#حماسه_ایران؛

ظریف: هموطنان با شرکت‌های آمریکایی تحت تحریم همکاری نکنند

۱۳۹۶/۰۲/۲۹ - ۱۴:۰۴:۱۶
کد خبر: ۵۶۰۶۸۱
ظریف: هموطنان با شرکت‌های آمریکایی تحت تحریم همکاری نکنند
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: ما ۹ فرد و شرکت آمریکایی را بر اساس عمل متقابل به فهرست تحریم ها اضافه کردیم و روز پنج شنبه در وبگاه وزارت امور خارجه قرار دادیم تا هموطنان مراقب باشند و با این افراد معامله نکنند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، محمد جواد ظریف ظهر جمعه در بازدید از ستاد انتخابات خارج از کشور مستقر در وزارت امور خارجه در گفت وگو با خبرنگاران گفت: انتخابات ریاست جمهوری که ما با افتخار آن را در خارج از کشور برگزار می کنیم، یکی از انتخابات هایی است که مختص جمهوری اسلامی ایران در منطقه است و همیشه مردم ما با اهمیتی که به مردم سالاری دینی می دهند حضور گسترده در انتخابات داشته اند.

وی ادامه داد: این حضور گسترده است همانطور که رهبرمعظم انقلاب بارها تاکید کرده اند برای نظام و برای همه ایرانیان اقتدار و آبرو می آورد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با یادآوری این که وزارت امورخارجه با همکاری شورای نگهبان در کشورهای مختلف اقدام به تاسیس شعبات رای گیری کرد، اظهار کرد: ۱۵۸ شعبه اخذ رای در ۴۱ کشور آسیایی در نظر گرفته شده است، ۶۱ شعبه در ۲۶ کشور اروپایی و ۶۷ شعبه در ۱۲ کشور در قاره آمریکا مستقر شده است.

ظریف اضافه کرد: همچنین ۲۴ صندوق اخذ رای در ۲۲ کشور در قاره آفریقا مستقر شده است و در مجموع ۳۱۰ صندوق اخذ رای در ۱۰۲ کشور جهان پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: به ایرانیان خارج از کشور اطمینان می دهم که رای تک تک آنها اهمیت دارد و از رای آنها صیانت می شود و نماینده شورای نگهبان اطمینان حاصل می کنند که هیات های اجرایی و هیات های نظارت به خوبی کارشان را انجام می دهند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: به همه دوستان اطمینان می دهم که این کار به خوبی انجام می شود.

ظریف همچنین گفت: در عراق برای هموطنانی که به عتبات عالیات مشرف شده اند ۲۲صندوق مستقر شده است و در سوریه هم هشت صندوق احذ رای وجود دارد.

وی یادآور شد: برای اخذ آرای شهروندان ایرانی مستقر در امارات متحده عربی نیز ۲۱ صندوق و در کشور آمریکا هم ۵۵ صندوق مستقر شده است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: همچنین پنج صندوق رای در آلمان و چهار صندوق رای در فرانسه وجود دارد و با توجه به برگزاری فستیوال کن و حضور هنرمندان ایرانی در این فستیوال یک صندوق سیار هم در این شهر به این منظور پیش بینی شده است.

ظریف اضافه کرد: مشارکت وسیع مردم در داخل و خارج از کشور صفحه زرین دیگری از مردم سالاری دینی است که آن را برای همه دنیا به نمایش می گذاریم و بهترین پیام را به دنیا می فرستیم که با این مردم بزرگ فقط می توانند به زبان تکریم و احترام صحبت کنند و هیچ کس نمی تواند یک ایرانی را تهدید یا تحقیر کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تعداد صندوق های پیش بینی شده در آمریکا اظهار داشت: با توجه به وسعت کشور آمریکا و این که آرای هموطنان مقیم کانادا هم از این طریق اخذ می شود و از سوی دیگر همواره بیشترین تعداد صندوق های خارج از کشور را در این کشور داشته ایم، تعداد صندوق های پیش بنی شده در آمریکا ۵۵ صندوق است.

وزیر امور خارجه یادآور شد: در عراق و سوریه ۳۰ صندوق پیش بینی شده که هموطنان از محل های استقرار این صندوق ها اطلاع دارند و باوجود مشکلات موجود انتخابات در این دو کشور هم برگزار می شود.

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص تمدید تعلیق تحریم های ایران از سوی دولت آمریکا و اضافه شدن افراد و شرکت هایی به لیست تحریم های این کشور گفت: همانطور که در بیانیه اعلام کردیم دولت آمریکا تلاش می کند با هر اقدامی که موظف به انجام آن است برای تمدید تعلیق تحریم ها اقدام کند.

وی اضافه کرد: دولت آمریکا شاید ۲۴ ساعت قبل از موعد تمدید تعلیق تحریم ها را امضا کرد با این حال تلاش می کند اقداماتی در کنار آن انجام دهد و فضا را تلخ کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: آمریکایی ها هیچ وقت نخواستند که ایران بتواند از مزایای برجام و اجرای تعهدات برجامی آمریکا استفاده کند و این اقدام کاملا کوته بینانه است که در دور قبل هم انجام شد.

ظریف تصریح کرد: در دور قبل هم بعد از ۹۰ روز در حالی که باید اعلام می کردند ایران به تعهدات خود پایبند بوده است به دستور مستقیم کاخ سفید - همانطور که روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد - بیانیه داد و گفت ما نمی خواهیم ایران از برجام بهترین بهره برداری را بکند و افرادی را به فهرست تحریم های قبل موشکی اضافه کرد.

وی ادامه داد: ما هم در ادامه اقدامی که پیش از این انجام دادیم ۹ فرد و شرکت آمریکایی را بر اساس عمل متقابل به فهرست تحریم ها اضافه کردیم و روز پنج شنبه در وبگاه وزارت امور خارجه قرار دادیم تا هموطنان مراقب باشند و با این افراد معامله نکنند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز