کارشناس حقوق بین الملل:

استحکام حقوقی برجام آمریکا را محدود کرده است/ نقض برجام نظام سیاسی بین‌المللی را به فروپاشی نزدیک می‌کند/ مصوبه منع فروش هواپیما قدرت اجرایی ندارد

۱۳۹۶/۰۶/۲۵ - ۰۹:۵۶:۴۱
کد خبر: ۶۱۳۱۷۴
استحکام حقوقی برجام آمریکا را محدود کرده است/ نقض برجام نظام سیاسی بین‌المللی را به فروپاشی نزدیک می‌کند/ مصوبه منع فروش هواپیما قدرت اجرایی ندارد
«یوسف مولایی» کارشناس حقوق بین الملل معتقد است، مصوبه منع فروش هواپیما از سوی آمریکا قدرت اجرایی ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، این روزها تناقض در برخوردهای طرف آمریکایی در خصوص برجام زیاد است. از طرفی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری ایالات متحده تعلیق تحریم های هسته ای ایران را تمدید می کند اما از سوی دیگر رویکرد دوگانه او همچنان پابرجا است. مجلس سنای آمریکا از امضای مصوبه منع فروش هواپیما به ایران خبر داد. مصوبه ای که بیشتر شبیه به یک شانتاژ رسانه ای است تا مصوبه ای قابل اجرا.

«یوسف مولایی» کارشناس حقوق بین الملل در این باره به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: این برخورد آمریکایی ها باید از بعد حقوقی بررسی شود. باید مشخص شود که آیا این رفتارها در تضاد تعهدات آمریکا در چارچوب برجام هست یا خیر؟ اما به نظر می‌رسد این مصوبه قدرت اجرایی نداشته و فقط برای فشار بر روی ایران تصویب شده است.

مولایی افزود: بعد اساسی تر آن مسأله سیاسی است. هر دولتی نه تنها در راستای منافع ملی خود بلکه در راستای علاقه و هویت ملی تصمیمات سیاسی اتخاذ می کند. دولت «دونالد ترامپ» نیز در چارچوب هویتی که برای آمریکا تعریف کرده، تصمیماتی را اتخاذ می کند که بخشی از آنها در راستای تحت فشار قرار دادن کشورمان است اما آمریکایی ها به راحتی نمی توانند اعلام کنند که ایران به تعهداتش عمل نکرده است.

او تصریح کرد: آمریکایی‌ها تمایل دارند پایبند نبودن ایران به برجام را اعلام کنند اما به دلیل  استحکام حقوقی و سیاسی که برجام از آن برخوردار است از این اقدام عاجل هستند. یکی از دلایل استحکام این توافقنامه امضای 5 کشور دیگر غیر از آمریکا است به اضافه اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی ناظر بر این موضوع بوده و به عنوان یک ارگان تخصصی نظارت کرده و تایید می‌کند که ایران به تمام تعهداتش عمل کرده است. این حالت یا رفتار آمریکا از این مسئله ناشی می شود که کاخ سفید به رغم اینکه تمایل دارد ایران را تحت فشار قرار دهد اما به لحاظ حقوقی دو دلیل دستش نیست. نخست به دلیل وجود آژانس بین المللی انرژی اتمی که یک ارگان تخصصی است و دوم به خاطر اینکه سند برجام را 5 کشور دیگر غیر از آمریکا امضا کردند و برای حمایت آن تلاش می کنند. قطعنامه 2231 سازمان ملل و شورای امنیت نیز دلیل بر استحکام این سند است.

مولایی در ادامه و در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا از برجام خارج شود اتحادیه اروپا طرف کدام یک از طرفین دعوا را خواهد گرفت، گفت: این پارادوکس برای اتحادیه اروپا وجود دارد و تصمیم گیری در این زمینه راحت نیست. از منظر حقوقی تا زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام نکند که ایران تعهداتش را نقض کرده، آنها نمی توانند به لحاظ حقوقی اعلام کنند که ایران از مواضعش خارج شده است بنابراین اگر تمایلی هم به طرف آمریکایی پیدا کنند، سیاسی است که هزینه های حقوقی خواهد داشت.

او در پایان با اشاره به اهمیت اعتبار سیاسی کشور های اروپایی گفت: اعتبار سیاسی این کشورها در پذیرش هنجارهای بین المللی و عمل به آنها است اگر غیر از این عمل کنند اعتبارشان زیر سوال خواهد رفت و یک آثاری فراتر از روابط ایران و کشورهای اروپایی را در پی خواهد داشت. این اقدام می‌تواند فروپاشی نظام سیاسی بین المللی را در پی داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز