کارشناس وزارت نفت:

قرارداد توتال فرصتی برای افزایش دانش مهندسان در حوزه نفت است/ سیاسی کاری عده‌ای باعث تاخیر در امضای قرارداد توتال شد

۱۳۹۶/۰۴/۱۳ - ۰۷:۵۳:۰۰
کد خبر: ۵۸۱۶۷۹
قرارداد توتال فرصتی برای افزایش دانش مهندسان در حوزه نفت است/ سیاسی کاری عده‌ای باعث تاخیر در امضای قرارداد توتال شد
«محمدعلی صادقی» کارشناس وزارت نفت سیاسی کاری افراد خاص را دلیل تاخیر در امضای قرارداد توتال و ایران دانست.

«محمدعلی صادقی» کارشناس وزارت نفت در خصوص مزیت های قرارداد میان ایران و توتال فرانسه به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، گفت: قرار است در این پروژه انتقال تکنولوژی صورت بگیرد و تاکنون فاز 11 پارس جنوبی به دلیل نقش این این تکنولوژی، مغفول مانده بود.

او همکاری با شرکت فرانسوی توتال را فرصت مناسبی برای افزایش دانش فنی مهندسان ایرانی در صنعت نفت دانست.

صادقی همچنین با اشاره به تاثیر برجام بر این قرارداد گفت: مسائل و مشکلات پس از امضای چنین قراردادهایی به دلیل تحریم های داخلی است نه تحریم های بین المللی. تحریم های داخلی که بر اثر عدم شناخت و آگاهی بوده سنگین تر از تحریم های بین المللی اثر دارد.

او افزود: تا امروز سیاسی کاری افراد و گروهای خاص باعث شد تا انجام این کار به تاخیر بیفتد. ایران در برجام امتیازات مثبتی را به دست آورده است، اول اینکه توانسته به نوعی روابط مستقلی با اروپا برقرار کند همچنین عمده مشکلات فنی، مالی و اقتصادی که با اروپا داشته ایم را حل کند.

صادقی اظهار کرد: ورود فرانسه به عنوان سردمدار اقتصاد اروپا، باب تازه ای در ارتباطات ایران گشوده و ما توانسته ایم گام های اولیه برای روابط خود را برداریم.

او ادامه داد: در این میان برجام توانسته یخی که میان کشور های غربی و ایران بوده را از بین ببرد و امریکار ا در این سهم خواهی منفعل کند.

او تنها را مقابله با هجمه های داخلی را توکل بر خدا دانست و گفت: بسیاری از مخالفان سواد تخصصی در این را حوزه  ندارند و متاسفانه برخی رسانه ها هم جولانگاه این افراد شده اند و راهی به جز تحملشان برای ما نمانده است.

او افزود: امروز اگرعقل و منطق می گوید مسئله ای خوب است، باید پذیرفت و اگر موافق نیستم باید دلایل درست و منطقی مخالفتمان را بیان کنیم. ببینید چطور فروش گاز به ترکیه را به ماجرای کرسنت وصل کردند در صورتی که این دو موضوع هیچ ارتباطی با هم ندارند. این افراد اگر حقیقتا عاقلند به صحنه بیایند و حرفشان را بزنند.

صادقی تصریح کرد: در ماجرای کرسنت هم بیشترین ضرر را همین آقایان به سیستم اقتصادی کشور زدند و تلاش کردند تا با جلوگیری از اجرای قرارداد اجازه ذی نفع شدن به طرف مقابل را ندهند در صورتی که این قرارداد کاملا تغییر پذیر نوشته شده بود.

 او در پایان با اظهار امیدواری از شروع همکاری های نفتی با کشور های اروپایی گفت: ما قطعا باید انتظار حضور شرکت های دیگری را هم داشته باشیم و شرکت های پرتغالی و آلمانی هم وارد ایران شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز