نوبخت در نشست خبری:

سامانه کارورزی فعال است/ لایحه تشکیل سازمان ملی جوانان به زودی به مجلس می‌رود/ زمان تنفیذ رییس‌جمهوری مشخص نیست/ ۱۵ میلیون هم رای خوبی است، دوستان احساس شکست نکنند

۱۳۹۶/۰۳/۰۹ - ۱۱:۵۹:۱۶
کد خبر: ۵۶۵۹۴۱
سامانه کارورزی فعال است/ لایحه تشکیل سازمان ملی جوانان به زودی به مجلس می‌رود/ زمان تنفیذ رییس‌جمهوری مشخص نیست/ ۱۵ میلیون هم رای خوبی است، دوستان احساس شکست نکنند
سخنگوی دولت گفت: یکی از وعده‌های آقای رییس جمهوری استفاده بیشتر از جوانان و اهمیت به آن‌ها در کشور است. پیرو آن باید سازمان ملی جوانان مستقل و مستقر شود. این لایحه به زودی و روزهای آتی به مجلس خواهد رفت و از وزارت ورزش جدا می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز (۹خرداد) در نشست خبری خود گفت: نشست امروز را با گزارشی از وضعیت خرید گندم، آغاز و ابتدا به مقدار خرید تضمینی گندم اشاره می‌کنم. 1میلیون و 964 هزار تن گندم خریداری شده که بالغ بر 2هزار و 751 میلیارد تومان است.

او افزود: 1هزار و 298 میلیارد تومان پرداخت شده و 1هزار 275 میلیارد تومان آن باقی مانده است.

او ادامه داد: پیش بینی ما بر اساس گذشته، خرید 11میلیون تن گندم است که ارزش آن 15 هزار که 8 هزار میلیارد آن از خزانه و 3هزار میلیارد تومان از محل تامین اعتبارات و مابقی از طریق شرکت دولتی پرداخت شود. در هیات وزیران تصویب شد، اگر کشاورزان در بورس گندم عرضه کنند قیمت هر کیلو 665 تومان خواهد بود و اگر هم  به صورت مستقیم به کارخانه های آرد عرضه کنند، قیمت هر کیلو 665 خواهد بود و دولت مابقی آن را پرداخت کرد. امسال هم در تولید گندم خود کفا هستیم و می توانیم صادر کنیم.

او یاد آور شد: گندم در همین ابتدای سال خریداری می شود.

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد گاز به ترکیه اظهار کرد: درباره صادر کردن گاز به ترکیه وزارت نفت توضیح خواهد داد.

سخنگوی دولت درباره تجمع سپرده گذاران کاسپین بیان کرد: در جلسه یکشنبه آقای سیف گزارشی از این موسسات و بانک‌ها ارایه کردند و امیدواریم مسئله بسیاری از این موسسات حل شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه شایعه دورقمی شدن تورم را تکذیب کرد و گفت: این صحبت‌ها انتظارات تورمی را بالا می‌برد و برای کشور درست نیست. من احساس می کنم برخی رسانه ها به این شایعات دامن می‌زنند. نرخ تورم پایین بوده و در حال حاضر ۷.۱ است. دولت همچنان سیاست مهار تورم را دنبال می‌کند.

نوبخت درباره حلال و حرام خواندن رای مردم گفت: همه ملت ایران بدون تقسیم بندی در آرا، عزیز هستند و برای اینکه ما بتوانیم به رشد ۸درصدی دست پیدا کنیم، نیازمندیم به خواسته های همه توجه کنیم. مهندسی انتخابات را تکذیب می کنم و همه می دانیم که همه فرایند انتخابات زیرنظر شورای نگهبان بوده است. لزومی ندارد یادآوری کنم، بعضی کاندیداها برای جمع کردن رای مرزهای اخلاق را زیرپا گذاشتند. مردم در ۲۹ اردیبهشت رای دادند و اتفاقی که در نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد، پیش نیامد. من فکر می‌کنم ۱۵میلیون هم رای خوبی است تا دوستان احساس شکست نکنند. یادمان نرود که انتخابات جمهوری اسلامی کاملا مردم‌سالارانه بوده است.

وی درباره طرح وام برای خانه اولی‌ها گفت: دولت برای پایان دادن مسکن مهر ۱۰۰۰میلیارد تومان هزینه کرده است. در کنار آن سه طرح دیگر داریم. ساخت واحدهای مسکن روستایی و دو اقدام در شهر تحت عناوین مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی.

نوبخت ادامه داد: سامانه کارورزی فعال است. این امکان برای فارغ‌التحصیلان که مدرک دارند و نیاز به کارآموزی دارند، برقرار است. دولت در حال تکمیل تمهیدات آن است.

رییس سازمان برنامه و بودجه درخصوص قیمت اقلام درماه رمضان اظهار کرد: دولت توانست با افزایش گوشت و مرغ در میادین، قیمت ها را کنترل کند.

وی در مورد وضعیت کارمندان قراردادی گفت: دولت درحال تنظیم لایحه مدیریت خدمات کشوری است که در آن چگونگی کارکنان قراردادی مدنظر قرار گرفته است. سعی داریم یک امنیت شغلی برای کارکنان قراردادی ایجاد کنیم.

وی درباره زمان تنفیذ رییس‌جمهوری بیان کرد: زمان آن مشخص و قطعی نیست.

سخنگوی دولت درباره جوانگرایی در کابینه دوازدهم اظهار کرد: استفاده از نشاط و نیروی جوان به این معنی نیست که ما افراد جوان را در پست‌های این چنینی قرار دهیم، البته در کابینه دوازدهم نسبت به امروز از افرادی با سن‌ کمتر استفاده می‌شود. پیرو جوان گرایی مصوبه ۲۰۰۰ هزار جوان به عنوان مشاور در کنار مدیران به تصویب رسیده است.

وی درباره احتمال حضور وزیر زن در کابینه گفت: امکانش وجود دارد که از زنان در کابینه استفاده شود، همانطور که درحال حاضر از معاونین استفاده شده است.

وی در مورد خرید هواپیماها و امکان بدقولی آمریکا اظهار کرد: اگر قرار باشد از طرف‌آمریکا در زمینه خرید هواپیما بدقولی شود، ماهم واکنش درست نشان می‌دهیم.

وی بااشاره به تخلفات انتخاباتی و احضار فرمانداران اظهار کرد: در این باره رقبا شکایاتی مطرح کرده اند که باید منتظر نظر شورای نگهبان بود.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره تفکیک وزارت ورزش و جوان بیان کرد: یکی از وعده‌های آقای رییس جمهوری استفاده بیشتر از جوانان و اهمیت به آن‌ها در کشور است. پیرو آن باید سازمان ملی جوانان مستقل و مستقر شود. این لایحه به زودی و روزهای آتی به مجلس خواهد رفت و از وزارت ورزش جدا می‌شود.

وی درباره مهم‌ترین اولویت‌های دولت دوازدهم گفت: اشتغال یکی از مهم‌ترین اولویت های دولت دوازدهم است. همچنین موضوع مهم دیگر در دست دولت آب و محیط زیست است. بخش بعدی نیز به صنعت و فناوری‌های نوین برمی گردد.

وی درباره کاهش ساعت‌کاری در ماه رمضان گفت: یک بار دولت لایحه این مسئله را به مجلس داد و رای نیاورد. بنابراین باید طبق قانون اجرا شود و البته به دلیل کاسته شدن یک ساعت وقت ناهار، ادارات می‌توانند یک ساعت زودتر تعطیل شوند.

نوبخت درباره برداشت از صندوق توسعه ملی برای اشتغالزایی روستاییان گفت: قرار نیست دولت از صندوق توسعه ملی، پولی را برداشت کند. هر سال، بر اساس قیمت نفت، پولی به صندوق وارد می شود که بخشی به صورت ارزی و بخشی به صورت ریالی تسهیلات داده می شود. طبق قانون برنامه، ۱۰ درصد از مبالغ صندوق به صورت ریالی در بخش صنعت و ۱۰ درصد هم به بخش کشاورزی داده می شود. الان یک حکم تکمیلی آمده که غیر آن ۱۰ درصد، ما بتوانیم ۱.۵ میلیارد دلار تسهیلات بدهیم. اصلا کار صندوق، تسهیلات دادن است. دولت نمی آید ۱.۵ میلیارد دلار از پول صندوق را برداشت و تبدیل به ریال کرده و توزیع کند. بلکه، ۱.۵ میلیارد دلار خاص به صورت ریالی برای اشتغال روستاییان تسهیلات داده می شود.

او در ادامه گفت: اگر قرار است جلوی مهاجرت از روستا به شهر گرفته شود، باید زمینه اشتغال در روستاها فراهم شود. در مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه و لایحه دولت هم مشخص است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این تسهیلات را در اختیار روستاییان قرار می دهد تا برای تهیه ابزار کار خود استفاده کنند. تمام این موارد در آیین نامه اجرایی عنوان می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره قطع مستمری همیشگی خانواده های تحت پوشش کمیته امداد پس از افزایش اخیر یارانه این خانوارها گفت: ماه اول این اتفاق افتاد که باعث نگرانی شد. سریعا با مسئولان محترم کمیته امداد صحبت شد و آنها پذیرفتند مبالغی را که به صورت ماهانه پرداخت می کردند، ادامه دهند. قرار نیست ما چیزی را قطع کنیم. باید چیزی را اضافه می کردیم و به اینها می دادیم. اعتبارات کمیته امداد از دو طریق یکی از طریق خزانه و دیگری از محل یارانه ها تأمین می شود. این مبلغ قرار شد به مستمری قبلی اضافه شود، اگر اضافه نشود که برای خانوارها اثری ندارد. همچنین سازمان هدفمندی قطع یارانه خانوارهای نیازمند را تکذیب کرد.

او در ادامه توضیحاتش گفت: افزایش یارانه این خانوارها در چهارچوب قانون بودجه سال ۹۵ است. تبصره ۱۴ قانون بودجه، چگونگی تامین منابع را مشخص کرده. بر اساس محاسبه دیوان محاسبات ۳۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مجموعه منابع هدفمندی یارانه هاست. همچنین سالانه حدود ۱۱ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان از محل خزانه برای یارانه ها پرداخت می شود که بین ۴۶ تا ۴۷ هزار میلیارد تومان می شود. ولی کل پرداخت یارانه نقدی بین ۴۱ تا ۴۲ هزار میلیارد تومان است و از مابه التفاوت این مبالغ می شود برای افزایش یارانه خانوارهای نیازمند استفاده کرد. حذف خانواده های برخوردار هم باعث می شود که دست دولت برای افزایش یارانه نیازمندان باز باشد.

نوبخت درباره برقراری یارانه برخی از افراد گفت: یارانه نقدی حدود ۴.۵ میلیون نفر قطع شده بود که به دلیل اعتراض تعداد زیادی از آنها، یارانه حدود ۱.۵ میلیون نفر برقرار شد. سازمان هدفمندی یارانه ها هر ماه اعتراضات را بررسی و در صورت صحیح بودن، یارانه ها را برقرار می کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز