کارشناس روابط بین الملل:

سیاست صبر و استقامت در برابر اقدامات آمریکا اتخاذ شود/ ترامپ به دنبال تبدیل ایران به عراق است

۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۱۴:۴۱:۱۷
کد خبر: ۶۱۵۴۰۰
سیاست صبر و استقامت در برابر اقدامات آمریکا اتخاذ شود/ ترامپ به دنبال تبدیل ایران به عراق است
«مهدی مطهرنیا» کارشناس روابط بین الملل معتقد است، تنش میان ایران و آمریکا در دهه گذشته هزینه های زیادی را به منطقه وارد کرده است.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس روابط بین الملل درباره آینده برجام پس از نطق رییس جمهوری آمریکا در صحن علنی مجمع عمومی سازمان ملل به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: آینده برجام به اینده ایران و آمریکا گره خورده است. تنش میان ایران و آمریکا بر اروپا، خاورمیانه و حتی بالاتر از آن یعنی نظام بین المللی تاثیر گذاشته است. واقعیتی وجود دارد به نام روابط ایران و آمریکا که بسیاری از مسایل موجود منطقه ای و بین المللی را به چالش کشیده است. تنش میان ایران و آمریکا در دهه گذشته هزینه های زیادی را به منطقه وارد کرده است.

او افزود: تهران و واشنگتن خود بزرگ ترین متضررین این تنش ها بوده اند. رقبای منطقه ای ایران در خاورمیانه و آسیا و رقبای آمریکا در آوردگاه جهانی بیشترین استفاده را از این تنش ها برده اند. ترامپ با جهت گیری های غیر مدبرانه، ادبیات غیر سیاسی و خشونت محور سیاسیت های کلان ابهام برانگیز  برای برجام انتخاب کرده است. ترامپ می خواهد از زیر برجام شانه خالی کند؛ به گونه ای که با تحریک تهران در لایه های گوناگون به ویژه لایه های دلواپسان، محافظ کاران ایرانی و مخالفان مسوولان حاکم بر ایران زمینه های دفن برجام در تهران را به وجود آورند و با این سیاست به واسطه تحریک دولت ایران ضربه جدیدی به کشورمان وارد کند. به این معنا که مدیریت اجماع جهانی علیه ایران بار دیگر در اختیار آمریکا قرار گیرد.

مطهر نیا درباره مخالفت کشورهای اروپایی درباره سخنان ترامپ گفت: کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان از عملکرد ترامپ ناراحت و نگران هستند. ترامپ به دنبال تبدیل ایران به عراقی دیگر است. به این معنا که همان نوع از گام هایی که «بوش» در جهت تقابل با عراق در دوران ریاست جمهوری خود انجام داد، ترامپ می‌خواهد درباره ایران انجام دهد. او به دنبال ایجاد زمینه برای برخورد و تقابل با ایران است و در صورتی که کشورهای اروپایی ساکت شده و یا به حاشیه رانده شوند، ترامپ با دور زدن آنها خود علیه ایران اقدام خواهد کرد. امریکایی ها به دنبال محدود کردن همکاری های بین المللی با ایران در قالب تفسیر جدید از برجام هستند. آمریکا قصد دارد تهران را با محوریت عربستان و مدیریت تل‌آویو محاصره کند که این شرایط هوشیاری سیاستمداران ایران را طلب می‌کند. در این شرایط ایران باید از برخورد احساسی انقلابی خودداری کند و با صبوری و متانت پاسخ ادبیات تهدید آمیز آمریکا را بدهد.

او در پایان با اشاره به پاسخ محمد جواد ظریف به اظهارات سخیف ترامپ گفت: یکی از بهترین برخوردها با سخنان ترامپ، توییت محمد جواد ظریف بود. ظریف با هوشیاری گفت انقدر این سخنان غیر سیاسی است که جواب دادن به آن صحیح نیست. به نظر می‌رسد سیاست صبر و استقامت در برابر ادبیات تهدید آمیز آمریکا در ارتباط با شکست برجام از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آنچه بیش از ترامپ و تهدیدهای او ایران را تهدید می‌کند، نقاط ضعف درونی است. برجام یک سند بین‌المللی است و ایران به هیچ وجه نباید ناقض برجام و یا خارج شونده از برجام تلقی شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز