شهنازی زاده:

تولید غرب کارون به ۳۶۰ هزار بشکه در روز می‎رسد/ واگذاری یکپارچه آزادگان در یک مناقصه

۱۳۹۵/۱۲/۱۱ - ۱۴:۵۹:۲۳
کد خبر: ۵۲۸۶۵۶
تولید غرب کارون به ۳۶۰ هزار بشکه در روز می‎رسد/ واگذاری یکپارچه آزادگان در یک مناقصه
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: با تولید ۱۵ هزار بشکه ای نفت از میدان آذر و افزایش تولید ۲۵ هزار بشکه ای از میدان آزادگان جنوبی می توان در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۶، تولید ۳۶۰ هزار بشکه از غرب کارون را محقق کرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، سید نورالدین شهنازی زاده در نشست خبری که بعد از ظهر امروز (سه شنبه، ۱۰ اسفند) در محل ساختمان شرکت مهندسی و توسعه نفت برگزار شد، ظرفیت تولید اسمی از مجموع میدان های مشترک غرب کارون را ۳۲۰ هزار بشکه اعلام کرد و گفت: این در حالی است که می توان در صورت لزوم تولید را به سقف ۳۶۰ هزار بشکه در روز افزایش داد.

وی شرکت متن را یک شرکت پروژه محور معرفی کرد که طرح های بالادستی را در بخش توسعه میادین دنبال می کند و بازوی اجرایی شرکت ملی نفت است.

شهنازی زاده افزود: میدان‌های هیدروکربوری واقع شده در منطقه غرب کارون، از نزدیکی شهر اهواز آغاز می‌شوند و تا منتهی الیه نوار مرزی امتداد می‌یابد؛ در واقع عرض و طول این مستطیل نفتی از ساحل غربی کارون در نزدیکی منطقه جفیر تا مرز مشترک ایران و عراق و از جنوب چزابه تا غرب منطقه دارخوین است که همان منطقه نفتی غرب کارون را تشکیل می‌دهد.

وی میدان های موجود در حوزه غرب کارون را از جمله بزرگترین میدان های نفتی کشف شده در دو دهه گذشته اعلام کرد و گفت: در این میدان‎ها نفت از لایه های فهلیان، سروک، گودوان و کژدمی تولید می شود.

شهنازی زاده اعلام کرد: بر اساس آخرین بررسی های انجام شده، میزان نفت درجای غرب کارون ۶۷ میلیارد بشکه برآورد می شود که بخشی از نفتی که از لایه سروک برداشت می شود، نفت سنگین است.

تحویل میدان آزادگان شمالی به اروندان در دست اقدام است  

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان اینکه هم اکنون تولید از فاز نخست میدان آزادگان شمالی با ظرفیت ۷۵ هزار بشکه در حال انجام است از انجام آزمایش بهره برداری در دوره ۲۱ از ۲۸ روز خبر داد و گفت: به زودی این پروژه به بهره بردار اصلی (شرکت اروندان) تحویل می شود.

تحقق تولید ۵۱ هزار بشکه ای از میدان آزادگان جنوبی

شهنازی زاده میزان تولید فعلی از میدان آزادگان جنوبی را ۵۱ هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: در تلاش هستیم با وارد مدار کردن چاه های جدید، میزان تولید از این میدان را تا پایان امسال به ۸۵ هزار بشکه در روز برسانیم.

وی از تحقق تولید زودهنگام ۱۱۰ هزار بشکه ای از میدان آزادگان جنوبی تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ خبر داد و گفت: انتظار می رود با اتمام مراحل احداث واحدهای فرآورشی، تولید ۳۲۰ هزار بشکه از فاز نخست این میدان نیز محقق شود.

شهنازی زاده افزود: در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی حفاری ۱۸۵ حلقه چاه (۵ حلقه چاه توصیفی، ۵ حلقه چاه دفع پساب و ۱۷۵ حلقه چاه تولیدی) برنامه ریزی شده که هم اکنون ۹۵ حلقه چاه حفاری شده و ۱۸ حلقه باقیمانده در حال حفاری است.

وی اظهار کرد: هم اکنون برای فرآورش نفت تولیدی از میدان نفتی آزادگان جنوبی از ظرفیت های خالی واحد بهره برداری جفیر استفاده می شود.

تحقق تولید ۳۰ هزار بشکه ای نفت از میدان یاران شمالی

شهنازی زاده از تحقق تولید ۳۰ هزار بشکه ای نفت از میدان یاران شمالی خبر داد و گفت: این در حالی است که توان افزایش تولید از این میدان به میزان ۳۵ هزار بشکه در روز هم وجود دارد.

وی افزود: میدان نفتی یاران شمالی در قالب قراردادهای بیع متقابل از سوی شرکت صنعت نفت و گاز پرشیا در حال توسعه است.

تولید ۱۰ هزار بشکه ای نفت از یاران جنوبی تا پایان اردیبهشت ۹۶

شهنازی زاده با اشاره به هدفگذاری تولید ۲۵ هزار بشکه ای از میدان یاران جنوبی، گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان اردیبهشت ۹۶، تولید ۱۰ هزار بشکه ای از این میدان تحقق می یابد.

فاز نخست یادآوران به بهره بردار اصلی تحویل می شود

وی میزان نفت درجای میدان یادآوران را ۳۳ میلیارد بشکه اعلام کرد و گفت: نفت تولیدی از این میدان (لایه فهلیان) به نسبت میدان آزادگان سبک تر است و کیفیت مطلوب تری دارد.

شهنازی زاده ظرفیت اسمی تولید از میدان یادآوران را ۸۵ هزار بشکه اعلام کرد و گفت: این در حالی است که هم اکنون تولید این میدان ۱۱۵ هزار بشکه در روز است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از انجام آزمایش بهره برداری در دوره ۲۱ از ۲۸ روز از میدان یادآوران خبر داد و گفت: به زودی این پروژه به بهره بردار اصلی (شرکت اروندان) تحویل می شود.

وی در مورد فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی یادآوران نیز گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، فاز دوم این طرح در قالب مناقصه و مدل جدید قراردادهای نفتی به شرکت های نفتی بین المللی که اعلام آمادگی کرده اند، واگذار می شود.

شهنازی زاده با بیان اینکه مطالعه میدان آزادگان در چارچوب امضای تفاهمنامه های همکاری (MOU) و با هدف افزایش ضریب بازیافت از سوی شرکت ملی نفت ایران به شرکت های اینپکس ژاپن، توتال فرانسه، شرکت انگلیسی-هلندی شل و پتروناس مالزی و یک شرکت داخلی (تنکو) واگذار شده است، گفت: با آماده سازی مدارک، مناقصه برگزار و این میدان به صورت یکپارچه به پیمانکار واگذار می شود.

تحقق تولید ۱۵ هزار بشکه ای نفت از میدان آذر

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از تحقق تولید ۶۵ هزار بشکه ای نفت از میدان آذر تا سال ۱۳۹۷ خبر داد و گفت: هم اکنون در مرحله نخست تولید زوهنگام از این میدان شاهد تولید ۱۵ هزار بشکه ای با استفاده از ۴ حلقه چاه هستیم.

وی افزود: در فاز دوم تولید زودهنگام، ۱۵ هزار بشکه نفت دیگر به تولید افزوده می شود.

شهنازی زاده با بیان اینکه در طرح توسعه میدان نفتی آذر حفاری ۱۹ حلقه چاه پیش بینی شده است، افزود: هم اکنون حفاری ۹ حلقه چاه به اتمام رسیده و حفاری ۴ حلقه چاه دیگر در دست اقدام است

به گفته وی، نفت تولیدی از میدان نفتی آذر در واحد بهره برداری دهلران فرآورش و به مبادی مصرف ارسال می شود.

فاز سوم دارخوین در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی انجام می شود

 شهنازی زاده با اشاره به تولید ۱۶۰ هزار بشکه ای از میدان دارخوین گفت: چون این میدان جز میدان های مشترک نیست فاز سوم ان در قالب مدل جدید قراردادهای جدید نفتی برای توسعه واگذار می شود.

وی در ادامه این نشست درباره طرح آماک که هفته گذشته، میزبان رئیس جمهوری نیز بوده است، توضیحاتی داد و گفت: با راه اندازی فاز اول این طرح زیست محیطی در سال ٨٨، روزانه از سوزاندن ٢٤١ میلیون فوت مکعب گازهای همراه میادین آبتیمور، منصوری، مارون، کوپال و اهواز جلوگیری شد و با بهره برداری از فاز دوم این طرح در سال جاری، روزانه تا حداکثر ١٨ میلیون فوت مکعب گازهای اسیدی نیز جمع آوری و به پتروشیمی رازی منتقل می شود.

شهنازی زاده سرمایه گذاری مستقیم این طرح را ٣٢٠ میلیون دلار عنوان کرد که با حساب هزینه های بانکی و سود پیمانکار به حدود ٥٠٠ میلیون دلار بالغ شده است.

قدرت‎اله آقایی، سرپرست طرح آماک نیز که از دیگر مدیران حاضر در این نشست خبری بود، درباره طرح آماک یادآور شد: درآمدزایی اجرای این طرح روزانه ٢ میلیون دلار و سالانه حدود ٧٢٠ میلیون دلار برآورد می شود و با توجه به اینکه فاز اول آماک در سال ٨٨ راه اندازی شد، تاکنون اجرای این پروژه بالغ بر پنج میلیارد دلار درآمدزایی داشته است.

وی در پایان به طرح توسعه میدان کیش نیز اشاره کرد و گفت: فاز نخست توسعه این میدان با هدف تولید روزانه هزار میلیون فوت مکعب گاز در دستور کار است و اگر تفاهمنامه اخیر شرکت متن با شرکت صانع به قرارداد برسد، این شرکت داخلی تا یک میلیارد دلار از اعتبار ٢,٢ میلیارد دلاری مورد نیاز برای توسعه این میدان در فاز نخست را تامین خواهد کرد.

محمدرضا اسدی، مدیر مهندسی نفت شرکت متن و قدرت‎اله آقایی، مدیر مهندسی و ساختمان و سرپرست طرح آماک شرکت مهندسی و توسعه نفت، مدیرانی بودند که در این نشست خبری شهنازی زاده را همراهی می کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز