رییس مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران:

اقدامات سازمان ملل به صلح و امنیت جهان لطمه می‌زند

۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۱۳:۴۱:۲۹
کد خبر: ۵۹۴۴۰۹
اقدامات سازمان ملل به صلح و امنیت جهان لطمه می‌زند
«محمد واحدی» رییس مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: سازمان ملل متحد به عنوان یک سازمان بی طرف بین المللی نه تنها در دستیابی به مهمترین هدف خود یعنی حفظ صلح و امنیت بین المللی ناکام مانده بلکه در حال ضربه زدن به این اهداف است.

«محمد واحدی» رییس مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در میزگرد حقوق بشر اسلامی که در محل خبرگزاری برنا برگزار شد، ضمن تشکر از خبرنگاران و مسئولین گفت: امیدوارم دولت ها با اهمیت دادن به مسایل حقوق بشر و نصب العین قرار دادن کرامت انسانی، جهانی مملو از صلح و دوستی و به دور از خشونت و افراطی گری برای نسل های بشر بسازند. 

رییس مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: منع کاربرد زور در منشور ملل متحد دولت ها را از توسل به زور باز نداشته و پس از سال 1945، بیش از 100 مخاصمه مسلحانه بزرگ رخ داده است. 

او متذکر شد: تاریخ دوران حیات ملل متحد به ویژه از دهه پایانی قرن بیستم نشان می دهد که دولت‌ها به ویژه قدرت های بزرگ، صلح و امنیت را تنها بر مدار منافع خود تقسیم می کنند و می کوشند اقدامات خود را در پرتو مفاهیمی چون دفاع مشروع، حفظ امنیت و صلح و یا ضرورت مداخله انسان دوستانه موجه جلوه دهند که نمونه آن را در عراق، یمن و بسیاری از کشورهای منطقه شاهد بوده و هستیم. 

واحدی ادامه داد: سازمان های بین المللی در قبال شدیدترین و گسترده ترین جنایت های وحشیانه که مانند آن را در یمن، سوریه و بحرین مشاهده می کنیم، سکوت کرده اند و با واکنش نشان ندادن مهر تاییدی بر این اقدامات زدند. 

او افزود: ما معتقدیم دستگاه هایی مانند سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر جایگاه خود را به عنوان یک سازمان بی طرف در عرصه بین المللی از دست داده اند و برخلاف آنچه در دستورالعمل آنها ذکر شده به برهم زدن صلح پایدار کمک می‌کنند. در حالی که متأسفانه ما هر سال به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی در کنار هم جمع می شویم ولی وضعیت حقوق بشر در جهان بدتر از سال قبل و تضییع حقوق انسان ها بیشتر شده است. نقض حقوق اولیه مسلمانان در سراسر جهان روز به روز بیشتر می شود به نحوی که این اقدامات به یک مسأله حل شده و بدیهی در جهان امروز مبدل شده است.

رییس مرکز دانشجویی حقوق بشر اسلامی ایران با تاکید بر اینکه امروز بزرگترین سیستم اجرایی کشورهای غربی در منطقه رژیم حاکم در عربستان است، گفت: عربستان تا به حال از هیچ جنایتی علیه مسلمانان و آزادی خواهان در منطقه چشم پوشی نکرده است و با حمایت کشورهای غربی و دلارهای نفتی توانسته به اشکال مختلف از پاسخگویی به این جنایت ها شانه خالی کند. 

او تصریح کرد: امروز وضعیت انسانی در یمن به حدی خطرناک و حساس است که سال ها پرداختن به این جنایت جنگی و ارایه گزارشات مفصل حقوقی نمی تواند حتی بخش کوچکی از آن را روشن کند، از این رو لازم است تا دیر نشده شورای امنیت به موضوع بپردازد و از اعمال رویه های متناقض و رفتارهای دوگانه بپرهیزد. متن قطعنامه 2216 درباره یمن حکایت از تایید مداخله نظامی در یمن دارد که این عملکرد دوگانه شورای امنیت گاه شائبه دخالت در روند تعیین سرنوشت ملت ها را دامن می‌زند. 

واحدی با اشاره بر اینکه سیاست خصمانه میانمار علیه مسلمانان بسیار نادرست است، گفت: این اقدامات باعث شده بیش از 100 هزار روهینگیایی در ایالت راخاین در غرب میانمار آواره و بی خانمان شوند. این نوع جنایات دولت میانمار علیه مسلمانان شدیدترین نوع از جنایات علیه بشر است زیرا دولت میانمار به صورت سیستماتیک متوسل به اقداماتی نظیر محرومیت از حق شهروندی، کار اجباری، خشونت های جنسی و کشتار مردم مسلمان به قصد نابودی یک قوم و مذهب خاص شده است.

این فعال حقوق بشر با تاکید بر اینکه با توجه به اتفاقاتی که امروز در سراسر جهان در حال رخ دادن است سازمان ملل باید واکنش نشان دهد گفت: سازمان ملل متحد به عنوان یک سازمان بی طرف بین المللی نه تنها در دستیابی به مهمترین هدف خود یعنی حفظ صلح و امنیت بین المللی ناکام مانده بلکه در حال ضربه زدن به این اهداف است. 

واحدی در خاتمه گفت: سازمان ملل در چارچوب اجلاس سانفرانسیسکو 1944 فعالیت های دوگانه و بعضا چندگانه خودش را ادامه می دهد اما نکته ای که وجود دارد این است که سایر کشورهای مستقل هم می توانند با تشکیل سازمان ها و مجامع بین المللی نقش موثری در برپایی صلح جهانی داشته باشند. بی تردید نقش کشورهای اسلامی در این اتفاق بزرگ می تواند از سایر کشورها مهمتر و تاثیرگذارتر باشد تا با درنظر گرفتن اعلامیه حقوق بشر اسلامی، جهانی عاری از خشونت و افراطی گری بسازند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز