معاون وزیر راه و شهرسازی:

بحران فرسودگی بافت یک سوم از مساحت شهرها و تقریبا یک سوم از جمعیت شهری ما را درگیر کرده است

۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۱۳:۲۴:۳۵
کد خبر: ۶۰۵۵۰۷
بحران فرسودگی بافت یک سوم از مساحت شهرها و تقریبا یک سوم از جمعیت شهری ما را درگیر کرده است
معون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به این مطلب که در کل ۵۴۳ شهر در کشور با مشکل ناکارآمدی و فرسودگی بافت روبرو هستند گفت: متاسفانه این بحران یک سوم از مساحت شهرها و تقریبا یک سوم از جمعیت شهری ما را درگیر کرده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در نشست خبری امروز ۵ مردادماه با تاکید براینکه فعالیت‌های فرهنگی محرک بسیار خوبی برای تحقق برنامه‌های بازآفرینی در سطح کشور به شمار می‌رود گفت: قطعا پرداختن به امور فرهنگی مردم را در اجرای طرح‌های بازآفرینی با دولت همراه‌تر می‌کند. در طول سالیان گذشته تنها اقدامات عمرانی در حوزه بهسازی و نوسازی دیده می‌شد در حالی که این حوزه با انسان سروکار داشته و لازمه آن شناخت صحیح ساختارهای فرهنگی و اجتماعی است.

ایزدی در ادامه با بیان این مطلب که متاسفانه دارای معماری و ساخت و ساز خوبی در دوره معاصر نیستیم گفت: آیا به واقع می‌توانید به اثری که در طول ۱۰ سال گذشته در کشور ساخته شده است افتخار کنید؟ متاسفانه باید بگوییم که طی این سال‌ها معماری خوبی را به جامعه عرضه نکردیم. این نکته یکی از سیاست‌های اصلی در حوزه بهسازی و نوسازی در دولت دوازدهم خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز خوشحالی نسبت به اینکه امر نوسازی بافت‌های ناکارآمد طی ماه‌های اخیر تبدیل به گفتمانی غالب در سطح ملی شده است گفت: ما در این مسیر بازآفرینی شهری را برای رفع مشکلات انتخاب کردیم. نکته‌ای که به مجموعه‌ای از امکانات تلقی می‌شود تا در کنار یکدیگر بتواند شرایط زندگی را با در نظر گرفتن تمامی نیازهای لازم ساکنین اعم‌از نیازهای اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و کالبدی در آن منطقه ایجاد کنند.

وی افزود: در این راه ابتدا به شناسایی دقیق حجم محدوده‌های هدف در کل کشور پرداخته و برای رسیدگی به آن برنامه‌ریزی جامعی را تهیه و تصویب کردیم. طبق این مطالعات در حال حاضر دارای سکونتگاه غیررسمی در ۱۱۰ شهر بافت فرسوده میانی در ۴۹۵ شهر و بافت تاریخی در ۱۶۸ شهر هستیم که در مجموع مساحتی ۱۴۰ هزار هکتار متشکل از ۲۷۰۰ محله را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این مطلب که هم‌اکنون در کل کشور ۱۱۰۰ محله بالغ بر ۶۱ هزار هکتار و جمعیتی ۱۱ میلیون نفری جزو سکونتگاه‌های غیررسمی کشور به شمار می‌روند گفت: براساس مطالعات بدست آمده از مجموع ۲۷۰۰ محله ناکارآمد موجود در کشور هزار محله با وسعت ۵۵ هزار هکتار جزو بافت فرسوده میانی و ۶۰۰ محله با وسعت ۴ هزار جزو بافت تاریخی در سطح کشور به شمار می‌روند که در مجموع ۸ میلیون نفر در آن‌ها ساکن هستند.

این مقام مسئول با اشاره به این مطلب که در کل ۵۴۳ شهر در کشور با مشکل ناکارآمدی و فرسودگی بافت روبرو هستند گفت: متاسفانه این بحران یک سوم از مساحت شهرها و تقریبا یک سوم از جمعیت شهری ما را درگیر کرده است.

ایزدی در ادامه ۳ مسئله عدم ایمنی، امنیت و هویت را از مشکلات اصلی بافت‌های ناکارآمد در کشور اعلام کرد و گفت: این مناطق دارای تاب‌آوری بسیار کمی بوده که باعث بروز خدمات بسیار جبران‌ناپذیری در زمان مواجه با کوچک‌ترین بلایای طبیعی در شهرها می‌شود. از سویی دیگر ۲۰ نوع آسیب اجتماعی در سطح شهرها به ویژه در این مناطق دیده می‌شود که از سوی مقام معظم رهبری نیز از کلیدی‌ترین معضلات فعلی کشور  به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی شناسایی جنبه‌های کمی و کیفی در رسیدگی به بحران بافت‌های ناکارآمد را یکی از اقدامات دولت یازدهم دانست و گفت: ما در سال ۹۳ سندی را تحت عنوان سند ملی احیا، بهسازی و نوسازی شهری تهیه کرده و در آن به بیان شیوه مواجه با مشکل و رفع آن در کشور پرداختیم که قطعا یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت در ۴ سال اخیر به شمار می‌رود.

به گفته وی این سند ضمن تدوین سیاست‌های لازم از دستگاه‌های مختلف می‌خواهد تا نسبت به رعایت نکات ضروری در پیشبرد اهداف تعیین شده با دولت همراه باشند.

ایزدی همچنین تصویب سند اصول مواجهه برای حفاظت و باز زنده سازی بافت‌های فرسوده را برای نخستین بار در کشور یکی از اقدامات ویژه دولت یازدهم در این حوزه اعلام کرد و گفت: ما برای پیشبرد اهداف خود در سازو کاری دیگر بیش از ۲۰ دستگاه را در جلسات ستاد ملی بازآفرینی دور هم جمع کرده و مجبور به رسیدگی محلات هدف کردیم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان اینکه تاکنون بیش از ۹۳۰ جلسه استانی و شهری و همچنین بیش از ۳۲ جلسه ملی ستاد بازآفرینی در کشور برگزار شده است گفت: ما در این جلسات ضمن تعیین محدوده‌های هدف اولویت‌های اقدامات نوسازی را مشخص کرده و برنامه‌های اقدام مشترک با سایر دستگاه‌ها را نیز تدوین کردیم. این در حالی است که با کمک برگزاری این جلسات طی دو سال اخیر ۶۸۰ پروژه را به مرحله اجرا رساندیم.

وی تشکیل این جلسات را در کشوری که ساختار اداری آن به طور مجزا و بالا به پایین است را اقدامی بسیار بزرگ و مهم دانست و گفت: دولت یازدهم برای نخستین بار در کشور توانست برنامه‌های در حوزه نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد را در سند رسمی برنامه ششم درج کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز