عراقی:

گازرسانی به شهرهای شمالی هیچ مشکلی ندارد/ اتصال ۳ هزار روستا به شبکه گاز کشور

۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۲:۱۶:۱۰
کد خبر: ۵۱۰۴۲۱
گازرسانی به شهرهای شمالی هیچ مشکلی ندارد/ اتصال ۳ هزار روستا به شبکه گاز کشور
معاون وزیر نفت با بیان اینکه گازرسانی به شهرهای شمالی مشکلی ندارد ، گفت : از ترکمن گاز ترکمنستان به دلیل قطع صادرات شکایت می کنیم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، حمیدرضا عراقی امروز در نشست خبری افزود: برخلاف صورتجلسه ای که در روزهای پایانی سال 2016 میلادی بین شرکت ملی گاز ایران و ترکمن گاز ترکمنستان امضاء شده بود، در نخستین روز سال2017 میلادی، ترکمنستان صادرات گاز به ایران را متوقف کرد. بدهی ایران به ترکمنستان به وام با سود پنج درصد تبدیل شده بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه ترکمنستان با وجود ادعای اختلاف حساب، صادرات گاز را به ایران قطع کرده بود، تصریح کرد: ترکمن ها تاکنون حاضر به انجام مذاکره و شفاف سازی در مورد حجم و میزان اختلاف حساب با شرکت ملی گاز ایران نشده و برخلاف مفاد قراردادی، اقدام به قطع صادرات گاز کرده است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه هم اکنون برغم توقف واردات گاز از ترکمنستان گاز هیچ شهر و روستایی متوقف نشده است، گفت : برای ترکمنستان یک فرصت زمان بندی تعیین کرده ایم و در صورتی که در مدت تعیین شده نسبت به آغاز مذاکرات و شفاف سازی حساب و کتاب و اختلافات مالی بین دو طرف اقدام نکند، قطعاً ایران به داوری بین المللی شکایت خواهد کرد.

این مقام مسئول با اشاره به روزانه حدود 6 میلیون متر مکعب سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از مسیر ایران تاکید کرد: هرچند که ترکمن ها گاز صادراتی ایران را متوقف کرده اند، اما فعلا برنامه ای برای توقف سوآپ گاز از این کشور همسایه نداریم.

وی با یادآوری اینکه مراحل داوری گازی از شرکت ترکمن گاز آغاز شده است، یادآور شد: ایران آماده آغاز مذاکرات با ترکمنستان است.

عراقی در پایان با بیان اینکه پیشتر با توافق دو کشور بخشی از بدهی های گازی ایران به ترکمنستان به وام تبدیل شده بود، خاطرنشان کرد: بر اساس این توافق مقرر شد حدود 5 درصد سود وام به ترکمنستان پرداخت شود.

اتصال 3 هزار روستا به شبکه گاز کشور

مدیرعامل شرکت ملی گاز همچنین گفت: در دو سال اخیر یکی از اهداف بزرگ شرکت ملی گاز که گازرسانی به شهرها و روستاها بود به سرانجام رسیده و 3 هزار روستا به شبکه گازرسانی متصل شده است.

حمیدرضا عراقی در جمع خبرنگاران افزود: در  این اقدامات هیچ کمکی از دولت دریافت نشده است.

وی ادامه داد: با افتتاح یم خط لوله در پانزدهم آذرماه کمبود گازی که در آمل و بابل وجود داشت با افتتاح این خط لوله برطرف شد.

عراقی گفت: با افتتاح این خط لوله برای گازرسانی به مازندران هیچ مشکلی نداشتیم.

وی درباره برنامه های آتی شرکت ملی گاز افزود: راه اندازی خط نکا در دامغان در تیرماه سال آینده از برنامه های مهم و در دست اقدام این شرکت است که گاز مرکز کشور را به استان مازندران وصل می کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: خط لوله بسیار مهمی که هفته آینده با حضور زنگنه وزیر نفت افتتاح می شود خط غرب کشور است که گازرسانی به مجموعه شهرهای غربی کشور را تقویت می کند. این خط، صادرات به عراق را نیز تأمین می کند.

وی در باره اقدامات در دست انجام در دهه فجر افزود: 5 ایستگاه تقویت فشار و 5 ایستگاه تکمیلی در دهه فجر یا بعد از آن افتتاح می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: خط لوله شهر زاهدان و خط ایرانشهر به چابهار نیز افتتاح خواهد شد.

عراقی گفت: شرکت ملی گاز در سال 2020 میزبان مجموعه پژوهشی کشورهای گاز دنیا خواهد بود که بزرگترین گردهمایی پژوهشی درخصوص گاز طبیعی و مایع است.

وی ادامه داد: با توجه به امکانات رفاهی ایران ما آنها را مجاب کردیم که این نشست مجموعه پژوهشی در ایران برگزار شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره اقدامات این شرکت پس از برجام گفت : بعد از برجام کالاهای مورد نیازمان را ارزا نتر تهیه می کنیم و از مبدأ اصلی به دست ما می رسد.

عراقی ادامه داد: از مزایای اجرای برجام این است که محصولات خودمان را با قیمت مناسب تری به فروش می رسانیم.

وی درباره 4 مأموریت این شرکت در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت: مأموریت اول ما افتتاح خط صادرات به عراق بود که بزودی فاز اول آن افتتاح می شود و در سال آینده تمام پروژه به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: مأموریت دوم شرکت گاز درخصوص اقتصاد مقاومتی ، تکمیل خط سیستان و بلوچستان و مأموریت سوم گاز دار کردن 1200 خانوار بود که به سرانجام رسید.

عراقی افزود: در دهه فجر 3 هزار و 200 پروژه به ارزش 5 هزار میلیارد تومان افتتاح می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز