تحریم های آمریکا در تعلیق ماندند

ترامپ به تعهد اوباما در قبال ایران عمل کرد/ برجام پیروز شد

۱۳۹۶/۰۴/۲۸ - ۰۵:۳۳:۴۹
کد خبر: ۵۸۸۶۲۱
ترامپ به تعهد اوباما در قبال ایران عمل کرد/ برجام پیروز شد
خبرگزاری برنا- فرید جنت

دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، تعهدی که دولت اوباما به ایران داده بود را به اجرا گذاشت و دوباره تحریم های مصرح در برجام را تعلیق کرد.

مرد پرمدعای آمریکا که همین چند هفته پیش زیر میز توافق زیست محیطی پاریس زده بود هرچه تلاش کرد بهانه ای پیدا کند تا برجام را از بین ببرد نتوانست. فشار لابی صهیونیستی و کشورهای منطقه برای لغو برجام اگرچه باعث لفاظی های دونالد ترامپ شد ولی تنهایی آمریکا در میان ۱+۵  ترامپ  را در همان مسیری قرار داد که اوباما در برجام تعهد کرده بود.

حال برجام خوب است، این را می توان از همین اقدام اخیر ترامپ متوجه شد، توافقی که دیپلمات های ایرانی به دست آوردند به قدری مستحکم و استوار است که حتی فرد نابهنجاری مثل ترامپ هم نمی تواند آن را بهم بزند.

ساده ترین راه برای فهمیدن بزرگی کار دولت یازدهم در توافق هسته ای این است که نگاهی به آنچه ترامپ در رابطه با توافق پاریس و حتی توافق با کوبا انجام داد بیاندازیم. رییس جمهور آمریکا هر دو توافق را به قول خودش پاره کرد تا هم فریاد اروپا بلند شود و هم بحران آمریکا- کوبا همچنان در قاره آمریکا جریان داشته باشد. ترامپ خیلی تلاش کرد برجام را هم به سرنوشت توافق پاریس و آشتی با کوبا گرفتار کند اما از هر راهی رفت به شکست رسید.

هیاهو و داد و فریادهای اخیر کنگره و سنا و ترامپ هم ناشی از همین ناتوانی است، آنها پس از برجام نتوانستند حتی یک تحریم علیه ایران تصویب کنند و هرآنچه در بوق و کرنا کردند (و متاسفانه برخی رسانه های داخلی هم همان کار را کردند) افزودن چند نام به تحریم های یکجانبه قبلی بود. در واقع برجام چنان آمریکا را به استیصال کشاند که ترامپ مجبور شد در اجلاس گروه هشت به اروپایی ها التماس کند با ایران همکاری اقتصادی انجام ندهند اما آن هم بی نتیجه بود، حضور توتال در ایران و عقد قرار داد همکاری اقتصادی و در کنار آن نهایی شدن برخی دیگر از قراردادها و امضای قریب الوقوع آنها نشان داد تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی، ایالات متحده آمریکا را به ناتوان ترین دوران تاریخ خود رسانده است.

تلاش ترامپ از این پس احتمالا افزایش فشار بر ایران خواهد بود، او می داند نقض برجام هزینه ای به وسعت نابودی آمریکا دارد به همین دلیل هم تلاش می کند ایران را مجبور به خروج از برجام کند، دیپلمات های ایران اما با تداوم دولت روحانی قطعا به راه عقلانی که در چهار سال گذشته در پیش گرفته اند ادامه خواهند داد تا این توهم آمریکایی هم نقش بر آب شود.

برجام محصول تدبیر نظام و تخصص تیم مذاکره کننده هسته ای است، محصولی که نه تنها جایگاه ایران در جهان را مستحکم کرد بلکه روزبروز آمریکا را بیشتر در موضع ضعف قرار می دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز