یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

برافراشته شدن پرچم ایران بر فراز نفتکش‌ها، آمریکایی‌ها را به عملیات روانی واداشت/ عملیات عین‌الاسد، پرتاپ ماهواره و اقدامات دیپلماتیک نفتکش‌های ایرانی را به مقصد رساند

۱۳۹۹/۰۳/۱۰ - ۲۳:۵۰:۴۰
کد خبر: ۱۰۰۸۶۹۰
برافراشته شدن پرچم ایران بر فراز نفتکش‌ها، آمریکایی‌ها را به عملیات روانی واداشت/ عملیات عین‌الاسد، پرتاپ ماهواره و اقدامات دیپلماتیک نفتکش‌های ایرانی را به مقصد رساند
یک کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید: برافراشته شدن پرچم‌های جمهوری اسلامی بر فراز نفتکش‌های ایرانی، آمریکایی‌ها را واداشت که عملیات روانی انجام دهند.

«سیدرضا صدرالحسینی»، کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره ورود نفتکش‌های ایرانی به منطقه کارائب و تذکر مقامات ایرانی جهت پیشگیری از وقوع مشکل برای این نفتکش‌های به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: اخیرا وزیر نفت اعلام کرده بود که نگهداری بنزین تولید داخل برای جمهوری اسلامی مشکل ایجاد کرده بنابراین بر اساس بازاریابی که صورت گرفت، ونزوئلا به عنوان کشورهای صاحب نفت که در اوپک نقش دارد و از اعضای اوپک هست، نیازمند به بنزین جمهوری اسلامی بود و بر این اساس برای فروش بنزین و مواد شیمیایی مورد نیاز پالایشگاه‌های ونزوئلا، اقداماتی صورت گرفت. 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به تحریم‌های ونزوئلا اظهار کرد: با توجه به اینکه ونزوئلا هم مانند جمهوری اسلامی در تحریم همه جانبه است این موضوع بیشتر از فروش بنزین به کشورهای دیگر رسانه‌ای شد و چند واکنش در این رابطه صورت گرفت. یکی این که رسانه‌های منطقه‌ای و وابسته به آمریکا این مسئله را در ابتدا بایکوت خبری کردند و علاقه‌مند نبودند که پردازشی نسبت به این مسئله صورت بگیرد اما به ناچار مجبور شدند اخبار را بازتاب دهند و به سمع و نظر مخاطبان برسانند. 

صدرالحسینی درباره واکنش‌ها به اعزام نفتکش‌های ایرانی بیان کرد: موضوع دیگر واکنش‌های سیاسی بود که در این رابطه انجام شد. در بین سیاستمداران آمریکا در ارتباط با فروش بنزین مازاد جمهوری اسلامی و مواد شیمیایی برای پالایشگاه‌های ونزوئلا شرایطی را پدید آورد که تعدادی از سیاست‌مداران آمریکا از جمله پمپئو و بعضی از مقامات دیگر واکنش نشان دادند و ترامپ هم در این رابطه توئیت زد و این کار را مناسب ندانست و گفت ما خیلی از این کار خوشحال نمی‌شویم. همه مسائل باعث شد احساس شود آمریکایی‌ها واکنشی در تنگه جبل‌الطارق یا در اقیانوس اطلس و یا دریای کاراییب نشان دهند و توقفی را برای کشتی جمهوری اسلامی ایجاد کنند اما با توجه به اقداماتی که صورت گرفت و یکی از این اقدامات این بود که جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که هر گونه تحرکی بر علیه منافع جمهوری اسلامی که بر اساس قوانین بین‌المللی دارد انجام می‌شود، قوانین سختی را خواهد داشت. 

او با بیان اینکه در این رابطه دو کار دیپلماتیک انجام شد، عنوان کرد: یکی اینکه رئیس جمهور با بعضی از پادشاهان و امرای منطقه در خصوص این مسئله گفتگوی تلفنی انجام داد از جمله با تمیم بن حمد پادشاه قطر صحبت و اعلام کرد که اگر اتفاقی برای کشتی‌هایمان بیفتد، ما واکنش نشان خواهیم داد. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره واکنش ظریف گفت: در همین رابطه وزیر امور خارجه نیز با همتاهای خود و در توئیت‌های خود این موضوع را اعلام کرد که ما برای حفظ منافع‌مان بر اساس قوانین موجود هر اقدامی را انجام خواهیم داد و حفاظت کامل هم از این منافع ملی در هر کجای دنیا باشد، انجام خواهیم داد. 

صدرالحسینی در پایان اظهار کرد: برافراشته شدن پرچم‌های جمهوری اسلامی بر کشتی‌ها، آمریکایی‌ها را واداشت که عملیات روانی انجام دهند و در این رابطه گفتند ممکن است در بین راه برای کشتی‌ها دچار اشکالاتی شود و توقیفی صورت بگیرد یا غیره. اما با عنایت به آمادگی‌های دفاعی جمهوری اسلامی و با عنایت به اقدام شجاعانه‌‌ای که در عین‌الاسد صورت گرفت و با توجه به مسئله پرتاب ماهواره به نظر می آید، مجموعه اقدامات و آمادگی‌های دفاعی و اقدامات دیپلماتیک توانست منافع ملی جمهوری اسلامی را به خوبی تأمین کند. به شکلی که چهار فروند از این نفت‌کش‌ها به محل مورد نظر رسیدند و در حال حاضر سه نفتکش در حال تخلیه بار خود هستند و یکی از آنها حوزه دریایی ونزوئلا قرار گرفته و یکی دیگر از آنها در تاریخ دوازدهم به به آب‌های داخلی ونزوئلا ورود می‌کند. وحدتی که در خصوص تأمین امنیت ملی در حوزه‌های سیاسی_امنیتی و اجماعی که در این رابطه در داخل کشور انجام شد به نظر می‌آید توانست این کار بسیار مهم را به نتیجه برساند.2/5

نظر شما
پرونده ویژه