فریدون مجلسی:

ترامپ می‌خواهد با گردن‌کلفتی موضوع "پیونگ‌یانگ" را حل کند/ روسیه بر سر منافع خود به متحدان خود پشت می‌کند

۱۳۹۶/۰۴/۲۱ - ۰۸:۴۲:۳۰
کد خبر: ۵۸۵۵۱۵
ترامپ می‌خواهد با گردن‌کلفتی موضوع پیونگ‌یانگ را حل کند/ روسیه بر سر منافع خود به متحدان خود پشت می‌کند
مجلسی پیرامون توافق آمریکا و روسیه در حاشیه اجلاس گروه 20 گفت: روس ها کسانی نیستند که بده بستانشان یک طرفه باشد. روسیه بر سر منافع خود به فکر دیگران و حتی متحدین خود نیستند و اصلا چنین طرز تفکری در میان روس ها وجود ندارد و در این مذاکرات خواسته های روسیه نیز تامین شده است.

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل بین الملل درباره اجلاس گروه 20 به خبرنگار سیاسی برنا گفت: نشست گروه 20، نشستی است که هرساله توسط کشورهایی که بیش از 85% از سهم اقتصاد جهان را در اختیار دارند برگزار می‌شود. در نشست این دوره دیدار مهمی میان ترامپ و پوتین رخ داد. دیداری که بیش از حد معمول طول کشید و این دو قدرت جهانی به توافق ‌های مهمی دسترسی پیدا کردند.

مجلسی ادامه داد: یکی از مهم ترین تصمیم‌های این دیدار، توافق بر سر آتش بس در منطقه جنوب غرب سوریه بود. اهمیت این منطقه به دلیل هم مرز بودن با اسرائیل و اردن است. همه تصمیم هایی که در این جلسه گرفته شد، منافع هردو کشور آمریکا و روسیه را تامین می‌کند. آمریکا به واسطه این توافق می تواند امنیت اسرائیل را در آن منطقه حفظ کند. همچنین این توافق برای سایر گروه های حاضر در جنوب غرب سوریه دارای امتیازاتی بود. برای مثال حزب الله لبنان عملیات خود را در مبارزه با تکفیری ها انجام داده و ضربه های مهلکی را به گروه های تروریستی وارد کرده است و اکنون زمان مناسبی است که حزب الله برای تاثیر گذاری بیشتر در معادلات سیاسی به خاک لبنان بازگردد.

او ادامه داد: اسرائیل نیز در همان بلندی های جولان که در همسایگی منطقه توافق قرار دارد محدودتر خواهد شد. اسراییل با این توافق بهانه های خودش را برای تهاجم، تحریک و آتش افروزی از دست خواهد داد و امنیت خود را تامین خواهد کرد.

مجلسی درباره جزییات توافق پوتین و ترامپ گفت: جزییات این توافق هنوز مشخص نیست اما با توجه به مسائل پیش آمده بین این دو کشور می‌توان برخی مسائل را پیش بینی کرد. به نظر می رسد بخشی از صحبت های این دو رییس جمهور پیرامون کریمه و مناطقی از اوکراین بوده که باعث بروز اختلافاتی میان این دو کشور شد و آمریکا دست به تحریم روسیه زد. در طرف مقابل، روس ها نیز کسانی نیستند که بده بستانشان یک طرفه باشد. روسیه بر سر منافع خود به فکر دیگران و حتی متحدین خود نیستند و اصلا چنین طرز تفکری در میان روس ها وجود ندارد و در این مذاکرات خواسته های روسیه نیز تامین شده است.

مجلسی پیرامون موضوعات مطرح شده در جلسات گروه 20 درباره پیونگ یانگ گفت: چین به دلیل همسایه بودن با پیونگ یانگ نگران موضوع کره شمالی است. موشک های کره شمالی ممکن است توانایی حمله به مناطق دور دست را داشته باشند اما چین همسایه آنها است و همین موضوع سبب افزایش نگرانی مقامات چینی شده است. ترامپ می خواهد با گردن کلفتی موضوع کره شمالی را برطرف کند و چینی ها از این موضوع واهمه دارند از این رو تلاش می‌کنند تا دولت آمریکا رابه راه حل های مسالمت آمیز بیشتری ترغیب کنند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در پایان گفت: پکن معتقد است کره شمالی را می‌توان به میز مذاکره کشاند و با مذاکره تصمیمی اتخاذ کرد که به وسیله آن کره شمالی بپذیرد نظارتی برروی سلاح های این کشور برقرار شود و یا با دادن امتیازات خاصی آنهارا مجاب کرد تا سلاح های کشتار جمعی خود را امحا کند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز