پازوکی در گفت و گو با برنا:

مردم در انتخابات ۷ اسفند تکلیف را روشن کردند/ برجام اقتصاد بسته ایران را نجات داد

۱۳۹۵/۰۹/۱۵ - ۱۱:۰۷:۵۳
کد خبر: ۴۸۹۵۷۹
مردم در انتخابات ۷ اسفند تکلیف را روشن کردند/ برجام اقتصاد بسته ایران را نجات داد
یک اقتصاددان گفت: اگر برجام اتفاق نمی افتاد کسی نمی توانست اقتصاد بسته ایران را نجات دهد، ما باید وارد مذاکره می شدیم و سایه اتفاقات شوم را کنار می زدیم.

ماه هاست که توافق برجام صورت گرفته است، مخالفان و موافقان بسیاری نیز داشته؛ مخالفان برجام امروز مطرح می کنند که برجام هیچ تغییری در زندگی روزمره مردم ایجاده نکره و هنوز مشکلات و معضلات اقتصادی به قوت خودشان باقی هستند در این باره با مهدی پازوکی اقتصاددان به گفت و گو نسشته ایم که در ادامه می خوانید:

اگر برجام نبود چه می شد؟

اگر برجام نبود کشور ما به سمتی می رفت که باید مهم ترین منبع انرژی خود یعنی نفت را در برابر غدا می دادیم و یا شاید در کشور ما هم مشابه اتفاقی که در عراق افتاد رخ می داد یعنی حضور نظامی دولت های دیگر در ایران که ذره ای هم برای ما دل نمی سوزاندند.

در زمان تحریم عده ای عنوان کردند که ما مشکلی نداریم و کشور روال عادی خود را  طی می کند ، آیا چنین گفته هایی درست است؟

در آن زمان اگر شما بهترین اقتصاددانان کشور را دور هم جمع می کردید تا برنامه ای برای اقتصاد کشور مدون کنند امکان نداشت. کشتی های نفت کش ما حق نداشتند قطره ای از نفت خودشان را بفروشند و یا در بندری تخلیه کنند، هواپیماهای ما اجازه نداشتند در هر کشوری که می خواستند بنشینند و سوخت گیری انجام دهند. سیستم بانکی کشور ما تحریم بود، ما با انباشت سرمایه در کشور مواجه بودیم که هیچ کاری نمی شد از پیش برد. کجای این وضعیت عادی است؟ یادمان نرود زمانی در کشور تحریم ها بیداد می کرد، اگر برجام  اتفاق نمی افتاد کسی نمی توانست اقتصاد بسته ایران را نجات دهد، ما باید وارد مذاکره می شدیم و سایه اتفاقات شوم را کنار می زدیم.

از نظر شما مذاکره با 1+5 قابل دفاع است؟

بله مذاکرات ما با 6 کشور قدرتمند جهان قابل دفاع است و دولتمردان ما به خوبی از پس سلسله گفت و گوهایی که امیدی به آنها نبود برآمدند . ذکر این نکته هم ضروری است که این بدان معنی نیست که همه مشکلات ما برطرف شده باشد، در واقع این مذاکرات و برجام به مانند برداشتن اولین گام در راستای تصمیم گیری های بهینه برای اقتصاد کشور است.

چرا برخی همچنان مقابل برجام ایستادگی می کنند؟

تندروها در داخل کشور با برجام مخالفند و در قبال برجام همان رفتاری در حال شکل گیری است که تندروها در کنگره و اسرائیلی ها انجام می هند. این اشخاص نمی خواستند برجام به فرجام برسد  حتی در همان زمان حملاتی را علیه ما  آغاز و سعی کردند با جوسازی رسانه ای افکار عمومی دنیا را بر ضد ما تحریک کنند که با دیپلماسی محمد جواد ظریف این خواسته آنان محقق نشد.

آیا با برجام، ایران به سر منزل مقصود می رسد؟

آینده خوبی در انتظار کشور است، آینده منظورم 6 ماه دیگر نیست مقصود 10 سال دیگر کشور که معضلات و مشکلات از سر راه این توافق برداشته شده است آن زمان قطعا حرفی برای گفتن در جهان خواهیم داشت.

زمان تحریم عده ای یک شبه پولدار شدند، کسانی که کاسب تحریم بودند و با واسطه گری و دلالی بدترین ضربه ها را به اقتصاد کشور زدند، یک نمونه را برایتان بگویم؛ قرار بود در آن زمان 130 میلیون دلار پول نقد به کشور وارد و به بانک مرکزی منتقل شود ، مبلغی که دست آخر به بانک رسید 100 میلیون دلار بود!

برجام چگونه می تواند بر اقتصاد و اشتغال تأثیر بگذارد؟

سالانه حدود 5 میلیارد دلار از پول مردم ما به جیب شرکت های هواپیمایی قطر ایرلاین و امارات ایرلاین ریخته می شود و مرکز خرید در این فرودگاه مکانی شده است برای تفریح و سرگرمی هموطنانمان،  اما اگر این تحریم ها برداشته شود و پول هایی که اینچنین از کشور خارج شده  دوباره به چرخه اقتصاد بازگردد،  ما می توانیم هواپیما خریداری کنیم و سیستم حمل و نقل هوایی کشور را ارتقاء دهیم مراکز تفریحی و خرید در کشور احداث کنیم  که در کنار همین اقدامات هزاران فرصت شغلی به وجود می آید و می توانیم مشکل اشتغال جوانان که این روزها بزرگترین معضل محسوب می شود از میان برداشته و امید به آینده را در میان آنان افزایش دهیم.

در بحث برجام ذکر این نکته ضروری است که هم ما به دنیا نیاز داریم و هم دنیا به ما، برجام یک معاهده بین المللی است که ایران با 6 کشور پای میز مذاکره نشست و توافق صورت گرفت ما باید به یک تعامل با جهان برسیم تا آثار آن را ببنیم.

شما عملکرد دولت یازدهم را چگونه ارزیابی می کنید؟

ابتدا باید دید روحانی کشور را در چه شرایطی تحویل گرفته است و نسبت به آن اوضاع کنونی کشور را مورد سنجش قرار دهیم. زمانی شخص احمدی نژاد اقتصاد ایران را چند ده سال به عقب بازگرداند و با تصمیات یک شبه اقتصاد کشور را فلج و نابود کرد. مردم ما در انتخابات 92 و 94 نشان دادند که خواهان چنین تفکراتی نیستند عمران و آبادانی کشور بیش از هر چیز دیگر برایشان اهمیت دارد و نه بزرگی به کسانی گفتند که تفکراتی احمدی نژادی داشتند و خواهان تغییر و تحول نیستند.

زمانی در کشور به حقوق مردم احترام گذاشته نمی شد و منافع ملی برای کسی اهمیت نداشت ولی روحانی نشان داد سعادت و آینده مردم از هر چیزی برایش مهم تر است.

سال آینده ما دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری را در پیش رو داریم اصلاح طلبان که از  ماه ها پیش تکلیف خودشان را روشن و حمایت قاطعانه خودشان را از روحانی  اعلام کرده اند ، به نظر شما آرایش سیاسی کشور در سال 96 چگونه خواهد بود؟

سال 92 مردم از فضای بسته کشور خسته شده بودند بنابراین رأی خود را با اسم روحانی به صندوق ریختند و با این رای نشان دادند از سیاست برخی که فقط و فقط به فکر اهداف خودشان بودند خسته شده اند.

باید به خواست مردم احترام گذاشت و مقابل انتخاب آنان ایستادگی نکرد، مردم ما در 7 اسفند نشان دادند که خواهان چه تفکری هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز