نمایندگان چه هدفی را دنبال می کنند؟

استیضاح در ماه های آخر مأموریت دولت و نامه رهبری انقلاب

۱۳۹۵/۱۱/۳۰ - ۲۲:۳۳:۲۳
کد خبر: ۵۲۲۸۳۲
استیضاح در ماه های آخر مأموریت دولت و نامه رهبری انقلاب
استیضاح یکی از وسیله های مجلس شورای اسلامی برای نظارت بر عملکرد وزرای دولت های مختلف بوده است اما این ابزار نظارتی همیشه آخرین راه برای برخورد با وزارتخانه ها است.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، استیضاح حق قانونی نمایندگان است و کسی نمی تواند آنها را از این حق محروم کند اما از نمایندگان هم انتظار می رود که از این وسیله نظارتی به درستی و در جهت کمک به حرکت یکی وزارتخانه و کشور استفاده کنند اما گاهی زمان و نوع استیضاح شائبه هایی را به وجود می آورد که آسیب های جدی به شأن و جایگاه مجلس می زند.
چند ماه مانده به پایان دوره دولت یازدهم برخی نمایندگان مجلس دهم لیست همه وزرا را به دست گرفته اند و با دلیل و بی دلیل امضا جمع می کنند تا استیضاح شان کنند. آنها حتی به دانش آشتیانی که فقط دو ماه از حضورش در وزارت آموزش و پرورش می گذشت رحم نکردند و برای او هم امضا جمع کردند و از نهایی شدن استیضاح سخن می گویند.
آنها یک روز از استیضاح آموزش و پرورش می گویند و روز دیگر وزیر علوم را تهدید می کنند. امروز هم که استیضاح وزیر راه و شهرسازی را به جریان انداخته اند استیضاح وزیر راه و شهرسازی محورهای مختلف دارد اما به گفته اعضای کمیسیون عمران مجلس نمایندگانی که طرح استیضاح را امضا کرده اند در جلسه ای که برای شنیدن سخنان آخوندی برگزار شده بود حاضر نشدند و آنهایی هم که حضور داشتند بدون توجه به سخنان وزیر راه جلسه را ترک کرده اند.
استیضاح وزرای مختلف در ماه های پایانی دولت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما هر چه که هست برای کشور و وزارتخانه ها سودی ندارد و حتی ضرر هم دارد که در روزهای آینده به آن می پردازیم.
در بهمن سال 83 نیز در ماجرایی مشابه نمایندگان مجلس هفتم در پی استیضاح مرتضی حاجی وزیر آموزش و پرورش دولت خاتمی بودند که مقام معظم رهبری نامه ای را به حدادعادل رییس مجلس وقت نوشتند و با تاکید بر حق مجلس برای استیضاح با توجه به نزدیک شدن دولت به ماه های پایانی آن را به صلاح کشور ندانستند.
نامه رهبری به حداد عادل که توسط باهنر در مجلس قرائت شد به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر حداد عادل

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و تهیت

مجلس شورای اسلامی در دوره‌ی هفتم به حمدالله موفق شده است جهت‌گیری درست فعالیت خود را با ملاحظه نیازهای کشور انتخاب کند. ترجیح مطالبات عمومی و اساسی مردم بر انگیزه‌ها و گرایش‌های دیگر شاخصه‌ی مهمی در این جهت‌گیری است که به توفیق الهی مجلس تاکنون به آن دست یافته و هم‌چنان باید بر آن پای بفشارد، لازم می‌دانم به مناسبت مطرح شدن استیضاح وزیر محترم آموزش و پرورش به جنابعالی و همه‌ی نمایندگان عزیز عرض کنم که در شرایط کنونی که ماه‌های آخر ماموریت خطیر دولت در حال سپری شدن است استیضاح وزیران هیچ سودی برای کشور و دستگاه‌های مسوول ندارد و متقابلا زیان‌های محتمل آن بسیار و خطرات آن هشدار دهنده است. البته مجلس موظف است که از همه‌ی ابزارهای نظارتی خود استفاده کند.

والسلام علیکم جمیعا و رحمة الله و برکاته

سید علی خامنه‌ای

5 بهمن‌ماه 1383

حال باید از نمایندگان مجلس پرسید با توجه به این نامه و رسیدن به روزهای پایانی دولت تدبیر و امید چه هدفی را از جمع آوری امضا برای استیضاح وزرای مختلف دنبال می کنند و این استیضاح اگر رای بیاورد و وزارتخانهای بدون وزیر بماند چه کمکی به جریان حرکت کشور برای رفع مشکلات می کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز