عضو جبهه پایداری:

پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان حق مسکن بلاعوض به نمایندگان غلط است/ نمایندگان مجلس یازدهم نباید وکیل‌الدوله یک دولت اصولگرا شوند

۱۳۹۹/۰۳/۱۶ - ۰۹:۴۳:۵۱
کد خبر: ۱۰۱۰۸۵۰
پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان حق مسکن بلاعوض به نمایندگان غلط است/ نمایندگان مجلس یازدهم نباید وکیل‌الدوله یک دولت اصولگرا شوند
عضو جبهه پایداری گفت: با توجه به اینکه تنها یک‌سال از عمر دولت فعلی باقی مانده و به احتمال زیاد دولت بعدی اصولگراست، نماینده‌های این دوره نباید وکیل‌الدوله یک دولت اصولگرا شوند.

قاسم روانبخش، فعال سیاسی اصول‌گرا و عضو جبهه پایداری، در خصوص بیانیه این جبهه خطاب به مجلس یازدهم و تاکید آن بر پرهیز از وکیل‌الدوله شدن نمایندگان، به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: در واقع تاکید بیانیه بر این نکته است که در این مجلس نباید چنین چیزهایی تکرار شود. در هر دوره‌ای وقتی مجلس‌ تشکیل می‌شود، کسانی  هستند که خودشان را با دولت وقت تنظیم می‌کنند، البته اختصاص به این دولت و مجلس هم ندارد. این در حالی است که شأن مجلس این بوده که مردم مناطق مختلف کشور به یک یا چند نفر وکالت می‌دهند که از حقوق آنها دفاع کند.

این چهره اصولگرا افزود: در واقع نماینده همانطور که وکیل قوه مجریه نیست، وکیل قوه قضاییه هم نیست، بلکه وکیل مردم است که در مجلس به نفع آنها قانون تصویب کند و بر عملکرد دو قوه دیگر نظارت کند. بنابراین مردم به او وکالت می‌دهند که این دو کار انجام دهد. اگر چنین نماینده‌ای که مردم او را وکیل کردند که این کارها را انجام دهد، داخل مجلس برود و مردم و شأن نزول مجلس را فراموش کند که مردم برای چه به او رأی دادند و در نطق‌های پیش از دستور و در مواضعی که اتخاذ می‌کند، بیشتر به فکر این باشد که از وزیری یا از رئیس جمهور دفاع کند در این صورت عملا شأن نزول خودش را گم کرده و نتیجه‌اش این می‌شود که دچار یک نوع سردرگمی، فسادهای مالی و اخلاقی می‌شود و همیشه می‌خواهد کسانی که به او باج می‌دهند یا کسانی که او از آنها حمایت می‌کند را راضی نگه دارد.

روانبخش با اشاره به ردصلاحیت نمایندگان مجلس دهم تصریح کرد: به عنوان مثال حدود 80 نفر از نمایندگان که اصولگرا و غیراصولگرا هم نداشت و عمدتا کسانی بودند که موقعیت و شأن خود را فراموش کرده بودند، به علت مشکلات اقتصادی از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند که دو نفر از آنها بلافاصله بعد از اتمام مجلس دستگیر شدند و به زندان رفتند. با توجه به اینکه تنها یک‌سال از عمر دولت فعلی باقی مانده و به احتمال زیاد دولت بعدی اصولگراست، نماینده‌های این دوره نباید وکیل‌الدوله یک دولت اصولگرا شوند. بلکه باید  نقش خود را ایفا کنند و بر عملکرد دولت حتی هم سوء نظارت کنند.

این عضو جبهه پایداری در خصوص آسیب‌های وکیل‌الدوله شدن نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد:  اتفاقا فسادها از دولت همسو بلند می‌شود. چرا که وقتی مجلس وکیل‌الدوله شد، همه سعی خود را می‌کند چشمش را روی فسادهایی که در دولت صورت می‌گیرد، ببندد که این هم به ضرر مردم، هم به ضرر دولت و هم به ضرر مجلس است. لذا اگر دولت همسو هم شکل گرفت مجلس باید بر دولت همسوی خود نظارت بیشتری اعمال کند که دولت گمان نکند نورچشمی است و کسی به آنها کار ندار. به تعبیر مقام معظم رهبری فرمودند مجلس در رأس امور است که نظارت را خودش درست اعمال کند، چنین مجلسی در رأس امور باقی می‌ماند اما مجلسی که وکیل‌الدوله ‌شود نوکر دولت این دیگر در رأس امور نیست چراکه دولت در رأس امور قرار می‌گیرد و اینها نیروهای دولت در داخل مجلس می‌شوند.

روانبخش در بخشی از صحبت‌های خود ضمن تاکید بر پاکدستی و شفافیت نمایندگان مجلس اظهار کرد: نمایندگان فعلی مجلس باید شفافیت را از خودشان شروع کنند. منظور از شفافیت این است که هر اتفاقی افتاد غیر از مسائل امنیتی، را مردم بدانند، همچنین روشن شود حقوق‌ نماینده چقدر است، چه مقدار بابت حق مسکن دریافت می‌کنند، به طرح‌ها و لوایح رأی می‌دهند یا خیر. مردم باید بدانند حقوق و مزایای نمایندگان چقدر است و حق مسکن می‌گیرد یا خیر. لذا مجلس یازدهم باید در حوزه شفافیت ساز و کاری تعیین کند.

این چهره اصولگرا با اشاره به مبلغ حق مسکن نمایندگان ادامه داد: به عنوان مثال به نمایندگان 500 میلیون تومان به عنوان حق مسکن و به‌صورت بلاعوض می‌دهند. به این معنی که نمایندگان یا ماهی 11 میلیون تومان به عنوان حق اجاره دریافت می‌کنند یا اینکه 500 میلیون پول بلاعوض دریافت می‌کنند که این مبالغ دیگر برنمی‌گردد. این ساز و کار غلط است؛ کدام مدیرکلی در کشور 11 میلیون تومان در ماه حق مسکن می‌گیرد؟! اگر مجلس این گونه شروع کند، بعدا نمی‌تواند کار کند. اولین کاری که مجلس در خصوص ساختار داخلی باید انجام دهد این است که مشخص کند نماینده‌هایی که تهران هستند و آنهایی که شهرهای مجاور هستند، نیازی به این مبلغ ندارند.

روانبخش خاطرنشان کرد: در حال حاضر باید 500 میلیون تومان را از نماینده‌های دور قبل بگیرند و برای آنهایی که شهرستانی هستند و جدید آمدند، مجلس یک خانه 100 متری که حدود 300/400 میلیون تومان پول پیش می‌خواهد، رهن کند و بعد از اینکه دوره نمایندگی به اتمام رسید این پول برای نماینده دوره بعد به مجلس برگردد. اینکه بلاعوض می‌دهند آثار خوبی ندارد.

این عضو جبهه پایداری یادآور شد: در مورد کسانی که شائبه مالی وجود دارد باید این مسائل حل و شفاف شود که هر روز در رسانه‌ها علیه آنها هجمه ایجاد نکنند. برای مردم هیچ چیز بهتر از شفافیت نیست و اگر مجلس شفاف و شیشه‌ای باشد، می‌تواند دیگران را هم شفاف و شیشه‌ای کند و دولت را در کاخ شیشه‌ای قرار بدهد.

نظر شما
پرونده ویژه