زنگنه:

قراداد با شرکت توتال در حال بررسی است/ گازرسانی استان زاهدان اوایل اسفند با حضور رییس جمهوری افتتاح می‌شود

۱۳۹۵/۱۱/۲۷ - ۱۳:۵۴:۱۵
کد خبر: ۵۲۱۴۶۶
قراداد با شرکت توتال در حال بررسی است/ گازرسانی استان زاهدان اوایل اسفند با حضور رییس جمهوری افتتاح می‌شود
وزیر نفت گفت: ما به دنبال همکاری با توتال هستیم و باید در این زمینه قرارداد امضا کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، بیژن نامدار زنگنه روز چهارشنبه پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در ارزیابی از عملکرد وزارت نفت در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: این هفته جلسه ای در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بود که سازمان برنامه و بودجه گزارشی از فعالیت دستگاه ها در این زمینه ارایه کرد.

وی ادامه داد: طبق این گزارش که منطبق بر واقعیت بود، وزارت نفت در اصلی ترین برنامه ای که برعهده داشت موفقیت خوبی داشته است. یکی از برنامه های ما بالا بردن تولید نفت و گرفتن سهم ایران در بازار نفت بود که بعد از اجرایی شدن برجام این برنامه تحقق یافت و متوسط صادرات چهارماهه مهر تا دی ماه ما 2.8 میلیون بشکه در روز بود.

وزیر نفت اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه های ما در حوزه اقتصاد مقاومتی بحث تولید گاز بود. در میدان مشترک پارس جنوبی قرار بود فازهای 19 که معادل دو فاز متعارف است، فازهای 17 و 18 و 20 و 21 را به مدار بیاوریم که آورده ایم و تا آخر امسال خرده کاری آن انجام می شود.

زنگنه ادامه داد: در مورد میدان های مشترک نفتی هم، تولید ما در سال 1392 از میدان های نفتی غرب کارون 70 هزار بشکه بود که این تولید در مهرماه نزدیک 270 هزار بشکه رسید. ما به اهدافی که برای امسال باید در حوزه اقتصاد مقاومتی عمل می کردیم؛ رسیدیم.

وی گفت: در مورد گازرسانی به شهرها و روستاها، سیستان و بلوچستان یکی از اهداف بود که گازرسانی به زاهدان تمام شده و اوایل اسفند، رییس جمهوری برای افتتاح آن به این استان می روند.

وزیر نفت با بیان اینکه نزدیک به 90 درصد جمعیت ایران در شهرها و روستاها تحت پوشش شبکه های گاز قرار دارند، از مردم خواست با توجه به اینکه روزهای آینده روزهای سردی خواهد بود در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

وزیر نفت گفت: تعداد زیادی از پتروشیمی ها افتتاح شده و تعدادی نیز مانده است که تولید ما در این بخش به حدود 9 میلیون تن با ارزش قریب به 6 میلیارد دلار افزایش یافته است.

زنگنه تاکید کرد: همه این ها عملیات اصلی آن در دوران تحریم و تحت شدیدترین فشارها انجام شده است. یک مجموعه از طرح ها در منطقه عسلویه داریم که حدود 20 میلیارد دلار ارزش سرمایه گذاری این ها است که آماده افتتاح هستند.

وزیر نفت گفت: یکی دیگر از طرح های اقتصاد مقاومتی ما شروع تولید از لایه نفتی پارس جنوبی بود که ما تولید نمی کردیم و به زودی این تولید با 35 هزار بشکه در روز شروع می شود.

زنگنه افزود: پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اولویت ما بوده که ان شاءالله به همان قولی که دادیم، نزدیک می شویم.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی خبرگزاری های خارجی اعلام کرده اند که شرکت توتال قراردادش را با ایران اجرایی نمی کند، گفت: این را بعضی از داخلی ها مطرح می کنند که به نوعی زاویه با دولت دارند.

زنگنه افزود: ما موافقت نامه ای با شرکت توتال برای فاز 11 داریم که باید به قرارداد تبدیل شود، اقدامات برای تبدیل کردن این موافقت نامه به قرارداد جریان دارد و توتال علاقه مند و فعال است که این کار را به قرارداد تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: مدیرعامل توتال صحبتی کرده و گفته است ما باید منتظر باشیم و ببینیم آمریکا چکار می کند که ما نفهمیدیم چرا این صحبت را کرده است؛ چون به هر حال اتحادیه اروپا به نظر من سیاستش این نیست که تبعیت کند حتی اگر آمریکا بخواهد کارهایی برای محدود کردن ایران داشته باشد.

وزیر نفت گفت: ما کار قرارداد را جلو می بریم اما گلایه داریم چرا این حرف ها را زدند و آن را از مجامع بین المللی دنبال می کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز