روسیه بر سر آن توافق شده و برهم خوردن آن و عوامل اصلی برهم خوردن آن صحبت شد.

کری: تماس‌ها از دوشنبه ادامه می‌یابد/تبادل نظر کردیم

جان کری وزیر خارجه آمریکا در خصوص نتیجه مذاکرات لوزان  گفت:  این نشست صرفا دیداری مبتنی بر تبادل‌نظر و گفت‌وگوهای صریح صورت گرفت و تا حدودی می توان گفت سازنده هم بوده است.

لاوروف: پیشنهادهای جالبی ارائه شد

سرگئی لاوروف از مطرح شدن پیشنهادات جالب در این نشست خبر داد و گفت: طرفین بر سر حفظ ارتباط میان شرکت‌کنندگان و برگزاری دور بعدی نشست در آینده نزدیک توافق کرده‌اند.

البته پیش از این وزیر خارجه روسیه با ابزار نا امیدی نسبت به نتیجه‌بخش بودن این مذاکرات عنوان کرد:  که نباید انتظار معجزه داشته باشیم.

عربستان: به توافق خاصی نرسیدیم

هیئت سعودی شرکت‌کننده در مذاکرات منفی‌ترین اظهارات را مطرح کرده و گفته‌اند که شرکت‌کنندگان در نشست «به هیچ توافقی» نرسیده‌اند.

چاووش اوغلو: جبهه‌النصره هرچه زودتر باید حلب را ترک کند

«مولود چاوش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه هم گفته است که کشورش در این نشست، پیشنهادهایی در خصوص آتش‌بس و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه ارائه کرده است و  برای رسیدن کمک‌های بشردوستانه به حلب، «جبهه‌النصره» باید سریعاً این شهر را ترک کند.

در هر صورت همه به این نتیجه رسیده اند که بحران سوریه فقط با گفت و گو حل می شود و راه حل نظامی گره بحران سوریه را کورتر می کند، البته کشورهای غربی و حامیان تروریست های در سوریه همچنان به دنبال حذف اسد هستند و هر جلسه ای که منتج به این نتیجه نشود را به شکست می کشانند، هر چند نمایندگان ترکیه گفته‌اند آنکارا پیشنهادهایی در خصوص آتش‌بس و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه ارائه کرده است، اما در عمل کشورهای شرکت کننده بر سر هیچ موضوع خاصی به توافق نرسیدند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز