نماینده دائم کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی:

مسوولیت امنیت هسته‌ای با خود کشورها است

۱۳۹۶/۰۶/۲۱ - ۱۱:۵۷:۳۵
کد خبر: ۶۱۱۹۵۹
مسوولیت امنیت هسته‌ای با خود کشورها است
نماینده دائم کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ملاحظات درباره ایمنی هسته ای نباید به فرآیند استفاده های صلح آمیز از فناوری هسته‌ای از طریق اجرای برنامه های همکاری‌های فنی (TC) ضربه بزند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «رضا نجفی» نماینده دائم کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی بعنوان رئیس گروه 77 و چین در نشست شورای حکام، مسؤولیت اولیه در زمینه ایمنی و امنیت هسته‌ای را به عهده کشورهای عضو دانست.

نجفی که ریاست گروه 77 و چین را برعهده دارد، دربار دستور کار نشست شورای حکام تحت عنوان امنیت هسته ای و گزارش  گروه 77 در این باره در سال 2017 گفت: مسوولیت امنیت هسته ای با کشورهای عضو است و دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی باید بند 2 این گزارش را بر اساس موضع گروه 77 اصلاح کند.

وی افزود: ملاحظات درباره ایمنی هسته ای نباید به فرآیند استفاده های صلح آمیز از فناوری هسته ای از طریق اجرای برنامه های همکاریهای فنی (TC) ضربه بزند.

نجفی با قدردانی از کمک های آژانس به کشورهای در حال توسعه برای عملیاتی کردن برنامه های اتمی ایجاد یا تقویت زیربناهای ایمنی هسته ای و ظرفیت سازی در نظام های ایمنی کشورهای عضو، افزود: گروه 77، آژانس را به ادامه کمک به کشورها برای توسعه ظرفیت ها و مهارت های فنی درعرصه ایمنی هسته ای و تقویت نظام های ایمنی و زیرساخت های مورد نیاز برای گسترش انرژی هسته ای ترغیب می کند.

نجفی افزود: همچنین گروه 77 از اقدامات آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه تشعشات هسته ای و حفاظت از محیط زیست از طریق توسعه راهنماهای ایمنی و برگزاری کارگاه های آموزشی منطقه ای و نیز تقویت حفاظت در مقابل تشعشعات اتمی در زمینه پزشکی قدردانی کرد.

 نماینده دایم کشورمان در مقر سازمان ملل در وین تاکید کرد: کشورهای عضو باید نقش آژانس را در تقویت امنیت هسته ای و دامنه فعالیت های آن همانطورکه در تصمیمات شورای حکام و قطعنامه های کنفرانس عمومی آژانس تصریح شده است، تعیین کنند و همچنین باید بین فعالیت های ارتقایی و غیر ارتقایی آژانس توازن برقرار شود.

وی گفت: قطعنامه های کنفرانس عمومی آژانس بر نقش محوری آژانس در تقویت امنیت هسته ای در سطح جهان و نیز هماهنگ کردن فعالیت های بین المللی در زمینه امنیت هسته ای تاکید کرده است.

نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در وین درباره توسعه منابع انسانی در رابطه با امنیت هسته ای گفت: گروه 77 از حمایت مداوم آژانس از فعالیتهای توسعه جامع منابع انسانی برای  تضمین پایداری رژیم های امنیت هسته ای ملی استقبال می کند. همچنین گروه 77 از اقدام آژانس به آموزش  دوهزار111 نماینده از 134 کشور و نیز آموزش الکترونیکی 1079 نماینده از 122 کشور ابراز رضایت کرد و از دبیرخانه آژانس خواست فعالیت های خود را در زمینه ظرفیت سازی در کشورهای عضو بویژه در کشورهای در حال توسعه گسترش دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز