حاشیه های یک روز به یادماندنی؛

نقد عریان رییس جمهوری و دولت در روزی که روز دانشجو بود

۱۳۹۵/۰۹/۱۶ - ۱۳:۳۷:۳۲
کد خبر: ۴۹۰۵۰۹
نقد عریان رییس جمهوری و دولت در روزی که روز دانشجو بود
هم زمان با برگزاری گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه‌های سراسر کشور امروز دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به همین مناسبت میزبان حسن روحانی رییس‌جمهوری بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، روز 16 آذر در تقویم ملی کشور با اسم روز دانشجو نام‌گذاری شده است و در این روز کم و بیش روسای جمهوری ایران در جمع دانشجویان حضور یافته و سخنرانی کرده‌اند. قطعا قشر دانشگاهی، دوران هشت ساله محمود احمدی‌نژاد را به یاد دارند. دورانی که فضای امنیتی بر دانشگاه‌ها حاکم بود و هیچ دانشجویی حتی گفتن انتقاد و اعتراض نسبت به عملکرد و اقدامات دولت را نداشت و متاسفانه تمام تریبون‌های دولتی و غیر‌دولتی در اختیار طرفداران دولت قبلی بود. بعد از انتخاب حسن روحانی در فضای سیاسی و انتقادپذیری دولت تفاوت‌های بسیاری به وجود آمد حالا دانشجویان و اساتید دانشگاه می‌توانند هر انتقادی را نسبت به دولت تدبیر و امید بیان کنند. امروز نیز به رسم سه سال گذشته، دولت تریبون را در اختیار منتقدین قرار داد و آنها نیز تا توانستند با هر ادبیاتی! از دولت انتقاد کردند.

روحانی در اولین سال ریاست جمهوری خود برای تبریک روز دانشجو به تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی رفت. در سال 93 دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران میزبان رئیس جمهور بودند. سال گذشته حسن روحانی برای تبریک به دانشگاه صنعتی شریف رفت و امسال و برای چهارمین سال متوالی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران حضور یافت.

اما نکته قابل تامل این مراسم فعال شدن جنبش ها و تشکلات دانشجویی بیش از گذشته بود. این دانشجویان امروز به راحتی توانستند شدیدترین انتقادات و بعضا توهین ها را به شخص رئیس جمهوری و کابینه آن وارد کنند که با در نظر گرفتن کمی انصاف می توان دریافت بیشتر سخنرانان برای تخریب پا به سالن مراسم گذاشته بودند و نه بیان دغدغه های جامعه دانشجویی اما روحانی با سعه صدر به سخنان تک تک دانشجویان گوش داد و حتی از آنها نیز تشکر کرد.  

444

مراسم روز دانشجوی امسال نیز با حضور حسن روحانی رییس‌جمهوری در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و سالن فردوسی در حال برگزاری شد که حاشیه هایی به همراه داشت.

امروز حسن روحانی در آخرین سال دولت یازدهم در دور اول ریاست جمهوری به جمع دانشجویان دانشگاه تهران آمد یعنی همانجایی که سالها پیش خود نیز دوران دانشجویی‌اش را گذرانده است. حضور رییس جمهوری در دانشگاه همچون سایر سخنرانان با حاشیه های فراوانی همراه بود و مدام شعارهای دانشجویان در دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب در سالن فردوسی به گوش می رسید.

999

دانشجویان دانشگاه تهران امروز با وجود بارش سنگین باران در ساعت هفت و نیم صبح خود را به محل برگزاری سالروز 16 آذر رساندند تا به بیان دیدگاهها و نظرات بعضا انتقادی خود بپردازند. از ابتدای مراسم شور و نشاط خاصی در میان دانشجویان حاکم بود تا جایی که همنوا با کلیپ اشعار را تکرار می کردند و برخی جریان های همسو با دولت به یکصدا از روحانی حمایت می کردند. البته حضور دلواپسان را نباید در این مراسم نادیده گرفت که با هماهنگی قبلی تلاش می کردند به بیان انتقادات خود در قالب شعار و پلاکارد بپردازند.

پیش از آغاز مراسم روز دانشجو حسن روحانی رییس جمهوری در نشستی با اعضای هیأت رییسه ‏دانشگاه تهران عملکرد، برنامه ریزی ها، نیازمندی‌ها و چشم‌اندازهای این دانشگاه را مورد بررسی قرار داد. ‎

 حدود ساعت ۹ رییس‌جمهوری به همراه صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ‌محمد فرهادی وزیر علوم، رضا فرجی‌دانا وزیر پیشین علوم، ‌حسام‌الدین آشنا مشاوررسانه‌ای رییس جمهور، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور، حمید ابوطالبی معاون سیاسی رییس جمهور و سیدحسین هاشمی استاندار تهران و در میان تشویق بی امان دانشجویان وارد سالن شد.

پس از قرائت سرود ملی و تلاوت قرآن کریم توسط «مهدی غلام نژاد»، رئیس دانشگاه تهران به رسم میزبانی پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خوشامدگویی به رییس‌جمهوری روز دانشجو را تبریک گفت. «محمود نیلی احمدآبادی» در سخنان خود از مشکلات جامعه دانشجویی و دغدغه های آنان سخن گفت.

در این مراسم فرصت سخنرانی به نماینده انجمن اسلامی دانشجویان، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد، نماینده انجمن‌ اسلامی دانشجویان پیروی خط امام (ره)، نماینده دفتر تحکیم وحدت، نماینده کانون‌های فرهنگی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان پیشروی تربیت مدرس، نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، نماینده بسیج دانشجویی، نماینده انجمن‌های علمی دانشجویی و نماینده جنبش عدالت خواه داده شد و تشکل‌های دانشجویی هرکدام به مدت 4 دقیقه به بیان مشکلات داخلی موجود در کشوراعم از تورم، اشتغال، خوابگاه دانشجویی، حوزه بهداشت و نگرانی های موجود در حوزه برجام پرداختند.

پس از سخنان هفتمین سخنران کلیپی برای تغییر در روند برنامه اجرا شد و حاضران در سالن هنگام پخش کلیپ با دیدن تصاویرآیت‌الله طالقانی، دکتر شریعتی، شهید مطهری و شهدای هسته‌ای به وجد آمده و آن‌ها را تشویق کردند. سپس تصاویری از ظریف، صالحی، عراقچی در تجلیل از تیم مذاکره کننده هسته ای پخش شد که در زمان پخش این تصاویر، دانشجویان بی وقفه تیم هسته ای را تشویق کردند. سپس 6 تن از دیگر سخنرانان یک به یک در جایگاه قرار گرفتند و دغدغه های خود را بیان کردند.

مراسم+روز+دانشجو+با+حضور+رییس+جمهوری+-+دانشگاه+تهران+

 در پایان رییس جمهوری به عنوان سخنران پایانی و با دعوت مجری و تشویق حضار در جایگاه قرار گرفت و ضمن تشکر از دانشجویان برای بی پرده سخن گفتن در مشکلات کشور، درخواستی از آنان مطرح کرد. وی گفت: انتقادات بسیار خوب است من را هم نقد کنید اما انصاف را در نظر بگیرید و به این نکته توجه کنید که امروز از ظرفیت های انقلاب است که به راحتی سخن می گویید. شما در طول تاریخ هیچ گاه شاهد چنین آزادی بیانی در کشور نبودید.  

روحانی همچنین در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان تشکلات دانشجویی مبنی بر گره زدن آب به برجام گفت: به نظرمن این سخن بی انصافی است. ما در سال 93 توانستیم رکود را کاهش دهیم و همچنین شاهد رشد اقتصادی پیش از اجرایی شدن برجام در کشور باشیم. نقادی کار خوبی است اما استفاده از کلمات توهین کننده انصاف به نظر نمی رسد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز