چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

من آیت‌الله نیستم!/ تبادل توئیت مقامات ایران و آمریکا درباره زندانیان/ حمله دوباره به سیدمحمد خاتمی/ ماجرای پرداخت غرامت ۲۷میلیارد تومانی ایران به انگلیس

۱۳۹۹/۰۲/۲۵ - ۰۵:۱۹:۴۹
کد خبر: ۱۰۰۰۵۹۳
من آیت‌الله نیستم!/ تبادل توئیت مقامات ایران و آمریکا درباره زندانیان/ حمله دوباره به سیدمحمد خاتمی/ ماجرای پرداخت غرامت ۲۷میلیارد تومانی ایران به انگلیس
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ مقام معظم رهبری

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح روز یکشنبه در ارتباط تصویری با ستاد ملی مبارزه با کرونا با حضور حسن روحانی، رئیس جمهور و اعضای دولت، حضور داشتند. رهبری عملکرد ملت و مسئولان را در این زمینه در ابعاد مختلف اجتماعی- فرهنگی، درمانی، بهداشتی، علمی، مدیریتی و خدماتی «حرکتی جهادی، عظیم و افتخارآمیز» خواندند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان‌شان شکست غرب در آزمون جهانی مقابله با کرونا را مورد توجه قرار دادند و افزودند: «غرب و غرب‌زدگان نمی‌خواهند این شکست دیده شود اما لازم است ابعاد این ناتوانی بررسی و بیان شود؛ چراکه انتخاب سرنوشت‌های مهم برای ملت‌ها به این آگاهی‌ها بستگی دارد.»

ایشان در زمینه «شکست توانایی‌های مدیریتی غرب» خاطرنشان کردند: «کرونا در امریکا و اروپا در مقایسه با دیگر کشورها دیرتر شیوع پیدا کرد یعنی این کشورها فرصت داشتند خود را آماده مواجهه با این ویروس کنند اما آنچنان که باید و شاید نتوانستند که آمار بالای مبتلایان و فوت‌شدگان در امریکا و برخی کشورهای اروپایی و مشکلات مختلف مردم در این کشورها از جمله بیکاری، این ناتوانی‌ها را اثبات می‌کند.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آخرین نکته سخنان‌شان با اشاره به یک سوال بی‌پاسخ درباره مراسم دعا، نماز و عبادات در مساجد و اماکن مقدس تاکید کردند: «بنده هیچ پیشنهادی در این باره ارایه نمی‌کنم و تابع نظر و تشخیص کارشناسی ستاد ملی مبارزه با کرونا هستم اما باید توجه داشت که عبادات و توسل به خصوص در ماه رمضان و شب‌های قدر جزو نیازهای اساسی و حتمی مردم است و مردم در قضایای مهم نیز بیشتر به ارتباط با پروردگار نیاز دارند البته معتقدم اگر قواعد سخت‌گیرانه‌ای هم در این زمینه وضع شود مردم مومن و مسجدی حتما بیشتر از دیگران به آن عمل می‌کنند.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنان‌شان با تشکر از رئیس‌جمهور و اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا گفتند: «خدا کمک‌تان کند که این کار را به بهترین شکل به پایان برسانید و یک نقطه ماندگار تاریخی در افتخارات ملت ایران ثبت کنید و مشکلات گوناگون در حواشی این قضیه مثل مشکلات مالی را نیز با تدابیر لازم برطرف کنید.»

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی که در ارتباط تصویری با ستاد مدیریت کرونا مطرح شد، حسن روحانی، رئیس جمهور، از فعالیت ستاد ملی مبارزه با کرونا و کمیته‌های هشت‌ گانه آن در ۸۰ روز گذشته، گزارش داد.

رئیس جمهور گفت: در دوره مبارزه با کرونا نگذاشتیم در کشور ما برخلاف بسیاری از کشورها ازجمله امریکا اولویت نان یا جان به راه بیفتد و خیلی حساب‌ شده هم حفظ سلامت مردم و هم توجه ویژه به نان و اقتصاد مردم در اولویت قرار گرفتند.»

روحانی در ادامه به رفع برخی محدودیت‌ها از 23 فروردین ‌ماه در استان‌ها اشاره کرد و گفت: «از سی‌ام فروردین نیز در تهران مغازه‌هایی که خطر فعالیت‌شان بسیار کم و متوسط بود، باز شدند و هفته‌ آینده ممکن است موارد دیگری را خیلی حساب شده و براساس آمار و ارقام روزانه وزارت بهداشت بازگشایی کنیم.»

چهره هفته؛ علی مطهری

محمدجواد کولیوند در صحن علنی مجلس در تذکری شفاهی با اشاره به سخنان اخیر علی مطهری درخصوص مقصر بودن وزارت کشور در حوادث آبان ماه اظهار کرد: «آقای مطهری در جلسه روز سه‌شنبه هفته گذشته در نطق خود گفت در حوادث آبان‌‌ماه همه تقصیرها متوجه وزیر کشور است درحالی که طبق بررسی‌هایی که انجام گرفته در هیچ گزارش رسمی، وزارت کشور مقصر شناخته نشده و نکاتی که او گفت فاقد مبناست.»

به گفته او در حوادث آبان‌ ماه وزارت نفت و صمت که از جمله دستگاه‌های مبنای امنیت داخلی هستند همچنین وزارت اطلاعات هر یک ‌باید اقداماتی انجام می‌دادند بنابراین اینکه بخواهیم بگوییم همه مسوولیت‌ها بر عهده وزیر کشور بوده به دور از انصاف است درحالی که بررسی‌ها در حوادث آبان ‌ماه نشان می‌دهد که وزارت کشور، مقصر نبوده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، نیز در پایان همایش دو روزه استانداران در وزارت کشور پس از آنکه علی مطهری، در جریان آخرین نطق میان‌دستور خود در دهمین دوره مجلس صراحتا او را «مسئول کشته‌های اعتراضات آبان» اعلام و مسئولیت عدم استیضاح او را در درجه اول متوجه شخص علی لاریجانی، رییس مجلس و در درجه دوم هیات رییسه قوه مقننه دانست، به اتفاقات رخ داده در آبان‌ماه و نوع برخوردهای صورت گرفته با معترضان ورود و به نوعی به دفاع از خود پرداخت.

او در جریان این اظهارات «تغییر قیمت بنزین» را «رویدادی بزرگ» توصیف و با دفاع از عملکرد خود و استاندارانش در جریان اعتراضات اظهار کرد: «همه مراحل تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری درباره این موضوع در حوزه نظام و حاکمیت اتفاق افتاد و اجرای همه ابعاد آن نیز با نظارت کامل در سلسله مراتب نظام و حاکمیت انجام شد.»

«مجتبی ذوالنور»، رئیس کمیسیون امنیت مالی مجلس، هم در نطق خود در صحن مجلس با اشاره به اظهارات اخیر نماینده مردم تهران در خصوص نقش وزارت کشور در حوادث آبان ماه سال گذشته گفت: از موضع رئیس کمیسیون امنیت ملی که عضو شورای امنیت کشور هستم و از نزدیک شاهد تلاش‌های وزارت کشور و شخص وزیر کشور بوده‌ام؛ این مطلب واقعیت ندارد. 

ذوالنور افزود: انصافا دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله وزارت کشور و وزیر کشور همه تلاش خودشان را مصروف داشتند تا حادثه‌ای اتفاق نیفتد و اگر اتفاق افتاد، کمترین هزینه را داشته باشد.

این اما تنها واکنش به اظهارات علی مطهری نبود. روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور، نیز در نامه‌ای سرگشاده به اظهارات نماینده تهران واکنش نشان داد و به دفاع از رحمانی‌فضلی به عنوان وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشور پرداخت.

خبر هفته؛ رد لایحه تشکیل وزارت بازرگانی؛ ناوچه کنارک

نمایندگان مجلس در جلسه علنی مجلس با اصلاح طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی- اعاده شده از شورای نگهبان- مخالفت کردند و به این ترتیب این طرح از دستورکار مجلس خارج شد.

***

روابط عمومی منطقه یکم دریایی بندرعباس از بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک این منطقه در محدوده آب‌های بندر جاسک خبر داد.

بعدازظهر روز یک‌شنبه در حین تمرین دریایی تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد.

در ادامه محمدمهران امینی فرد، رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی ایرانشهر، در این خصوص گفت: به‌دنبال حادثه‌ای که در آب‌های دریای عمان اتفاق افتاد و با آمادگی که در شهرستان چابهار و کنارک انجام شد، 10 دستگاه آمبولانس مصدومین را به ‌بیمارستان امام علی (ع) چابهار منتقل کردند.‌

وی با بیان اینکه حال همه مجروحین مساعد است، افزود: 15 مجروح منتقل شده به بیمارستان از همان آغازین لحظات با توجه به ‌کادر مجرب موجود در بیمارستان تحت مداوا قرار گرفتند.‌

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی ایرانشهر ادامه داد: ۲ نفر از مجروحین نیز به صورت سرپایی درمان شدند، در حال حاضر  13 مجروح ‌در اتاق عمل و بخش های مختلف بستری شدند که اکثر حال عمومی خوبی دارند.

در نهایت روابط عمومی نیروی دریایی ارتش با اعلام این خبر عنوان کرد، عصر روز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آبهای جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دریادلان نیروی دریایی به فیض شهادت نائل آمدند.

 پس از این حادثه تیم های امداد و نجات دریایی در فاصله کوتاه در محل حضور یافته و مجروحان و شهدا را از شناور تخلیه و به مراکز درمانی منتقل کردند.

 گفتنی است نیرو های مستقر در شناور مذکور رشادت مثال زدنی در نجات جان همرزمان خود به خرج دادند. در ادامه شهادت 15 نفر از این دلاوران تایید شد و روز سه شنبه مراسم تشییع پیکر این شهدا با حضور مسئولان برگزار شد.

حاشیه هفته؛ روزنامه کیهان و اظهارات امیرآبادی

کیهان در مقاله‌ای نوشت: مرحوم خزعلی، عضو مجلس خبرگان رهبری، به نقل خاطره‌ای تأمل‌برانگیز درباره سیدمحمد خاتمی، رئیس‌دولت اصلاحات، پرداخت. او که در شب‌های هشتم، نهم و دهم محرم در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی حضور داشته است، در بیان خاطره‌ای از پدر سیدمحمد خاتمی گفت: «در زمانی که سیدمحمد خاتمی به سمت وزارت ارشاد منصوب شد برای عرض تبریک به خدمت حضرت آیت‌الله خاتمی (پدر محمد خاتمی) رفتیم که با ناراحتی ایشان مواجه شدیم و ایشان گفت خطرناک است، پسر من غربزده است».

این مقاله در حالی نوشته شد که روز یک‌شنبه سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین، پیامی را منتشر کرد. او در این پیام نوشت: «من سه، چهار سال پیش از سر خیرخواهی مساله آشتی ملی را مطرح کردم. منی که هیچ نگاهی به قدرت ندارم و نخواهم داشت و یک ذره دلم برای قدرت تنگ نشده و فقط و فقط خدایم شاهد است برای این مملکت، برای نظام و مردم آنچه به نظرم خیر می‌آید، مطرح می‌کنم و گفتم آشتی ملی که مورد اعتراض قرار گرفت. معتقدم اگر این آشتی مورد قبول واقع شده بود شاید امروز بسیاری از مشکلات را نداشتیم و وضع بهتری داشتیم. درست است که دشمن داریم و دشمن در ایجاد مشکلات ما موثر بوده، ولی عمدتا مشکلات ناشی از خود ماست و دشمن از این مشکلات سوء استفاده می‌کند. از جدایی ملت و دولت سوءاستفاده می کند. ما باید جلو این سوءاستفاده را بگیریم و این سوءاستفاده با همبستگی خنثی می شود.

ما چه زیانی از آزادی زندانیان خود به خاطر کرونا دیدیم؟ و چرا همه را آزاد نکردیم؟ و چرا نمی‌کوشیم که این آزادی را دائمی کنیم؟ اگر بنا باشد عفوی به خارج و داخل داده شود، آیا زمانی مناسب‌تر از الان داریم؟ آیا این کار سبب همبستگی بیشتر نخواهد شد؟ آیا سبب دلبستگی ها به همدیگر نخواهد شد؟»

***

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده نزدیک به جبهه پایداری قم در مجلس، در توییتر خود نوشت: «مجلس یازدهم مجلس شفافیت است، همکارانی که با عناوین مختلف فراکسیونی، منتخبان را برای افطار که بعضا در مکان‌های مجلل برگزار می‌شود دعوت می‌کنند، بدانند با حضور تعداد زیادی عناصر انقلابی در مجلس یازدهم ره به جایی نخواهند برد و اسامی این افراد نیز اعلام می‌شود؛ فقط بعدا گلایه نکنید.»

احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس، در این باره در نامه‌ای نوشت: «در ادوار اخیر مجلس برای تصرف مناصب قدرت در مجلس، نمایندگانی به ضیافت‌های اشرافی در مکان‌های گران‌قیمت دعوت می‌شدند که میزبان یا میزبانان از نمایندگان جاه‌طلب گدای رای بودند که ظاهرا در این دوره نیز تکرار می‌شود. بی‌شک این رفتار اموی در این دوره زشت‌تر و شرم‌آورتر است، چون ادعای اصولگرایی هست و ملتی که این خانه را به عاریه به شما سپرده‌اند، زندگی مشقت‌بارتری دارند. کارگروه مجلس سازمان دید‌بان شفافیت و عدالت، با مسئولیت برادر محترم جناب آقای امیرآبادی نماینده مردم شریف قم، مصمم است نام میزبانان ضیافت اشرافی را اعلام کند.

سوژه هفته؛ تبادل زندانی میان ایران و آمریکا

این روزها اخبار ضد و نقیضی درباره تبادل زندانی میان ایران و آمریکا به گوش می‌رسد. هر چند بحث تبادل زندانی میان ایران و آمریکا موضوع تازه ای نیست و در سال های گذشته و در برهه‌های مختلف زمزمه های آن، مطرح بوده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هم چند روز پیش در گزارشی مدعی شد که واشنگتن و تهران برای تبادل یک کهنه سرباز نیروی دریایی آمریکا با یک پزشک ایرانی-آمریکایی در حال مذاکره هستند.

«علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در این باره گفت: ما از مدت ها پیش اعلام کردیم که برای تبادل همه زندانیان ایرانی و آمریکایی آمادگی داریم و وزیر خارجه کشورمان این موضوع را به صراحت اعلام کرد. اطلاعاتی داریم که شهروندان ایرانی در زندان‌های آمریکا در شرایط مطلوبی نیستند و به خوبی مراقبت نمی شوند. این برای ما نگران کننده است.

ربیعی تصریح کرد: با این حال  به نظر ما می آید آمریکا نسبت به گذشته آمادگی بیشتری برای خاتمه دادن به این وضعیت دارد. به همین دلیل اکنون قضاوت نهایی را نمی کنیم و موکول می کنیم به مشاهده پیشرفت محسوسی که در جریان امور باشد.

در ادامه دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، گزارش مجله تایم درباره آمادگی ایران برای مبادله زندانی با آمریکا را در توییتر بازنشر کرد. ترامپ هنگام بازنشر این خبر درباره آن اظهار نظر نکرده است.

جنجال هفته؛ فیش حقوقی نمایندگان؛ اظهارات معاون اجرایی وزارت امنیت داخلی آمریکا

روزنامه‌ی شرق در شماره‌ روز دوشنبه خود گزارشی با عنوان تصویر فیش حقوقی مجلسی ها منتشر کرد. شرق در این باره نوشت؛ مجموع پرداختی به یک نماینده مجلس از دو بخش تشکیل می‌شود؛ همه نمایندگان مجلس یک حقوق ماهانه دریافت می‌کنند و یک‌ دریافتی دیگر نیز به جز حقوق ماهانه برای سایر هزینه‌هایشان دارند. حقوق ماهانه سال گذشته نمایندگان مجلس ۹میلیون‌ و ۲۸۰ هزار تومان بود و امسال، میزان حقوق ماهانه مجلسی‌ها به ۱۱ میلیون‌ و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. همه نمایندگان مجلس اعم از هیئت رئیسه و سایر نمایندگان حقوق ماهانه یکسانی دریافت می‌کنند و تفاوتی در میزان حقوق ماهانه ندارند. اما بخش دوم دریافتی نمایندگان تحت عنوان ردیف‌های دیگری به آنها تعلق می‌گیرد؛ هزینه ایاب و ذهاب، استخدام منشی، اجاره دفتر، اجاره منزل در تهران و قبض موبایل. نمایندگان مجلس با توجه به تعداد دفاترشان عدد متفاوتی را برای پرداخت هزینه دفاتر دریافت می‌کنند. یک نماینده مجلس برای پرداخت هزینه دفاتر مبلغ سه میلیون تومان ماهانه دریافت می‌کند. حالا اگر نماینده‌ای هم از اماکن دولتی یا از ملک شخصی خود به عنوان محل دفتر نمایندگی استفاده کند، هزینه ماهانه اجاره دفتر را از مجلس دریافت می‌کند. میزان دریافتی هم که برای استخدام سه نیروی کار به هر نماینده تعلق می‌گیرد، ۹ میلیون تومان است. همچنین در ردیف بودجه‌هایی که برای تأمین هزینه‌ها و حقوق و دستمزد مجلسی‌ها در نظر گرفته شده است، برای حضور اعضا در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها بودجه مجزایی پیش‌بینی نشده است.

همچنین هر نماینده ماهانه مبلغ دو میلیون‌ و ۲۰۰ تومان برای هزینه‌های ایاب و ذهاب خود دریافت می‌کند. این به جز یک دستگاه خودروی پژوپارس و سهمیه بنزینی است که در اختیار همه نمایندگان مجلس برای رفت‌وآمد قرار داده شده است. پرداخت حقوق ماهانه راننده خودرو اما از طریق امور مالی مجلس به طور جداگانه مانند سایر کارکنان مجلس انجام می‌شود و در سبد هزینه‌ای نمایندگان مجلس جا داده نمی‌شود. به جز این موارد ماهانه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هم برای پرداخت قبض موبایل به حساب هر کدام از نمایندگان مجلس واریز می‌شود. در مجموع هرکدام از نمایندگان مجلس به جز حقوق ماهانه، بین ۱۹ تا ۲۲ میلیون تومان بابت پرداخت هزینه‌های جاری و مواردی که در بالا اشاره شد، دریافت می‌کنند. به تعبیر دیگر هر نماینده مجلس از دو محل حقوق ماهانه و پرداخت هزینه‌ها، ماهانه بین ۳۱ تا ۳۴ میلیون و در مجموع امسال بین ۳۷۲ تا ۴۰۸میلیون تومان دریافتی خواهد داشت.

در ادامه اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس به انتشار فیش حقوقی نمایندگان مجلس در یکی از روزنامه‌ها واکنش نشان داد. آنچه در گزارشی با عنوان «تصویر فیش حقوقی مجلسی‌ها» آمده، تصویری صحیح و واقعی نیست به خصوص که نقل و تخمین اعداد و ارقام به صورت جسته و گریخته صورت گرفته و از صحت و اتقان محاسباتی برخوردار نیست.

***

کن کوچینلی، معاون اجرایی وزارت امنیت داخلی آمریکا، در پیامی توییتری به محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که گفته بود آمریکا هنوز به پیشنهاد دو سال پیش تهران برای مبادله زندانیان پاسخ نداده گفت: «ما مدتی‌ است به دنبال برگرداندن عسگری به ایران هستیم و حالا شما ناگهان از خواب بیدار شده و می‌گوئید قصد دارید او و دیگران را به کشورتان برگردانید.»

معاون وزارت امنیت داخلی آمریکا در ادامه نوشت: «یازده نفر از شهروندان شما به شکل غیرقانونی اینجا هستند و ما سعی کرده‌ایم آنها را به کشور شما برگردانیم. حال شما آمدید و ناگهان می گوئید قصد دارید آنها را تحویل بگیرید. چطور است یک هواپیمای مخصوص بفرستید تا همه این یازده نفر را یک جا برای‌تان پس بفرستیم.»

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به توئیت معاون وزارت امنیت داخلی آمریکا در توئیتی نوشت: مزخرف گویی را پایان دهید! از سپتامبر ۲۰۱۸، آقای دکتر ظریف، موضوع «تبادل سراسری زندانیان» را روی میز گذاشته‌اند و از آمریکا خواسته‌اند که در قبال ایرانیان گروگان در آمریکا و دیگر کشورها، مسئولانه اقدام کند. رژیم شما تاکنون با بی توجهی واکنش نشان داده و جان آن‌ها را به خطر انداخته است. جهان به اقدام شما و نه حرف‌تان می‌نگرد. هموطنان ما را آزاد کنید.

خبر مهم هفته؛ عزل وزیر صمت

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، روز دوشنبه از سمت خود عزل شد. حسن روحانی در حکمی حسین مدرس‌ خیابانی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد. وزیر صمت طی نامه‌ای بدون تاریخ و شماره به رئیس جمهور گفت ۱۷ اردیبهشت ماه محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، او را تهدید کرده در صورت رای نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی برکنار خواهد شد و از او خواسته شده بود که با لابی، نمایندگان خصوصا نمایندگان آذری زبان را قانع و برای این طرح رأی بگیرد! در نهایت روز دوشنبه واعظی طی تماسی از او خواسته بود که از سمت خود استعفا دهد.

در ادامه روابط عمومی دفتر رئیس جمهور در این خصوص بیانیه ای صادر و به این شائبه ها پایان داد. در این بیانیه آمده است: «به هیچ وجه از جناب آقای رحمانی خواسته نشده از لایحه دولت حمایت کنند، بلکه تاکید شده از فعالیت‌ها و رایزنی‌های فشرده سه نفر از نزدیکان‌شان-که در صورت لزوم نام آنها اعلام خواهد شد- در مجلس و رسانه‌ها علیه لایحه دولت، ممانعت بعمل آورند.  بر خلاف آنچه ادعا شده، از او خواسته نشده استعفا دهند، بلکه تصمیم رئیس‌جمهور برای جایگزینی به ایشان اطلاع‌رسانی و از وی درباره نحوه اعلام این خبر استمزاج شد که در خواست ملاقات حضوری داشتند  و نهایتا نامه مذکور را منتشر کردند.»

***

احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس، گفته بود برای جبران خسار‌ت‌های ناشی از حمله به سفارت بریتانیا در تهران «۲۷ میلیارد تومان هزینه خودسری عوامل خودسر از جیب ملت پرداخت شد.» او در جلسه علنی روز ۲۱ اردیبهشت مجلس از وزارت خارجه خواسته بود که در این زمینه توضیح دهد.

 «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، درخصوص پرداخت غرامت به انگلیس به دلیل آسیب به اشیای قیمتی در ماجرای حمله به سفارت این کشور در سال ۹۱ گفت: مقرراتی در حقوق بین‌الملل در این رابطه وجود دارد. دولت ایران هم اعلام کرده حفظ و صیانت از سفارتخانه‌های خارجی در ایران تعهد دولت جمهوری اسلامی است. همه مقامات کشور هم بر این نکته تاکید داشتند. درباره جزئیات طرفین باید مذاکره کنند و هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

اتفاق مهم هفته؛ اتباع افغانستان

در پی انتشار کلیپی از سوی کانال و شبکه‌های معاند و ضد انقلاب در خصوص به رودخانه انداختن اتباع افغان توسط مرزبانان ایرانی، خبر بلافاصله مورد بررسی قرار گرفت.

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، درباره آخرین اقدامات انجام شده برای پیگیری ماجرای مهاجران افغانستانی گفت: این اتفاق حادثه تلخی بوده که وزارت کشور و شورای امنیت بررسی حادثه را از همان روز شروع کردند. دوستان ما اعتقاد دارند که حادثه در خاک افغانستان اتفاق افتاده اما به دلیل اهمیت افغانستان برای جمهوری اسلامی و اهمیت روابط برادرانه‌ای که با افغانستان داریم، قرار است هیات مشترکی در دو کشور این کار را انجام دهد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: تشکیل این هیات پیشنهاد ما به‌ اتمر ( وزیر خارجه افغانستان) بوده و ان‌شاءالله در آینده نزدیک این کار صورت خواهد گرفت.

البته سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در گفتگوی تفصیلی در این باره گفت: چگونگی اتفاق رخ داده برای ما به طور دقیق روشن نیست چون همانطور که عرض کردم این سانحه نه در قلمرو ما رخ داده و نه نیروهای ایرانی دخالتی در آن داشته اند. تحقیق در این خصوص و اظهارنظر قاعدتا بر عهده مسئولین محترم دولت جمهوری اسلامی افغانستان است. اما با تکیه بر گمانه زنی‌های کارشناسی، تجربیات گذشته و مشاهدات میدانی، می‌توان صرفا حدس هایی زد. در ماه‌های اخیر ده‌ها هزار نفر از اتباع افغان به شکل غیرقانونی برای ورود به ایران اقدام داشته اند. این احتمال هست که در شب مورد نظر نیز مانند گذشته، اتباعی از افغانستان قصد ورود غیرقانونی به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشته‌اند و برای احتراز از مواجه شدن با پاسگاه‌های ایرانی، تلاش کرده اند از بخش هایی از رودخانه که نزدیک پاسگاه‌های ما نیست عبور کنند. بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کرده ایم در این ایام رودخانه هریرود از جریان آب قابل توجهی برخوردار است و احتمال می رود این افراد چون به منطقه ناآشنا بوده و از شدت آب و عمق رودخانه بی خبر بوده اند وارد رودخانه شده و دچار حادثه شده باشند. یک احتمال دیگری که مطرح است اینکه این افراد در شاخه‌های فرعی هریرود در داخل خاک افغانستان گرفتار آب شده و در بخش مرزی هریرود از آب گرفته شده باشند. به‌خصوص که هیچگونه جسدی از اتباع افغان در ساحل ایران مشاهده نشده که با توجه به وضعیت توپوگرافی رودخانه که شیب آن به سمت ایران است احتما ل وقو ع رویداد در هریرود را کم می‌کند.

«علی ربیعی»، سخنگوی دولت، هم در نشست خبری خود ضمن همدردی با دولت افغانستان تاکید کرد که برخی بدنبال تیره کردن روابط ایران و افغانستان هستند.

دورغ هفته؛ انهدام شناور

از ساعات ابتدایی دوشنبه ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که در آن سازندگان ویدئو با به تصویر کشاندن سکوی پرتاب کننده یک شناور و لحظه‌ی انهدام شناوری دیگر، مدعی شدند سکوی پرتاب کننده متعلق به ناو جماران و شناوری که مورد انهدام قرار می گیرد، شناور کنارک است.

روابط عمومی نیروی دریایی ارتش با صدور اطلاعیه‌ای انتصاب ویدئویی در خصوص شلیک موشک و سانحه یگان شناور کنارک را تکذیب کرد.

اقدام جالب هفته؛ تولیت آستان قدس رضوی

تولیت آستان قدس رضوی در نامه‌ای به مدیرکل صداوسیما از به‌ کاربردن عنوان «آیت‌الله» برای خود انتقاد کرد. حجت‌الاسلام احمد مروی که بعد از ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس را در دست گرفت، در نامه‌ای به مدیر‌کل صداوسیمای خراسان رضوی نوشت: «جناب آقای نصرپور. مدیر‌کل محترم صداوسیمای استان خراسان رضوی. سلام‌علیکم و رحمت‌الله. چند روز قبل در برنامه چهلمین روز وفات مرحوم آیت‌الله سید‌جعفر کریمی، ویژه‌برنامه‌ای پخش شد که مصاحبه‌ای با اینجانب در آن بود و در زیرنویس برنامه عنوان آیت‌الله برای اینجانب به کار رفته بود که جدا تعجب کردم. لذا از جناب‌عالی مؤکدا می‌خواهم از این واژه بزرگ که بنده لایق آن نیستم، استفاده نشود. این تعارف نیست حقیقت است و حتما رعایت شود. سپاسگزارم».

نظر شما