نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:

رئیس مجلس در پارلمان اختیارات بیش از یک نماینده را ندارد/ بخش عمده کار اجرایی کشور بر دوش دولت است/ بنای ما تعامل با دولت است

۱۳۹۹/۰۳/۱۳ - ۰۵:۴۵:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۹۸۳۶
رئیس مجلس در پارلمان اختیارات بیش از یک نماینده را ندارد/ بخش عمده کار اجرایی کشور بر دوش دولت است/ بنای ما تعامل با دولت است
سیدنظام‌الدین موسوی گفت: رئیس مجلس منتخب نمایندگان است و به عنوان یک نمایندهِ رئیس مجلس علی‌القاعده اختیارات بیشتری ندارد. یعنی مثل یکی از نمایندگان، رئیس مجلس در بخش‌های مختلف در کمیسیون‌ها و صحن مجلس مدیریت صحن را بر عهده دارد و رأیش مانند بقیه نمایندگان در مسائل مجلس یک رأی است.

سیدنظام‌الدین موسوی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا مبنی بر اینکه به نظر شما مجلس یازدهم چقدر می‌تواند در راستای مطالبات مردم حرکت کند؟ گفت: همان‌طور که در بیانات مقام معظم رهبری مطرح شد اقتصاد و فرهنگ دو موضوع کلان کشور است. این دو مسئله جزو تأکیدات مقام معظم رهبری و مطالبات مردم است. در مسئله اقتصاد مشکلات معیشتی مردم بنا بر دلایل مختلف زیاد شده، در این زمینه مجلس دو کار دارد یکی بحث قانون گذاری و دیگری نظارت است.

او ادامه داد: همانطورکه قالیباف هم اشاره کرد بنای مجلس همکاری و تعامل با همه قوا به ویژه دولت است زیرا بخش عمده کار اجرایی کشور بر دوش دولت است. ما تلاش‌مان را خواهیم کرد و آنجایی که دولت نیاز به کمک و قانون‌گذاری دارد حتما کمک می‌کنیم و اگر دولت در جایی خلأ قانونی داشته باشد نیز حتما کمک خواهیم کرد اما در عین حال حتما نظارت هم خواهیم داشت. خلاء نظارتی یکی از خلاءهای مشهود در دوره‌های گذشته به ویژه مجلس دهم بوده است. تعامل ما با دولت به این معنا نیست که چشم‌مان را به هر اتفاقی  ببندیم.  کمک ما حتما نظارت را در بر خواهد داشت و آنجایی که خدایی ناکرده کم کاری یا کاهلی صورت گیرد و ناکارآمدی وجود داشته باشد، حتما از ابزار قانونی‌مان استفاده خواهیم کرد. 

این نماینده مجلس در خصوص طرح برخی نمایندگان مبنی بر «کاهش اختیارات رئیس مجلس» گفت: راجع به این موضوع دو مسئله را باید از هم تفکیک کرد؛ یک مسئله این است که رئیس مجلس منتخب نمایندگان است و به عنوان یک نمایندهِ رئیس مجلس علی‌القاعده اختیارات بیشتری ندارد. یعنی مثل یکی از نمایندگان، رئیس مجلس در بخش‌های مختلف در کمیسیون‌ها و صحن مجلس، مدیریت صحن را بر عهده دارد و رأیش مانند بقیه نمایندگان در مسائل مجلس یک رأی است اما رئیس مجلس به عنوان رئیس قوه مقننه در جمع قوا هم اختیارات و شئونی دارد. از آنجایی که رئیس قوه مقننه برآمده از رأی نمایندگان مجلس است در تعامل و ارتباط با سایر قوا و بخش‌ها و سایر دستگاه‌ها قطعا اختیارات و جایگاه و شأن خاص خودش را دارد. یعنی از نظر ما مثل رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه چنین شأنی در بین سران قوا دارد. آن سخنانی که دوستان می‌گویند معنا و مفهومش این است که رئیس مجلس به عنوان رئیس قوه مقننه علی‌القاعده دیدگاه و نظرش برآیند دیدگاه و قالب مجلس خواهد بود یعنی در آن چارچوب حرکت می‌کند.

موسوی گفت: اختیارات رئیس مجلس و وظایف او در چارچوب قانون است. رئیس مجلس معمولا در بسیاری از اختیاراتش با هیات رئیسه‌ای که منتخب خود مجلس هست مشورت و مدیریت می‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز