بررسی برنا از صحت و سقم یک اتهام؛

رابطه زنجانی با ستاد روحانی، ادعایی که نمایندگان مسوول پرونده تکذیب می کنند

۱۳۹۵/۱۱/۰۳ - ۱۰:۵۲:۵۲
کد خبر: ۵۰۹۲۸۶
رابطه زنجانی با ستاد روحانی، ادعایی که نمایندگان مسوول پرونده تکذیب می کنند
اختلاف نظر میان قوا چیزی نیست که بگوییم فقط مختص به یک دوره یا یک دولت است. طبیعتا موضوعی است اجتناب ناپذیر اما گاهی این تفاوت دیدگاه ها شائبه هایی را ایجاد می کند که لازم است به موازات آن قدمی هم برای شفاف شدن موضوع برداشته شود. در این زمینه طرح ادعای کمک بابک زنجانی به ستاد انتخاباتی روحانی در سال 92 از همین دست شبهات است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، ماجرا از اواخر سکان داری دولت دهم آغاز شد، درست زمانی که پرده از یک تخلف 3000 میلیاردی برداشته شد. وسعت این تخلف آنچنان گسترده بود که دامن مسوولان دولت از جمله معاون اول رییس جموری سابق را هم گرفت اما این تخلف بعد از برملا شدن یک رانت 13هزار میلیاردی کم کم به حاشیه رفت. تخلفی که متهم ردیف اول آن یک فرد 42 ساله بود.

در واقع آب گل آلود تحریم های بانکی علیه ایران ماهی بزرگی به نام فروش نفت در بازار سیاه نصیب برخی افراد از جمله بابک مرتضی زنجانی کرده بود. زنجانی که با امضای وزیر اقتصاد، رییس بانک مرکزی و وزیر نفت وقت مسوول جابجایی مهمترین درآمد کشور یعنی پول نفت بود، بعد از مدتی طبق گفته تحقیق و تفحص کنندگان از وزارت نفت در مجلس نهم حدود 13 هزار میلیارد تومان پول روانه خزانه شخصی وی شد.

با افشای این تخلف عظیم و شکایت وزارت نفت دی ماه 92 حکم بازداشت زنجانی به مرحله اجرا رسید و از آن روز رسیدگی به این پرونده ادامه پیدا کرد.

تخلفات و اختلافات

در همه ادوار اختلاف قوا موضوعی غیر عادی و خارج از انتظار نیست اما همیشه این اختلافات با یک جرقه  آغاز می شود و گاهی تا ماه ها ادامه پیدا می کند. اختلاف بین قوه قضائیه و دولت یازدهم هم از این قاعده مستثنی نبود. هرچند از چهار سال پیش هر از گاهی اختلافاتی میان دو قوه مشاهده می شد اما با داغ شدن  بحث فیش های حقوقی اختلافات بین قوه قضائیه و دولت هم پررنگ تر شد و با اظهارات سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر اینکه "دولت هیچ گزارشی از نجومی بگیران نداده است"  باب مناظره های غیر مستقیم پررنگ تر شد. پس از مطرح شدن "حساب های قوه قضایه " اختلافات میان قوا تقریبا علنی شد و با اظهارات آملی لاریجانی به اوج رسید. رئیس قوه قضائیه در کنفرانس خبری با انتقاد از عملکرد دولت در مورد همکاری در پرونده بابک زنجانی ضمن اینکه کم کاری هایی را متوجه وزارت خارجه دانست از دولت هم خواست تا در مورد ادعای زنجانی در خصوص کمک به ستاد انتخاباتی روحانی پاسخ دهد.

کمک زنجانی شایعه یا واقعیت؟

بعد از اظهارات رئیس قوه قضائیه واکنش ها از سوی دولت آغاز شد از سخنگو گرفته تا وزیر امورخارجه و مشاور رئیس جمهوری همه این موضوع را تکذیب کردند. در این میان یک نکته مهم وجود داشت و آن اینکه افشای تخلفات بابک زنجانی از سوی مجلس نهم و از دل تحقیق و تفحص نمایندگان آن آغاز شد. طبیعتا تحقیق و تفحص کنندگان این پرونده بهتر از هر کسی می توانستند در مورد ابعاد تخلفات توضیح دهند.

«امیر عباس سلطانی» عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم و مسوول پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس در رابطه با اینکه در جریان تحقیق و تفحص آیا به تخلفی مانند کمک زنجانی به ستاد روحانی برخورده اند یا خیر به برنا گفت: در تحقیق و تفحص از این پرونده به موضوعی که زنجانی به ستاد انتخاباتی روحانی کمک کرده باشد، نرسیدیم. اساسا زنجانی رابطه خوبی با این دولت و به ویژه آقای زنگنه ندارد.

او در خصوص علت مطرح شدن چنین موضوعاتی گفت: زنجانی و تیمی که با او همراه است تلاش می کنند تا اهداف و مشکلات خود را از طریق اختلاف افکنی حل کنند. این اولین بار نیست که چنین موضوعاتی مطرح می شود. در واقع اولین و بارزترین خصیصه زنجانی دروغگویی به مردم است. 

سلطانی با بیان اینکه من شناخت کامل از شخصیت بابک زنجانی دارم و ادبیات او را می شناسم، گفت: آنچه از سوی این فرد مطرح می شود تنها فرافکنی است و نمی تواند صحت داشته باشد».

 نقش بی رنگ دستگاه های نظارتی

با مطرح شدن موضوع کمک به ستادهای انتخاباتی و مسائلی که گاهی در این زمینه مطرح می شود اولین نکته ای که به ذهن می رسد آن است که در این میان جایگاه و نقش دستگاه های نظارتی کجاست؟! موضوعی که نماینده مردم آبادان در مجلس نهم نیز به آن نقد جدی داشته و دارد.

«حسین دهدشتی» یکی از تحقیق و تفحص کنندگان از وزارت نفت در مجلس نهم و و مسوول پیگیری پرونده بابک زنجانی در گفت و گو با برنا با بیان اینکه طی بررسی های ما در مورد پرونده بابک زنجانی به موضوعی مبنی بر کمک زنجانی به ستاد روحانی برنخوردیم.

او تاکید کرد: افرادی که اختلاس های کلان انجام می دهند تلاش می کنند خود را به جاهای مختلف وصل می کنند.

دهدشتی با بیان اینکه مبحث اصلی در پرونده زنجانی بازگرداندن پول های رفته بود، گفت: در آن مقطع نه وقت پرداختن به حاشیه بود و نه اساسا این موضوع ها مطرح شد.

نماینده مردم آبادان در پاسخ به این سوال که آیا زنجانی با وجود درگیری هایی که با این دولت و وزارت نفت دولت یازدهم داشته می تواند برای روی کار آمدن این دولت تلاش کرده باشد، گفت: همانطور که گفتم آنها اگر تا امروز این اقدام را انجام داده بودند، تلاش می کردند خود را به گونه ای به گروه ها و جناح های مختلف وصل شوند.

نماینده سابق مجلس تاکید کرد: بحث مهم ما این است که دستگاه های نظارتی کجا بودند؟ یا بانک مرکزی که وظیفه اش نظارت و هماهنگی با بانک ها و مبادلات پولی است در آن مقطع چه می کرد. لذا بیشترین بحث ما این بود که چرا سیستم های نظارتی وظیفه خود را انجام نداده بودند و حتی در بخش هایی همراهی کردند. اگر سیستم نظارتی این گونه است و با همه همین طور برخورد می شود دیگر نمی توانیم انتظار مقابله با تخلف داشته باشیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا بحث های حاشیه ای تنها برای دور زدن موضوع اصلی مطرح می شود، گفت: هیچ بعید نیست. به هر صورت این پرونده حواشی زیادی دارد. موضوع اصلی این است که چه عواملی موجب شد این اتفاق رخ دهد و منشا این تخلفات چیست.

هرچند تردیدی نیست، اظهارات بابک زنجانی ادامه دروغ هایی است که تا کنون گفته اما شاید برای روشن تر شدن موضوع، پیشنهاد حسن روحانی مبنی بر پیگیری قوی قوه قضائیه و اعلام اسامی و احضار هر کسی که در این مسیر کوچکترین تخلفی داشته بهترین راهکار باشد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز