از تصمیم برای رد تا تصویب در صحن مجلس؛

دولت مخالفت خود را با برنامه ششم توسعه پس گرفت

۱۳۹۵/۰۹/۲۹ - ۰۸:۴۶:۵۱
کد خبر: ۴۹۵۲۶۹
دولت مخالفت خود را با برنامه ششم توسعه پس گرفت
کلیات برنامه ششم در فضایی رای آورد که بیشتر نمایندگان و رییس سازمان برنامه به آن انتقاد داشتند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا، لایحه برنامه ششم توسعه راه پر فراز و نشیبی طی کرد تا به صحن علنی بهارستان برسد اما این از راه رسیدن خود حکایتی دیگری بود.

پس از کشمکشی که میان دولت یازدهم و مجلس برای ارائه برنامه یا احکام دائمی ششم توسعه در گرفت، دولت لایحه ۳۴ ماده ای را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد تا نهایتا نقشه راهی قابل اجرا برای پنج سال اینده کشور باشد و به دنبال ان در مرداد ۹۵ کمیسیون تلفیق برنامه ششم با ریاست «حاجی بابایی» برای بررسی آغاز به کار کرد.

برنامه ای که قرار بود تکلیفش پیش از تنظیم لایحه بودجه مشخص شود بعد از تقدیم بودجه ۹۶ راهی بهارستان شد؛ هرچند تعلل کمیسیون تلفیق در بررسی برنامه ششم انتقادات بسیاری را متوجه اعضای این کمیسیون کرد بعد از راهیابی لایحه به صحن علنی مجلس دیگر زمان سپری شده در مقابل انچه ارائه شده بود به چشم نیامد، چرا که لایحه ۳۵ ماده ای برای اجرا تبدیل به طرحی ۱۴۴ ماده ای شد و بار مالی به آن اضافه شد تا این برنامه را از اجرایی شدن دور کند.

تصمیم برای رد کلیات

گعده نمایندگان و صحبت انها بر سر لایحه برنامه ششم توسعه در گوشه های صحن به چشم می خورد تا اینکه شعاع یک حلقه بیشتر از همه دیده شد. جعفرزاده ایمن ابادی، تاجگردون، عبدالکریم حسین زاده، پروانه سلحشوری و بسیاری از نمایندگان دیگر در مورد اجرایی نبودن برنامه بحث می کردند و نهایتا به این نتیجه رسیدند تا رای به رد کلیات لایحه برنامه ششم توسعه بدهند و لایحه بار دیگر به کمیسیون تلفیق بازگردد تا اصلاح شود. در همین راستا بود که غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه تذکری داد و علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: «چنانچه کلیات لایحه رد شود برنامه ششم به کمیسیون تلفیق نمی رود بلکه بایگانی خواهد شد و دولت باید لایحه ای دیگر تنظیم کند». موضوعی که در تصمیم گیری های بعدی تاثیر گذار بود.

جلسات امید برای لایحه

اعضای فراکسیون امید از مهمترین نمایندگانی بودند که نسبت به لایحه برنامه ششم توسعه بیشترین انتقاد را به روند طی شده و نتیجه حاصله داشتند. صبح در جلسه ای لایحه برنامه ششم توسعه را به بحث گذاشتند که به گفته اعضای ان قرار شد صحبت های موافقان و مخالفان لایحه را در صحن بشنوند و بعد تصمیم نهایی را بگیرند. در فاصله پایان نشست علنی نوبت صبح تا شروع جلسه نوبت بعد از ظهر، امیدی ها در محل فراکسیون به دور هم جمع شدند تا تصمیم نهایی را اتخاذ کنند، جلسه ای که خروجی آن عزم برای رای منفی به کلیات لایحه برنامه ششم بود.

نظر منفی دولت به برنامه اصلاح شده

ابتدای جلسه یعنی همان زمان که پچ پچ نمایندگان در مورد دادن رای منفی یا مثبت به لایحه شدت پیدا کرد، زمزمزه هایی شنیده شد که دولت نیز  دل خوشی از این لایحه اصلاح شده ندارد و نظرش بر این است که کلیات رد شود. در این میان نطق «جلال میرزایی» نماینده مجلس دهم در مقام مخالف برنامه ششم تا حدودی حق مطلب را ادا کرد. او گفت: این برنامه با اضافه کردن ۱۱۰ ماده به لایحه ابتدایی و افزودن بار مالی بر دولت علاوه بر اجرایی نشدن برنامه، طمرد دولت از قانون را در پی خواهد داشت چرا که توانایی اجرای چنین برنامه ای اساسا وجود ندارد.

وقتی نوبت به رییس سازمان برنامه و بودجه رسید تا نظرش در مورد برنامه ششم از پشت تریبون مجلس بیان کند با صراحت اعلام کرد انچه در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است با انچه نظر دولت بوده دو چیز متفاوت است و در بدو ورود به بهارستان به نمایندگان گفته است که دولت بیشتر متمایل است تا کلیات این طرح رد شود تا برای اصلاح به کمیسیون بازگردد.

البته صحبت نوبخت به اینجا ختم نمی شود و با اشاره به صحبت های رییس مجلس مبنی بر اینکه رای منفی به کلیات مساوی با منتفی شدن طرح فعلی است و دولت مکلف خواهد بود برنامه ای جدید تنظیم کند، مشروط به اینکه برنامه پیش رو در بررسی جزئیات اصلاح شود و از نمایندگان خواست تا به کلیات رای مثبت دهند و از طولانی شدن این روند جلوگیری کنند؛ موضوعی که در تصمیم بسیاری از اهالی خانه ملت تاثیر گذاشت.

نظر مستقلین در امتداد لاریجانی

فراکسیون مستقلین که افراد شاخص آن مانند جعفرزاده، بهروز نعمتی، لاهوتی و دیگر اعضا صحبت از رد کلیات به میان می آوردند این گمانه را که مجلس به کلیات برنامه ششم رای نخواهد داد را تقویت کرد اما بعد از اعلام نظر علی لاریجانی مبنی بر دادن رای مثبت به کلیات و اصلاح در جزئیات نظر مستقلین نیز تغییر کرد و نهایتا در بزنگاه رای گیری فریاد چهار چهار از سوی اعضای این فراکسیون بلند شد.

تغییر تصمیم در صحن

رای گیری برای لایحه ششم اغاز شد و ۱۵۶ رای موافق در مقابل ۷۶ رای مخالف مهر تاییدی بود که بر کلیات برنامه از سوی مجلس خورد. موضوعی که در اولین نگاه این واقعیت را به زبان اورد که بسیاری از نمایندگان از جمله اعضای فراکسیون امید در تصمیم خود تجدید نظر کردند.

«مهدی شیخ» عضو فراکسیون امید در مورد این تغییر نظر به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا گفت: در جلسه ظهر فراکسیون تصمیم گرفته شد تا به کلیات رای منفی بدهیم اما با اغاز نشست نوبت بعد از ظهر و صحبت های آقایان نوبخت و لاریجانی برخی تصمیم خود را تغییر دادند و نهایتا کلیات برنامه ششم توسعه رای آورد.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز