هانی زاده در گفت‌وگو با برنا:

موصل در ۱۰ روز آینده آزاد می‌شود/ واشنگتن تامین کننده سلاح داعش است/ آمریکا، ترکیه و عربستان مانع عملیات موصل بودند

۱۳۹۵/۰۷/۲۸ - ۱۳:۲۹:۰۵
کد خبر: ۴۷۱۰۹۴
موصل در ۱۰ روز آینده آزاد می‌شود/ واشنگتن تامین کننده سلاح داعش است/ آمریکا، ترکیه و عربستان مانع عملیات موصل بودند
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اگر وقفه‌ای متوجه عملیات آزادسازی موصل نشود، پیش‌بینی می‌شود ظرف 10روز آینده به نتیجه رسیده و شهر کاملا آزاد شود.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا درباره شرایط منطقه و روند آزادسازی موصل گفت: آزادسازی موصل از ماه‌ها پیش در دستورکار حیدرالعبادی قرار داشت و این طرح آزادسازی از شهریورماه گذشته در حال بررسی بود، ولی ورود عربستان، ترکیه و آمریکا سبب شد اجرای عملیات  عقب بیافتد.

او ادامه داد: آمریکایی‌ها و ترکیه اصرار داشتند عملیات آزادسازی به گونه‌ای انجام شود که 9000نیروی داعش، بتوانند فرار کنند و شهر موصل به طور کامل محاصره نشود به همین دلیل از یک ماه گذشته جریان‌سازی‌های بسیاری ازسوی آمریکا، عربستان و ترکیه انجام شد که به وسیله آن نیروهای داعش را به سوریه بفرستند و جهان از خطر داعش در امان نماند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه " عملیات طی دو روز گذشته آغاز شده و شاهد هستیم ارتش عراق توانسته است به پیش‌روی‌های خوبی در جنوب و شرق عراق دست یابد" افزود: همچنان قسمت‌های غرب در دست نیرو‌های ترکیه قرار دارد، نیروهای این کشور  در دوسال گذشته در عراق حضور دارند و هدف آنها حمایت از داعش است به همین دلیل نیروهای داعش امروز در حال فرار  هستند و به سمت سوریه حرکت خواهند کرد. آزادسازی موصل ممکن است به زودی پایان یابد ولی زمینه اختلافات بر سر داعش تازه شروع شده است.

او با تاکید بر اینکه "کردستان نقطه آغاز اختلافات جدید در منطقه است" گفت:  مساله قابل توجه دیگر، به توافق رسیدن بر سر اقلیم کردستان است. مسعود بارازانی  رییس اقلیم کردستان اعلام کرد درخواست دارد، پس از آزادسازی موصل، با همکاری نیروهای دولت کردستان مساله کرکوک در دستور کار دولت مرکزی عراق قرار  بگیرد و اداره  این شهر نفت خیز به دست اقلیم کردستان داده شود.

او با اشاره بر اینکه "ترکیه برای کمک به جنگنده‌های عراق اعلام آمادگی کرده است"  تصریح کرد: رویکرد آنکارا در مقابل بغداد همچنان خصمانه است و ترکیه مانند گذشته در مقابل مردم سوریه و عراق قرار دارد. اما ترکیه سعی دارد حضور فعال خود را در شمال موصل نشان دهد و با ایجاد نوعی رابطه با برخی از قبایل اهل سنت موصل بر این بخش حکمرانی کند، این درحالی است که دولت عراق بارها به ترکیه تذکر داده است که نیروهای خود را موصل خارج کند.

 هانی زاده با بیان اینکه " دیروز وزیر خارجه ترکیه به قصد نشست با مقامات عراق وارد بغداد شد و به نظر می‌رسد به دنبال حل منشاء مشکلات بین ترکیه و عراق است" گفت: این دو دولت نمی‌توانند به نتیجه مشترک برسند و حضور ترکیه در بغداد تنها یک حرکت نمایشی است.

او در خاتمه در پاسخ به این سوال که روند آزادسازی موصل چگونه پیش‌خواهد رفت، گفت:  اگر وقفه‌ای متوجه این عملیات نشود، پیش‌بینی می‌شود ظرف 10روز آینده به نتیجه رسیده و موصل کاملا آزاد شود. اما احتمالا مسئله انتقال  گروه تروریستی داعش از موصل به سمت سوریه با کمک آمریکا انجام خواهد شد و تلاش می‌شود از باقی ماندن داعش در منطقه به عنوان یک برگ برنده استفاده کنند. حمایت از داعش توسط آمریکا به خوبی بیانگر این حقیقت است که واشنگتن تامین کننده سلاح داعش است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز