سخنگوی وزارت امور خارجه :

کمتر از ۳ هزار ایرانی در زندان‌های دنیا هستند/ سفارت ایران در آتن پیگیر وضعیت پناهجویان ایرانی است/ اگر اقدامی علیه کشتی ما صورت بگیرد، اقدام جدی خواهیم کرد

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۰۹:۵۳:۰۸
کد خبر: ۱۰۰۳۶۹۱
کمتر از ۳ هزار ایرانی در زندان‌های دنیا هستند/ سفارت ایران در آتن پیگیر وضعیت پناهجویان ایرانی است/ اگر اقدامی علیه کشتی ما صورت بگیرد، اقدام جدی خواهیم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: کمتر از 3 هزار نفر از ایرانیان ما به جرایم مختلف در زندان‌های دنیا هستند و به گفته کشورها، عمده جرایم عدم رعایت مقررات ورود و خروج کالا، مواد مخدر و عبور و مرور غیر قانونی است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز دوشنبه که در فضای مجازی برگزار شد، گفت: تا زمانیکه اشغالگری، تجاوز و جنایت وجود دارد، روز قدس گرامی داشته خواهد شد.  با توجه به تحولات مهمی که در جهان رخ داده، روز قدس مهمتری را در پیشرو داریم. امسال هم باتوجه به اتفاقات اخیر مقام معظم رهبری در این باره سخنرانی خواهند کرد.

موسوی با استقبال از تفاهم در افغانستان میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله گفت: در افغانستان هم پس از مدت ها کشمکش تفاهم برقرار شد و ایران اولین کشوری بود که از این تفاهم استقبال کرد. انشاالله شاهد ثبات و امنیت در همسایه شرقی خود در افغانستان باشیم.

او افزود: حدود کمتر از 3 هزار نفر از ایرانیان ما به جرایم مختلف در زندان‌های دنیا هستند.به گفته کشورها، عمده جرایم عدم رعایت مقررات ورود و خروج کالا، مواد مخدر و عبور و مرور غیر قانونی است. به مناسبت های مختلف تلاش شد که این زندانیان آزاد شوند و امیدواریم به روزی برسیم که هیچ ایرانی در زندان ها، نباشند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر حمله به تعدادی از اتباع ایرانی در یکی از کمپ‌های مهاجرت یونان اظهار کرد: افرادی توهم زندگی بهتر را دارند و کشور ایران را ترک می کنند و بعد متوجه می شوند که شرایط زندگی در آنجا بسیار سخت و دشوار است. در برخی کمپ ها 20 هزار پناهجو زندگی می‌کنند و باوجود افراد با ملیت های مختلف در این کمپ ها مشکل ایجاد می شود. این موضوع را از طریق سفارت پیگیری و تکذیبیه رسمی دریافت کردیم که چنین اتفاقی نیافتاده است اما پلیس تایید نکرد که اتفاقات سازمان یافته است. بااین وجود سفارت ایران در آتن پیگیر موضوع است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با حرکت کشتی‌های ایرانی به سمت ونزوئلا و اقدامات تحرک آمیز آمریکا اظهار کرد: اگر اقدامی علیه کشتی ما صورت بگیرد، اقدام جدی خواهیم کرد. اینکه آمریکا از کشوری خوشش نمی آید و تحریم اعمال کنند دلیل بر قانونی بودن این اقدامات و تحریم ها نیست و توصیه های لازم را از طریق نمایندگی ایران در سازمان ملل و سفیر سوییس به عنوان حافظ منافع دولت امریکا، ارائه کردیم. وزیر امور خارجه هم نامه تندی نوشتند و توصیه های لازم را ارائه کردند.

موسوی درباره چرایی عدم دعوت از ایران برای شرکت در نشست مجازی اتحادیه اروپا اظهار کرد: ما مکانیزم خاص خودمان را داریم، جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه و اعضای روند آستانه مکانیزم خاص خود را در اختیار دارند. اما در سال‌های گذشته تلاش‌هایی از سوی برخی از کشورها برای ایجاد روند‌های موازی در کنار روند آستانه انجام شد که برخی از کشورهایی که نام بردید عضو این روندها بودند یا طرف مشورت قرار گرفتند.  بحث‌هایی هم انجام شده‌بود که برخی از کشورها به روند آستانه اضافه شوند، اما در مجموع تصمیم بر این شد که سه کشور اصلی ایران، ترکیه و روسیه که دارای نقش در سوریه هستند و به سرنوشت ملت سوریه علاقمند هستند، در این روند باقی بمانند. ما هر گونه اقدام خیرخواهانه‌ای که با حسن نیت توسط سایر کشورها صورت بگیرد که به راه حل سیاسی و اجتناب از خونریزی منجر شود، نفی نمی‌کنیم. اما کماکان روند آستانه را به همین ترتیب ساز و کاری اصلی برای حل مساله سوریه می‌دانیم و تصور می‌کنیم که به همین شکل پیش خواهد رفت و ان‌شالله سوریه از لوث وجود تروریست‌ها پاک می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا دعوتی از ایران برای شرکت در نشست اتحادیه اروپا انجام شده‌ است، تاکید کرد: «من خبر ندارم که آیا دعوتی از ایران برای شرکت در این نشست که مطرح کردید انجام شده‌است یا نه، اما ما ترجیح می‌دهیم در ساز و کارهای اصلی و نشست‌هایی که خودمان بنیان‌گذار آن هستیم شرکت کنیم.

موسوی درباره نتایج کمیسیون مشترک مرزی ایران و افغانستان پیرو ماجرای هریرود گفت: ضمن احترام به دولت افغانستان و اینکه پذیرای میلیون‌ها شهروندان افغان در ایران هستیم، مایلیم رفت و آمدها به‌شکل قانونی باشد و اتباع این کشور قانونی وارد کشور شوند اما قاچاقیان انسان و مواد مخدر و همچنین گروه‌های تروریستی هستند می‌خواهند به شکل غیرقانونی وارد کشور شوند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در شب مورد ادعا هیچ گزارشی از سوی دستگاه مرزبانی، امنیتی و نظامی ما بیان نشده است، اظهار داشت: شرایط جوی آن شب هم مساعد نبوده و معلوم نیست آن افراد چگونه جان باخته‌اند. ما این ادعا را که آن واقعه در خاک ایران و توسط عوامل جمهوری اسلامی ایران بوده را رد کردیم. همان موقع هم گفتم راه حل این مسائل کشاندن این مسائل در مطبوعات و جنجال نیست بلکه مسائل مرزی باید از طریق هیات‌هایی که تشکیل می‌شود پیگیری کرد. 

موسوی با بیان اینکه این مرزبانان ما بودند که درخواست تشکیل جلسه کمیسیون مرزی را کردند، تصریح کرد: چند روز قبل هیاتی از افغانستان به ایران آمد و صحبت‌هایی انجام شد که بعد به افغانستان برگشتند. ما منتظر اعلام نتیجه آنها هستیم. آنچه مورد تاکید ماست، این است که آن اتفاق در ایران و توسط عوامل ایران رخ نداده است. 

وی اضافه کرد: لازم است مشخص شود این اقدامات کار چه کسانی و در کجا رخ داده است. احتمال دارد هیاتی از ایران به افغانستان طی روزهای آینده سفر کند که بعد از قطعی شدن اطلاع‌رسانی می‌شود که محور اصلی کارشان پیگیری این موضوع است. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز