دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری:

هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی به دستور رهبر انقلاب تشکیل شد

۱۳۹۶/۰۷/۲۹ - ۱۱:۴۰:۴۱
کد خبر: ۶۲۷۲۸۸
هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی به دستور رهبر انقلاب تشکیل شد
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی به دستور رهبر انقلاب تشکیل شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز شنبه پس از نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران با ارائه گزارشی از مصوبات امروز این مجمع گفت: امروز در این جلسه درباره تعیین اعضا هیات عالی نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام بحث شد و ضوابط و شرایط این اعضا به تصویب رسید.

وی ادامه داد: هیا ت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام به دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل می شود و وظایفی که تا پیش از این بر عهده صحن مجمع بود به این هیات واگذار شده و از این به بعد نقش مهم و تعیین کننده ای خواهد داشت.

رضایی اعضای این هیات عالی نظارت را شامل روسای قوا، رییس و دبیر مجمع، همچنین 20 عضو دیگر مجمع به انتخاب اعضا که دارای حق رای هستند، معاون اول قوای سه گانه، روسای کمیسیون ها، وزیران و مدیران دستگاه ها اعلام کرد که این افراد حق رای نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: ارزیابی ها از عملکرد قوا و انحراف آنها از سیاست های کلی نظام در دبیرخانه مجمع انجام می شود و پس از تهیه گزارش در این هیات به بحث گذاشته خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: پس از تعیین میزان انحراف، گزارش به روسای قوا ابلاغ و از آنها خواسته می شود تا مسیر را اصلاح کنند و دوباره گزارشی به مجمع ارایه دهند.

رضایی درباره ضمانت اجرایی مصوبات هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام نیز گفت: درباره مصوبات مجلس از طریق شورای نگهبان اقدام می کنیم و درباره قوای مجریه و قضاییه نیز پس از تهیه گزارش انحراف این قوا از سیاست های کلی، به رهبر معظم انقلاب اطلاع رسانی خواهد شد تا موظف به اجرای این سیاست ها شوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر رییس جمهوری فرانسه به منظور گفت وگو درباره موضوعات موشکی ایران اظهار داشت: بطور یقین دولتمردان ما سیاست های قطعی نظام را به مقامات و سران اروپایی که به ایران سفر می کنند، خواهند گفت که از آن جمله موضوع موشکی و توان دفاعی ایران است.

دبیرمجمع تشیص مصلحت نظام ادامه داد: به هیچ فردی اجازه نمی دهیم درباره محدودیت موضوع دفاعی و توان موشکی کشورمان صحبت کند و برای این کار نیز از کسی اجازه نمی گیریم.

وی خاطر نشان کرد: برخی می خواهند با محدود کردن توان موشکی کشورمان، تهدید آفرینی کنند ولی ما با هیچ مقامی و فردی درباره آن مذاکره نمی کنیم.

رضایی همچنین درباره موضوع جدایی اقلیم کردستان از عراق نیز اظهار داشت: اقداماتی که در شمال عراق رخ داده، نادرست بود که برخلاف قانون اساسی عراق صورت گرفت و متاسفانه مسیر پیشرفت در شمال عراق که در حال شکل گیری و ایجاد رونق کسب و کار بود را متزلزل کرد.

وی افزود: اقدام آقای بارزانی متاسفانه باعث ایجاد ناامنی و افزایش ریسک سرمایه گذاری در این منطقه شد که امیدواریم همه و سیاستمداران این منطقه در شمال عراق مانند پیشمرگان کرد که عاقلانه رفتار کردند، درس گرفته و راه عاقلانه را پیش بگیرند.

دبیر مجمع تشیص مصلحت نظام درپاسخ به سوال دیگری درباره تمایل روسیه برای بستن قراردادهای نفتی با اقلیم کردستان افزود: قانون اساسی عراق، قانونی بسیار پیشرفته است که حقوق مناطق مختلف این کشور را در نظر گرفته و پیشنهاد ما به تمامی کشورها این است که در چارچوب این قانون عمل کنند تا نظم و ثبات در این منطقه پایدار بماند و همه بهره ببرند.

وی درباره احتمال تحریم سپاه از سوی آمریکا نیز اظهار داشت: اوباما در دفاع از برجام جمله ای تاریخی دارد که می گوید 'ادامه تحریم ها برای ما امکان پذیر نبود و به اقتصاد امریکا لطمه وارد می شد'.

رضایی خاطر نشان کرد: ترامپ شعری می گوید که در قافیه آن خواهد ماند و قطعا وی با شکست مواجه می شود.

وی همچنین درباره بی اثر کردن برجام نیز تصریح کرد: نقض برجام بدون پاسخ نخواهد ماند ولی بی خاصیت کردن آن نیز نمی تواند بدون پاسخ باشد زیرا برخی از کشورهای اروپایی که خواستار عدم نقض برجام هستند، خود به دنبال بی خاصیت کردن آن بوده اند. نمی شود ما فعالیت هسته ای خود را متوقف کنیم و برخی بخواهد فشار بیاورند که برجام بی خاصیت شود و ما نیز هیچ دستاوردی نداشته باشیم.

دبیر مجمع تشیص مصلحت نظام افزود: اگر بی خاصیت کردن برجام برای ما منجر به محرومیت از فناوری شود، کار خطایی است که مردم، دولت و مجلس در برابر آن سکوت نخواهند کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ایجاد 1.5 میلیون شغل در سال توسط دولت گفت: آمار را دولت و قوه قضاییه می دهند و این آمار باید به استناد به مدارکی باشد. برای درست نمایی و تحقیق و ارزیابی باید این اسناد در اختیار دستگاه های نظارتی، کارشناسان و محققان قرار گیرد.

رضایی در پاسخ به سوال دیگری درباره مطرح شدن موضوع موسسات مالی غیرمجاز در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: موضوع آب و مسایل پولی و بانکی به عنوان دو اولویت کمیسیون های مجمع در نظر گرفته شده است و برخی از اعضای مجمع نیز در این زمینه صحبت کرده اند.

وی ادامه داد: این دو موضوع برای مجمع تشخیص مصلحت نظام بسیار مهم است و مدتی است که درباره این موارد جلساتی در دبیرخانه مجمع تشکیل می شود که نتایج آنرا به رهبر معظم انقلاب گزارش خواهیم داد، اما برخی از دوستان و اعضا نقطه نظراتی داشتند که قرار شد با حضور در کمیسیون های مربوطه نظرات خود را ارایه دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز