روسیه از شبه نظامیان سوری عضوگیری می کند

۱۳۹۹/۰۳/۱۹ - ۱۲:۰۶:۱۳
کد خبر: ۱۰۱۲۵۳۱
روسیه از شبه نظامیان سوری عضوگیری می کند
خبرگزاری رویترز ادعا کرد که روسیه در ماه می (11 اردیبهشت تا 10 خرداد ) عضو گیری از شبه نظامیان سوری را برای اعزام مزدور به لیبی با هدف جنگیدن در کنار نیروهای خلیفه حفتر در شرق لیبی سرعت داده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، رویترز روز دوشنبه در مطلبی اختصاصی به نقل از  دو منبع موثق در میان مخالفان سوریه و یک منبع منطقه ای گزارش داد که روسیه در ماه می عضو گیری از میان شبه نظامیان سوریه به منظور اعزام مزدوران به لیبی برای جنگیدن در کنار نیروهای خلیفه حفتر مستقر در شرق لیبی افزایش داده است این درحالی که مسکو این موضوع را تکذیب می کند.

براساس این گزارش، شرکت واگنر گروپ فعال در زمینه قراردادهای نظامی با ارتش روسیه اعلام کرده که این شرکت برای نخستین بار در سال ۲۰۱۹ شبه نظامیان سوری را به لیبی فرستاده است.

به ادعای شبکه سی ان ان، «واگنر» یک شرکت نظامی خصوصی است که گفته می شود ریاست آن را «یوگنی پریگوژین» بازرگان روسی مشهور به آشپز پوتین بر عهده دارد و از نزدیک ترین افراد به دولت روسیه است. کار اصلی گروه «واگنر» آموزش و ایجاد و تأمین مالی ماموران روس است.

سی.ان.ان واگنر را ابزار دولت روسیه در سال های گذشته برای بسط نفوذ خود در کشورهای آفریقایی و جنگ زده و دستیابی به منابع و ذخایر ثروت های آنها توصیف کرد.

اما ترکیه به طرف مقابل حفتر یعنی دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس کمک می کند و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور پیشتر اذغان کرد که شبه نظامیانی از مخالفان سوریه با حمایت ترکیه در لیبی بوده و در کنار نیروهای دولت وفاق ملی نبرد می کنند.

یکی از منابع موثق در میان مخالفان سوریه می گوید ۳۰۰ نفر از شبه نظامیانی که روسیه برای حمایت از حفتر عضو گیری کرده از منطقه حمص و برخی نیز شبه نظامیانی هستند که پیش  از این در گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه بودند و یک منبع نیز گزارش داد که ۳۲۰ نفر از شبه نظامیان از جنوب غرب سوریه هستند.

منبع منطقه ای رویترز نیز ادعا کرد که عضو گیری شبه نظامیان برای اعزام به لیبی با آرام شدن جنگ در سوریه شدت گرفته است.

مرکز موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه نیز ادعا کرده که روسیه بیش از ۹۰۰ سوری را برای جنگ در ماه می به لیبی فرستاده است.

بر اساس گزارش این مرکز این شبه نظامیان در پایگاهی در حمص پیش از اعزام به لیبی آموزش دیده اند و ماهانه یک هزار تا دو هزار دلار نیز حقوق دریافت می کردند.

این درحالی است که انتقال شبه نظامیان به خاک لیبی نقض ممنوعیت انتقال تحهیزات و نیزوهای نظامی به لیبی از سوی سازمان ملل متحد محسوب می شود. کاردار نماینده سازمان ملل در لیبی در ۱۹ می از شورای امنیت خواست تا ارسال گسترده تجهیزات نظامی و مزدور ران به لیبی موقف شود.

یک گزارش سازمان ملل متحد که رویترز از آن اطلاع یافته نشان می دهد که در ماه می شرکت واگنر یک هزار و ۲۰۰ نفر را به لیبی فرستاده اما مسکو وجود نیروهای روسی در لیبی را تکذیب کرده است.

فلادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ماه ژانویه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه نیروهای وابسته به شرکت واگنر در لیبی حضور دارند گفته بود که نیروهای روسی در لیبی حضور ندارند و اگر هم باشند نماینده دولت روسیه نیستند و از دولت حمایت مالی و تسلیحاتی نگرفته اند.

خلیفه حفتر نیز دایما حضور شبه نظامیان سوری در کنار نیروهای خود را تکذیب کرده و ادعا کرده که این شبه نظامیان در میان نیروهای دولت وفاق ملی حضور دارند.

رویترز در ادامه این گزارش اضافه کرد که روسیه که در سوریه از نظام بشار اسد حمایت می کند برخی بر این باورند که مسکو با دخالت در جنگ لیبی  به دنبال ابراز نفوذ خود در خاورمیانه را دارد.

مصر و امارات نیز از نیروهای حفتر حمایت می کنند چرا که دولت وفاق ملی را عناصری وابسته به جماعت اخوان المسلمین می دانند اما ترکیه توافق ها مرزی را با دولت وفاق ملی برای حمایت از منافع خود در منطقه امضا کرده است.

حمایت روسیه و ترکیه از طرف های مخالف هم در لیبی در واقع از جنگ سوریه نشات می گیرد که در این جنگ نیز دو کشور روبرو هم قرار گرفته و کارشناسان هشدار می دهند که این موضوع باعث بدتر شدن بحران در این کشورها شود.

جاشوا الاندیس رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه اوکلاهاما در این زمینه می گوید که روسیه و ترکیه در تلاش هستند که هرکدام تحهیزات و نفرات خود را در لیبی افزایش دهند در حالی که دخالت اروپایی ها در این حنگ پس از رقابت این دو قرار می گیرد. روسیه تلاش می کند تا تلاش های ترکیه را در این کشور ناکام کند اما تاکنون این تلاش ها نتیجه برعکس داده است.

مسئولان آمریکایی مدعی هستند که روسیه با هماهنگی با دولت بشار اسد شبه نظامیان و مزدوران مسلح و تجهیزات را به لیبی می فرستد.

ترکیه با ارسال پهپادها و سامانه های دفاع هوایی و مشاوران نظامی به دولت وفاق ملی کمک کرده است و صالح نمروش معاون وزیر دفاع دولت وفاق ملی در این رابطه گفت که حمایت های نظامی ترکیه در واکنش به دخالت های بین المللی در لیبی است.

وی مدعی شد که ترکیه تنها دولتی است که برای کمک به دولت وفاق ملی برای پایان دادن به کشتار غیر نظامیان کمک می کند در حالی که امارات و روسیه و کشورهای دیگر باعث خونریزی های بیشتر و تداوم درگیری ها هستند.

علی رغم حمایت ها از نیروهای حفتر اما نیروهای دولت وفاق ملی در لیبی روز جمعه کنترل آخرین مقرهای نیروهای حفتر را در نزدیکی طرابلس را به دست گرفتند. مقرهایی که این نیروها با هدف به دست گرفتن کنترل طرابلس از ۱۴ ماه پیش اشغال کرده بودند.

رجب طیب اردوغان روز پنجشنبه در سخنانی اعلام کردکه حمایت های آنکارا از متحدان خود در لیبی را افزایش داده و در این شرایط خلیفه حفتر نیز روز شنبه به مصر سفر کرد و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر از ابتکار عملی برای یک صلح جدید خبر داد.

هم اکنون دولت وفاق ملی لیبی بخش های گسترده ای از شمال غرب لیبی را در کنترل خود دارد و نیروهای حفتر و گروههای متحد آن بر شرق این کشور و بخش های بزرگی از جنوب آن و بخش بزرگی از میدان های نفتی لیبی تسلط دارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز