طوفان نامزد انصرافی ادامه دارد؛

منتی که قالیباف بر سر اصولگرایان گذاشت

۱۳۹۶/۰۵/۱۶ - ۰۶:۱۸:۴۷
کد خبر: ۵۹۶۲۹۳
منتی که قالیباف بر سر اصولگرایان گذاشت
«محمدباقر قالیباف» نامزد انصرافی انتخابات ریاست جمهوری از هرفرصتی برای ابراز ناراحتی خود از جریان اصولگرایی استفاده می‌کند. او در جدیدترین اظهار نظر خود مدعی شده اگر در صحنه رقابت می‌ماند یا شکست سبک تر بود یا انتخابات به دور دوم می‌کشید.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «محمد باقر قالیباف» کاندیدای انصرافی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دوران پسا انتخابات به شدت از تصمیم جریان اصولگرایی مبنی بر انصراف او از کارزار انتخابات عصبی است. «محمدباقر قالیباف» شهردار تهران و اطرافیان او معتقدند جریان اصولگرایی به دلیل حمایت مطلق از ابراهیم رییسی باید پاسخگوی شکست این جریان به هواداران خود باشد. این اختلاف تا جایی بالا گرفت که شهردار تهران موضوع جریان نو اصولگرایی را مطرح کرد. قالیباف در نامه ای سرگشاده خطاب به جوانان اصولگرا از ضعف سران جریان اصولگرایی در تصمیم گیری گفت و از آنها خواست تا با ایجاد یک شور انقلابی باعث تغییر ساختار شده و جریان نو اصولگرایی را پدید آورند.

این سخنان قالیباف با واکنش های مختلفی همراه شد. عده ای از این جریان حمایت کردند و برخی او را به ایجاد انشقاق در جریان اصولگرایی متهم کردند اما این پایان ماجرا نبود.

قالیباف با حضور در برنامه «جهان آرا» از اتفاقات دوران تبلیغات ریاست جمهوری گفت. او در این برنامه مدعی شد تا یک روز آخر قصد حضور در انتخابات را نداشته و وقتی هم آمد، قصد کنار رفتن نداشته است.

قالیباف گفت: «من واقعا تا روز مهم و شگفت انگیز آخر تصمیم به آمدن نداشتم منتهی همه دوستانی که در یک اردوگاه هستیم بالاتفاق به من گفتند حتما در انتخابات حضور داشته باش. من استدلال‌های خود را حتی برایشان مکتوب کردم منتها چون همه دوستان تصمیم گرفتند، من پیروی کردم.»

نامزد انصرافی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی می‌گوید قصد کاندیداتوری در انتخبات را نداشته است که پیش از آغاز زمان رسمی تبلیغات ریاست جمهوری ترانه ای منتشر شد که در آن تعدادی کودک با لحنی کودکانه برای شهردار تهران سرود می‌خواندند. کودکان در این ترانه می‌گفتند: رای مامان بابا قالیباف قالیباف، دوست خوب بچه ها قالیباف قالیباف؛ تنها با اندکی تامل می‌توان متوجه شد که ساخت همچین ترانه ای حداقل نیاز به یک ماه زمان دارد، حال این که قالیباف چگونه مدعی است تا روز قبل از ثبت نام قصد کاندیداتوری نداشته است، مشخص نیست.

او در ادامه برنامه «جهان آرا» به اتفاقات سال 92 و 96 در جریان انتخابات اشاره کرد و گفت: «نباید نام کناره‌گیری من را فشار گذاشت. دوستان می دانند که من تحت فشار تصمیم نمی‌گیرم. دوستان دلایلی اوردند که البته من آن‌ها را قبول نداشتم منتها تحلیلی هم خودم داشتم که تجمیع این‌ها من را به این تصمیم رساند که همانطور که تکلیف داشتم بیایم حالا تکلیف به رفتن دارم.»

اطرافیان قالیباف نیز پیش از این اعتراض خود را به تصمیم جریان اصولگرایی مبنی بر انصراف قالیباف ابراز کرده بودند تا جایی که رییس ستاد انتخاباتی قالیباف مدعی شده بود، نزدیک به 50درصد از آرای قالیباف به سبد رییس جمهوری ریخته شد. اما نکته اینجاست، محمد باقر قالیباف تاکنون سه بار در انتخابات سال های 84، 92 و 96 کاندیدا شده است که دوبار توسط مردم به او «نه» گفته شده است.

شهردار تهران به اتفاقات سال 92 هم اشاره کرد و افزود: «در انتخابات سال ۹۲ دوستان تعهد داده بودند که برای وحدت کناره گیری کنند منتها به قولشان پایبند نبودند. من به این نتیجه رسیدم اگر اینجا نتیجه‌ای دیگری حاصل شود خواهند می گوید مشکل در وحدت نداشتن است. آمار و اطلاعات همه نشان می‌داد من باید در صحنه بمانم منتها فضای اردوگاه به این شکل بود که وقتی می گفتند یکی باید کنار برود همه به من نگاه می‌کردند. ما کاملا به مساله انتخابات واقف بودیم و می‌دانستیم این علم قواعدی داشته باشد منتها خب پایبند به یک‌سری اصول هم بودیم که بعضی‌ها پایبند نبودند.»

همچنین قالیباف نتوانست ناراحتی خودرا از انصراف در انتخابات پنهان کند و گفت: «من اگر می‌ماندم یا انتخابات به دور دوم می‌رفت یا با یک فاصله اندک می‌باختیم. موضوعی که مشخص نیست منبع ادعای قالیباف کجاست زیرا قالیباف در تمام نظر سنجی های انجام شده در دوران تبلیفات انتخابات ریاست جمهوری وضعیتی مشابه سید ابراهیم رییسی داشت. هرچند املای نا نوشته غلط ندارد و شهردار تهران قصد دارد با مطرح کردن چنین سخنانی فشار بیشتری بر جریان اصولگرایی برای بدست گرفتن رهبری این جریان وارد کند.»

منتی که قالیباف این روزها بر سر ابراهیم رییسی و جریان اصولگرا می‌گذارد به این دلیل است که او تحت فشار و علی رغم میل باطنی مجبور به استعفا شده است و می‌خواهد از امروز رهبر جدید اصولگرایی شود. رهبری که با طرح موضوعات مختلف سعی در القای این موضوع دارد که جریان اصولگرایی به او وامدار است و در طول این مسیر باید به او به عنوان رهبر جدید اصولگرایان نگاه شود.

اما نکته دیگر آن است که قالیباف در طول مدت تبلیغات ریاست جمهوری بارها و بارها جامعه را به دو بخش 96 درصد و 4 درصدی تقسیم کرد. تقسیم بندی که در همان ابتدا مورد انتقاد بزرگان سپهر سیاسی ایران اعم از اصولگرا و اصلاح طلب قرار گرفت اما شهردار تهران همچنان در مدت رقابت همچنان بر موضع خود تاکید داشت. نافرمانی قالیباف سبب شد تا حرف های انتخاباتی او تبدیل به خوراک رسانه ای برای دشمنان قسم خورده ایران شود. سازمان منفور مجاهدین خلق که دستانشان به خون مردم بی گناه این مرز و بوم آلوده است از موضوع تقسیم بندی جامعه به دو بخش 96 و 4 درصدی سو استفاده کردند و جناب شهردار تهران نسبت به این موضوع کوچکترین واکنشی نشان نداد.

انتخابات با همه فراز و فرود هایش برای کاندیداها به پایان رسید و جریان شکست خورده انتخابات سعی در احیای خود دارد اما این تک محوری های شهردار تهران نه تنها کمکی به جریان اصولگرایی نمی‌کند بلکه باعث شکاف بیشتر در این جریان خواهد شد. این موضوعی است که بزرگان و دلسوزان جریان اصولگرایی به آن آگاه بوده و نگران هستند تا با ادامه این روند جریان اصولگرایی روز به روز بیشتر به انزوا کشیده شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز