وزیر پیشنهادی علوم:

مسئولان پیشین باید پاسخگوی آمار بیکاران فارغ‌التحصیل باشند

۱۳۹۶/۰۸/۰۵ - ۱۰:۵۷:۲۶
کد خبر: ۶۲۹۷۶۰
مسئولان پیشین باید پاسخگوی آمار بیکاران فارغ‌التحصیل باشند
وزیر پیشنهادی علوم آمار بالای فارغ‌التحصیلان بیکار را یک معضل جدی برای کشور دانست.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از خانه ملت، «منصور غلامی» وزیر پیشنهادی علوم در پاسخ به سئوالی در خصوص آمار بالای فارغ‌التحصیلان بیکار به ویژه در رشته مهندسی و مهاجرت از روی اجبار آنان به دلیل نبود نیاز جامعه به این رشته، توضیح داد: این مسئله یک معضل جدی برای کشور به شمار می‌آید و البته باید ریشه یابی شود که این مشکل از کجا ایجاد شده است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: وقتی رشته‌ای تأسیس یا دانشجویی در رشته‌ای جذب می‌شود باید به چندین سئوال مهم پاسخ گفت؛ "این اقدامات چرا، چگونه، چه موقع و با چه هدفی انجام خواهد گرفت؟"

وی ادامه داد: پاسخ جامع به مجموعه این سئولات، برنامه و مسیر راه آموزش عالی را تعیین می‌کند و مسئولانی که در برهه‌های مختلف دست به چنین اقداماتی زده‌اند امروز باید پاسخگوی این ناهمگونی آمار فارغ‌التحصیلان و نیاز جامعه باشند.

وی با بیان اینکه آموزش عالی با ظرفیت و توانمندی بالایی نیروهای مناسبی تربیت کرده که گواه این مسئله آمار بالای جذب دانشجویان ایرانی در کشورهای صنعتی توسعه یافته برای کار و فعالیت صنعتی است، با طرح پرسشی عنوان کرد که آیا اینکه ما نتوانسته‌‎ایم برای این دانشجویان شغل ایجاد کنیم هم تقصیر آموزش عالی کشور است؟

غلامی اضافه کرد: جامعه ظرفیت پذیرش دانش‌ آموختگان آموزش عالی کشور را ندارد و امروز باید سیستم‌های اقتصادی و تجاری-صنعتی جامعه خود را با علم دانش آموختگان وفق بدهند چرا که در غیر این صورت مهاجرت یا تغییر زمینه کاری فارغ التحصیل دور از ذهن نیست.

رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان تصریح کرد: در مقطع کنونی علت ناکارآمدی سیستم، عدم هماهنگی جامعه با بازار کار است اگرچه که در حال حاضر نیز وزارت علوم می‌تواند برای فارغ التحصیلان و دانش آموختگان خود که وارد بازار کار نشده‌اند، دوره توانمندسازی و  کارآفرینی برگزار کند.

باید شرایط را برای گسترش و توسعه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم فراهم کرد

وی با اشاره به نحوه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری، گفت: این فعالیت‌ها نیز با همین هدف صورت می‌گیرد و من بر این باورم در دوره 4 ساله آتی باید شرایط را برای گسترش و توسعه فعالیت این شرکت‌ها فراهم کرد.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: البته بر اساس آمار موجود، اخیرا رشته‌های علوم انسانی جاذبه بیشتری در میان جامعه پیدا کرده است و اگر استعدادهای برتر به این سمت سوق پیدا کنند، می‌تواند تحولی بزرگی در مدیریت منابع انسانی ایجاد کرد.

وی طرح آمایش آموزش عالی را نوعی پیشگیری دانست که باید چندین سال زودتر اجرایی می‌شد و افزود: درمان وضعیت فعلی جامعه، همگونی فضای صنعت و تجارت با آموزش‌های روز آموزش عالی کشور است با ان حال نتایج طرح آمایش نیز در یک بازه 4 ساله خود را نشان خواهد داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز