احمدی در گفتگو با برنا:

ترامپ دین دوم آمریکا را هدف قرار داد/ قانون منع ورود شهروندان به آمریکا مغایر با حقوق بین‌الملل است

۱۳۹۵/۱۱/۰۹ - ۰۹:۰۷:۴۲
کد خبر: ۵۱۱۹۱۸
ترامپ دین دوم آمریکا را هدف قرار داد/ قانون منع ورود شهروندان به آمریکا مغایر با حقوق بین‌الملل است
یک کارشناس حقوق بین الملل گفت: کشیدن دیوار بین مکزیک و آمریکا و نیز «محافظت از ملت در مقابل حملات تروریستی اتباع خارجی» از خطرناک ترین دستورات ترامپ است که مورد اخیر آن ناسازگار و مغایر با قوانین بین الملل است.

«نعمت احمدی» کارشناس حقوق بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره امضای چندین فرمان از سوی دونالد ترامپ و رابطه آن با قوانین حقوق بین‌الملل گفت: دستور «محافظت از ملت در مقابل حملات تروریستی اتباع خارجی» که رییس‌جمهوری جدید آمریکا براساس آن صدور روادید برای اتباع هفت کشور مسلمان را لغو کرده است با حقوق بین الملل ناسازگار است و به نوعی دامن زدن به سیاست اسلام هراسی است. هدف‌گذاری ترامپ تنها این 7 کشور مسلمان نیست بلکه وی ورود مسلمانان را به عنوان تهدیدی امنیتی محدود کرده و در یک نگاه کلان تر قصد دارد، اسلام را به عنوان یک تهدید امنیتی معرفی کند.

او ادامه داد: رییس جمهوری کشوری که خود را مهد آزادی می داند چگونه به خود اجازه می دهد که هنوز وارد کاخ سفید نشده و کابینه اش را تشکیل نداده یک دین را که اتفاقاً دین دوم آمریکاست را با این دستور مورد هدف قرار دهد.

احمدی در ادامه به فرآیند قانونگذاری در آمریکا اشاره کرد و گفت: در آمریکا به دو صورت قانونگذاری می شود. یکی قوانین مجالس سنا و کنگره است و دیگری قوانینی را شامل می شود که مربوط به فرمان های اجرایی رییس جمهوری بوده که نیاز به تشریفات ندارد.

احمدی بیان کرد: کشیدن دیوار بین مکزیک و آمریکا و نیز «محافظت از ملت در مقابل حملات تروریستی اتباع خارجی» از خطرناک ترین دستورات ترامپ است که مورد اخیر آن ناسازگار و مغایر با قوانین بین الملل است. مهمترین قانون بین المللی حاکم بر روابط بین الملل اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال 1940 است که در تطبیق با دستور اخیر ترامپ کاملا مغایر با مواد 13 ، 14 و 15 این اعلامیه است. در ماده 13 آمده است که هر کس حق دارد در داخل هر کشوری آزادانه عبور و مرور کند و محل اقامت خود را انتخاب نماید. همچنین هر کس حق دارد هر کشوری و از جمله کشور خود را ترک کند یا به کشور خود بازگردد.

او در تشریح ماده 14 و 15 این اعلامیه گفت: بر اساس ماده 14 هر کس حق دارد در برابر تعقیب، شکنجه و آزار پناهگاهی جستجو کند و در کشورهای دیگر پناه اختیار کند. همچنین در ماده 15 آمده  است که هر کس حق دارد دارای تابعیت باشد و احدی را نمی توان خودسرانه از تابعیت خود یا از حق تغییر تابعیت محروم کرد. می بینیم در تطبیق با این مواد دستور اخیر ترامپ مبنی بر محدودیت صدور روادید برای اتباع هفت کشور مسلمان کاملا مغایر و ناسازگار با قوانین حاکم بر روابط بین المللی است. 

این کارشناس حقوق بین الملل در پایان گفت: اگر به خاطرات کلینتون رجوع کنیم، وی در بخشی از خاطراتش می گوید: داعش را پرورش دادیم تا بشار اسد را از میان برداریم، بنابراین ریشه ناامنی را بایستی در سیاست های مداخله جویانه آمریکا جستجو کرد. همچنان که شاهدیم داعشی که ساخته و پرورش یافته خود آمریکا است الان به عنوان یک تهدید امنیتی برای آمریکا محسوب می شود. از این نظر آمریکا بجای تهمت زدن به کشورهای مسلمان به عنوان تهدید علیه امنیت ملی بایستی به فکر اصلاح سیاست های مداخله جویانه خود در امور سایر کشورها باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز