تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

ایران می‌تواند به تنهایی پروژه اراک را انجام بدهد/ دانش فنی در ایران بومی شده است

۱۳۹۹/۰۳/۱۰ - ۱۱:۵۸:۰۳
کد خبر: ۱۰۰۸۲۲۵
ایران می‌تواند به تنهایی پروژه اراک را انجام بدهد/ دانش فنی در ایران بومی شده است
تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: ایران همانطور که قبلا اعلام کرده بود می‌تواند به تنهایی پروژه اراک را انجام بدهد، اما اینکه در چارچوب برجام فعالیت می‌کند به علت کسب گواهی‌های بین‌المللی برای تولیدات و امکان صادرات این محصولات است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ در گزارش روزنامه واشنگتن پست آمده است بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده معافیت مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را که اجازه فعالیت شرکت‌های چینی و اروپایی در تاسیسات هسته‌ای ایران را فراهم می‌کند، تمدید نخواهد کرد و در نتیجه آمریکا به معافیت تحریمی همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران پایان می‌دهد.

«حسن بهشتی‌پور»، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل، در ارزیابی این اقدام ایالات متحده به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: آمریکا از زمانی که از برجام خارج شده است تلاش کرده سیاست خود را به این صورت توضیح بدهد که مخالف گسترش همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نیست بلکه مخالف بمب هسته‌ای و سیاست‌های کلی است که این کشور همیشه ایران را متهم می‌کند. لذا بر همین اساس و در چارچوب برجام فعالیت و همکاری روسیه با ایران در نیروگاه بوشهر را از تحریم‌ها معاف ‌کرد. همچنان  که پروژه راکتور اراک که چینی‌ها در آن همکاری می‌کنند، را از تحریم معاف کرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: اگر آمریکا به معافیت تحریمی همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران پایان دهد،  مشخص نیست چینی‌ها و انگلیسی‌ها به این تحریم تن بدهند چراکه جلوی همکاری این دو کشور در طرح راکتور اراک را می‌گیرد. اگر معافیت‌ها را لغو کنند یعنی سیاست خود را در برخورد با این مسئله عوض کردند و تغییر اساسی و رویکرد جدیدی  دارند که مطمئنا این تغییر با واکنش ایران مواجه می شود.

بهشتی‌پور در رابطه با دانش هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: ایران همانطور که قبلا اعلام کرده بود می‌تواند به تنهایی پروژه اراک را انجام بدهد، اما اینکه در چارچوب برجام فعالیت می‌کند به علت کسب گواهی‌های بین‌المللی برای تولیدات و امکان صادرات این محصولات است. لذا مزیت همکاری با چین و انگلیس برای ایران این بود که ایزوتوپ‌های دارویی که قرار است در راکتور اراک تولید شود، استانداردهای جهانی داشته باشند اما اگر قرار باشد آمریکا این تحریم‌ها را تمدید کند، ایران می‌تواند قید این مزیت را بزند و خودش به تنهایی این پروژه را انجام دهد چراکه این دانش فنی در ایران بومی شده است همچنان که پیش از این اقدام را انجام ‌داده است.

بهشتی‌پور در توضیح چرایی تاکید بر همکاری هسته‌ای انگلیس با ایران یادآور شد: در برجام ایران در خصوص راکتور هسته‌ای با آمریکا به توافق رسید، به این ترتیب که نظارت برعهده آمریکا باشد و چینی‌ها نقش مشارکتی داشته باشند. وقتی آمریکا از برجام خارج شد انگلیس داوطلب شد به جای آمریکا نظارت کند و ایران هم پذیرفت و این همکاری ادامه یافت. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز