عضو حزب اعتماد ملی:

گام جدی و غیرشعاری مجلس، رسیدگی به تخلفات دولت احمدی‌نژاد باشد/ برخی دستگاه‌ها بودجه نجومی می‌گیرند اما به هیچ‌کس پاسخگو نیستند/ نطق قالیباف مانند فهرست یک کتاب بود

۱۳۹۹/۰۳/۱۶ - ۰۹:۳۴:۲۸
کد خبر: ۱۰۰۹۸۸۶
گام جدی و غیرشعاری مجلس، رسیدگی به تخلفات دولت احمدی‌نژاد باشد/ برخی دستگاه‌ها بودجه نجومی می‌گیرند اما به هیچ‌کس پاسخگو نیستند/ نطق قالیباف مانند فهرست یک کتاب بود
عضو حزب اعتماد ملی گفت: پیشنهاد بنده به رییس مجلس این است، فهرست کتابی که بیان کرده اند در نطق های بعدی و یا در مصاحبه های بعدی خود، راهکارهای آن را بیان کنند و فقط بر بحث نظارت تاکید نکنند.

«محمدرضا خباز»، عضو حزب اعتماد ملی و فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره مجلس یازدهم و دوری از شعارزدگی با هدف رفع دغدغه‌های اقتصادی مردم به خبرنگار سیاسی برنا گفت: با توجه به اینکه چهل سال از عمر شکوهمند انقلاب اسلامی گذشته است و افرادی که در این کشور زندگی کرده اند 12 دوره ریاست جمهوری و 11 مجلس را مشاهده کردند، لذا تجربه مردم، نخبگان و دلسوزان کشور، تجربه قابل قبولی است و می توانند با مشاهده و اظهارنظر افراد بررسی کنند، شعارها و سخنانی که مطرح می شود تا چه میزان به حقیقت خواهد پیوست و تا چه میزان از این مطالب، عملیاتی می شود.

او افزود: اولین سخنرانی و نطق پیش از دستوری که قالیباف به عنوان رئیس مجلس بیان کرد مانند فهرست یک کتاب بود. او فهرست کتاب را بیان کرد اما باید وارد کتاب شود؛ ما و نخبگان کشور هم باید وارد کتاب شویم چون با خواندن فهرست مشکلی حل نخواهد شد. باید بررسی کرد هر کدام از این فهرست ها چه مطالب واقعی و کارشناسی و عملیاتی را به همراه دارد. پیشنهاد بنده به قالیباف و مشاورین او این است که در سخنرانی های بعدی برای هر یک از این فهرست ها، راهکارهای آن را ادامه و ارائه کنند. یعنی وقتی که می گویند قرار است به مسائل اقتصادی بپردازیم و رفع مشکلات اقتصادی مردم سرلوحه کار است، اینها صرفا فهرست است، راه رسیدن به آنها را بیان کنند. باید بگویند چگونه، با چه معیار و امکانات و برنامه هایی می توان مشکلات را حل کرد.

خباز ادامه داد: از آنجا که دولت مانند قطاری است که روی ریلی که مجلس تعبیه می کند حرکت می کند، مجلس بگوید برای خروج از این وضعیت چه برنامه ای دارد؟ یعنی دقیقا بپردازند به اینکه قرار است فلان طرح را ارائه دهیم و با مذاکره با دولت، می خواهیم فلان لایحه را ارائه بدهد. قوانین باید راهگشای مسائل اقتصادی کشور باشد. باید بگویند برای اصلاح بودجه ریزی کشور قرار است چه کاری انجام گیرد. مجلس یازدهم باید وارد جزییات شود چراکه کلی گویی دردی را دوا نمی کند.

او عنوان کرد: نمایندگان اولین کاری که مدنظر قرار دهند رسیدگی به بودجه 1400 است. باید این مجلس تشریح کند که بودجه و نحوه بودجه ریزی کشور را با فلان روش انجام خواهد داد و به دولت پیشنهاد کند و دولت نیز مثلا با فلان روش اصلاح کند، اگر دولت انجام نداد خود مجلس بودجه را اصلاح کند تا به هدف برسد.

این نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: متاسفانه بودجه ریزی ما، بودجه ریزی قدیمی و از رده خارج است. این نحوه بودجه ریزی در کشور ما به هدر رفتن منابع کشور می انجامد. خوشبختانه دو سال است که پشت سر هم بودجه را از طریق اینترنت در معرض افکار عمومی و مردم قرار می دهند. عده زیادی مشاهده کردند که این نحوه بودجه ریزی در کشور ما به گونه ای است که بودجه ای نجومی در اختیار برخی دستگاه ها و واحدها قرار می گیرد که هیچ اثر بیرونی ندارد و به هیچ کس هم، پاسخگو نیستند بنابراین طبیعتا یکی از اقدامات اصلی مجلس همین مسئله باشد. در غیر این صورت سخنانی که قالیباف در مجلس مطرح کرد در حد گفته باقی می ماند و 4 سال بعد هم از روزی که مجلس شروع شد، استارت پایان آن زده می شود. یعنی تا چشم بر هم بزنیم مجلس به پایان خواهد رسید.

او اضافه کرد: از دولت نهم و دهم، شش مصوبه داریم که به قوه قضاییه ارسال شده که قوه قضاییه رسیدگی کند که چه تخلفاتی به وسیله دولت نهم و دهم انجام شده است. قوه مقننه از قوه قضاییه بخواهد که به این پرونده های چندین ساله رسیدگی کند و گزارش آن را به مردم بدهند تا مشخص شود که کار جدی است و تنها بحث شعار نیست، چون شعار تا یک مدت زمانی اثر این داشته و مصرف داخلی آن یکی، دو یا شش ماه خواهد بود. بعد از پنج، شش ماه این مردم هستند که قضاوت می کنند این مطالب عملیاتی است و یا در حد شعار و سخن گفتن، است. 

این عضو حزب اعتماد ملی اظهار کرد: نظر بنده این است که مجلس به این دلیل که اکثریت آن ها دوره اولی هستند و سابقه مجلس کمتری دارند برای اینکه خود را قوی کنند از خرد جمعی یعنی از مجموعه نخبگان خارج از مجلس استفاده کنند. تعدادی از این نخبگان در بخش خصوصی هستند از اتاق بازرگانی گرفته تا شخصیت های برجسته علمی، تجربی، عملیاتی که طرح و برنامه هم دارند. از آنها دعوت کنند تا نظرات خود را بیان کنند تا مجلس با دست پُر بتواند وارد شود یا در دانشگاه ها، شخصیت ها و نخبگان برجسته علمی و اقتصادی حضور دارند که اگر به آنها بها داده شود و به صورت جدی در کمیسیون های مجلس از وجودشان استفاده کنند و در تصمیم گیری و تصمیم سازی ها وارد شوند و نظر خود را بیان کنند، به توانمندی علمی و تجربی مجلس اضافه می شود. در غیر این صورت این 4 سال هم سپری می شود و خواهیم دید گام موثری در راه رضایت خدا و مردم برداشته نشده است.

او در پایان ضمن پیشنهاد به رئیس مجلس گفت: از این رو پیشنهاد بنده به رییس مجلس این است، فهرست کتابی که بیان کرده اند در نطق های بعدی و یا در مصاحبه های بعدی خود، راهکارهای آن را بیان کنند و فقط بر بحث نظارت تاکید نکنند. نظارت یکی از وظایف مهم مجلس است اما باید با قوانین راهگشا و راهبردی، بتوانند به قوه مجریه کمک کنند تا قوه مجریه بتواند کشور را از این شرایط موجود به شرایط مطلوب برساند. 3

نظر شما
پرونده ویژه