در جلسه علنی نوبت بعد از ظهر مجلس؛

اعتراض کواکبیان به هیئت رئیسه / توضیح لاریجانی برای تصویب برنامه ششم

۱۳۹۵/۰۹/۲۸ - ۱۸:۲۴:۲۹
کد خبر: ۴۹۵۲۳۵
اعتراض کواکبیان به هیئت رئیسه / توضیح لاریجانی برای تصویب برنامه ششم
به دنبال تذکر مصطفی کواکبیان علی لاریجانی درمورد عملکرد هیت رئیسه در خصوص تصویب لایحه برنامه ششم توسعه توضیح داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا، مصطفی کواکبیان بعد از تصویب کلیات لایحه برنامه ششم توسعه طی تذکری در انتقاد به نحوه اداره مجلس خطاب به علی لاریجانی که ریاست نشست امروز را بر عهده داشت   با استناد به ماده ۱۸ آیین نامه گفت: هیات رئیسه سوگند خورده که رعایت بی طرفی کامل در انجام وظایف داشته باشد.

وی خطاب به لاریجانی گفت: آقای رئیس بحثم با شما سه ماه پیش بود که به افتخار لقب پروفسوری نائل آمدم. بنده همان جا گفتم با دولت جلسه‌ای تشکیل دهید، درست نیست که ما در مجلس دهم چیزی به عنوان برنامه تصویب کنیم که انسجام برنامه ای ندارد و گفتم صریحا بگویید برنامه اجرایی نیست.

وی همچنین ضمن انتقاد از اینکه به وی اجازه بیان تذکر داده نشده گفت:‌ بگویید آیین نامه را تغییر دهند تا هر وقت رئیس مجلس تشخیص داد تذکر دهیم والا تذکر الان من نوش‌دارو پس از مرگ سهراب است. شما خودتان بیست دقیقه غیرعلنی صحبت می کنید، بیست دقیقه ظهر غیرعلنی، درهنگام صحبت آقای نوبخت هم صحبت می کنید.

وی تصریح کرد: آیین نامه می گوید اگر کسی اخطار داشت در همانجا باید مذاکرات قطع شود تا آن نماینده اخطار خود را مطرح کند. امروز هر جور که دوست دارید رای گیری کنید. اگر صدای بنده هم بلند شده آقای رئیس باعث شده، شرمنده هستم اما شما را به خدا در این لایحه برنامه آن بخش هایی که قابلیت اجرایی نیست را مورد توجه قرار دهید.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت:‌ البته بخش آخر صبحت های شما را قبول دارم، بحث این بود که اگر لایحه رد شود، مانند بودجه ظرف ۷۲ ساعت برگردد. شما که اهل حکمت هستید باید بدانید که ما متنی در مورد برنامه نداریم و نمی توانیم این کا ر را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ۶۱ درصد نمایدنگان به کلیات لایحه رای دادند، اظهار کرد: اگر موردی خلاف سیاست های کلی و قانون اساسی باشد به نحوی که بهم ریختگی به وجود آید به کمیسیون ارجاع داده می‌شود. بنده هم قبول دارم بعضی از مواد مشکلاتی دارند.

رئیس قوه مقننه گفت :‌ اخیرا جلسه ای که با نمایندگانی از مجمع تشخیص مصلحت داشتیم مواردی را ذکر کردند از جمله مو اردی که آقای نوبخت هم به آن‌ها اشاره کرد. اصل این است که تا جایی که امکان دارد دولت و مجلس در قانون برنامه هم فکر باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ابتدا که بحث برنامه محطرح شد خود شما نمایندگان در مجلس قبل نامه دادید که این کار به مجلس دهم موکول شود. لذا تاخیری که افتاد به خاطر تغییر دو مجلس بود و پذیرفتیم که این لایحه هم برنامه نیست و تعدادی از مواد است. حق است چند نفر اقتصاددان هم اگر بیایند به این برنامه لایحه نمی گویند.

لاریجانی افزود:‌ آقای عارف که در مجمع تشخیص مصلحت هستند همان جا این مباحث مطرح شد که تدوین برنامه جزو شئونات دولت است اما نظام قبول نکرد و نهایتا هم سیاست های کلی توسط رهبری ابلاغ شد. چه کار می توانستیم بکنیم؟ چرا که هیبت این لایحه، لایحه نبود.

لاریجانی افزود:‌دولت هم که لایحه ای را به ما نداد. به هر حال کاری نمی توانستیم بکنیم. آیا کشور را بدون برنامه می گذاشتیم یا اینکه برنامه‌ای با کمک دولت بررسی شود؟ دو کار پیش رو قرار داشت نخست اینکه دولت لایحه کاملی را ارائه کند و یا اینکه کمک کند کمیسیون تلفیق این کار را انجام دهد.

رئیس قوه مقننه افزود: اولویت این بود که دولت لایحه می داد اما نشد و ما و شما خیرخواهی کردید. ممکن است در بعضی جاها دولت هم قبول نداشته باشد و ما تلاش خواهیم کرد که افکارمان را به هم نزدیک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین مجلس خیرخواهانه و عاقلانه عمل کرد، برای اینکه کشور بدون برنامه نماند. در نتیجه بخش هایی که نیاز به اصلاح داشته باشند می توان اصلاح کرد.

 

به گزارش برنا، دقایقی قبل از این تذکر کواکبیان با میکروفن خاموش نسبت به عدم اجازه هیئت رئیسه برای بیان تذکر خود با صدای بلند اعتراض کرد که تعدادی از نمایندگان برای آرام کردن او به دور صندلی این نماینده مجلس جمع شدند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز