مهدی تقوی در گفت و گو با برنا:

توافق اوپک از نتایج برجام است

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۱۲:۰۴:۲۹
کد خبر: ۴۸۸۹۵۹
توافق اوپک از نتایج برجام است
یک کارشناس اقتصادی گفت: توافق اوپک به نفع ایران از سری نتایج برجام است.

پس از گذشت یک روز از نشست موفقیت آمیز اوپک، رییس جمهوری از ارائه بودجه سال 96 در زمان مقرر خبر داد. بودجه سال 96 با 320 هزار میلیارد فردا 14 آذر ماه در قالب لایحه بودجه به مجلس تقدیم خواهد شد. اما بودجه اعلام شده دولت تدبیر و امید یک شاخصه  اصلی دارد و آن کاهش بسیار محسوس نفت در این بودجه بندی است و برآورد می شود که در آمد حاصل از بودجه نفتی در سال 96 کمتر از  30 درصد باشد. 

«مهدی تقوی» کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص نتیجه اوپک و تاثیر آن بر اقتصاد کشور گفت: موفقیت ایران در اوپک نباید باعث شود، یادمان برود که نفت به عنوان یک سرمایه تمام شدنی برای آینده و نسل های بعد است. در حال حاضر باید تلاش کنیم وابستگی خود را به این سرمایه تا جایی که ممکن است کاهش دهیم.

این مدرس اقتصاد با اشاره بر اینکه بسیاری از کارشناسان نفتی اعتقاد دارند کاهش درآمدهای نفتی به نفع کشور است، اظهار کرد: طریق درست مصرف و فروش انرژی های زیرزمینی چیزی است که ما به آن نیاز داریم. به جای آن که از این درآمدها برای هزینه جاری استفاده کنیم باید منابع را برای سرمایه گذاری به ویژه در زیرساخت ها به کار ببریم تا در افزایش نرخ رشد کشور تاثیر داشته باشد.

او با تاکید بر اینکه توافق اوپک به نفع ایران از سری نتایج برجام است، گفت: اتخاذ سیاست های نادرست اقتصادی، شوک های منفی را به کشور وارد کرده است. دولت قبل، سیاست یارانه ها، تورم 40 درصدی و نرخ رشد منفی بود. دولت روحانی توانست رشد اقتصادی را از حالت منفی به مثبت برساند و این دستاورد مهمی است. در ادامه همین راه قطعا تورم پایین تر آمده و نرخ رشد رو به رشد خواهد شد.

تقوی در خاتمه گفت: کشورمان باید نظام مالیاتی درستی را به اجرا بگذارد و در کنار آن درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز را برای سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی کشور هزینه کند. نباید تجربه سال های گذشته در زمینه اتخاذ سیاست های غلط اقتصادی را در ایران تکرار کرد. نباید به اصول مسلم اقتصادی بی توجهی کرد. از این رو نیاز به برنامه ریزی منطقی برای امور اقتصادی در کشور ضروری است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز