سخنگوی وزارت امور خارجه:

کانادایی‌ها علیرغم ادعایی که دارند خیلی دلسوز اتباع ایرانی نیستند/ اظهارات آژانس مبنای حقوقی ندارد/ نشست ویدیو کنفرانسی سران ایران، ترکیه و روسیه به زودی برگزار می شود

۱۳۹۹/۰۳/۲۶ - ۱۰:۰۴:۴۰
کد خبر: ۱۰۱۵۶۸۷
کانادایی‌ها علیرغم ادعایی که دارند خیلی دلسوز اتباع ایرانی نیستند/ اظهارات آژانس مبنای حقوقی ندارد/ نشست ویدیو کنفرانسی سران ایران، ترکیه و روسیه به زودی برگزار می شود
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: کانادایی ها علیرغم ادعایی که دارند خیلی دلسوز اتباع ایرانی نیستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری خود گفت: لازم بود پس از فروکش شدن کرونا، تعاملات از نزدیک دنبال شود. تا ظهر امروز اخبار دیدارهای وزیر امور خارجه می رسد. نشست سازمان همکاری های اسلامی را پس از اتفاقات اخیر در سرزمین های اشتغالی داشتیم. اقدام جدید بدعت گونه رژیم صهیونیستی مبنی بر الحاق به کرانه باختری، در این نشست بررسی و در سطح معاون وزیر خارجه، شرکت کردیم. بعد از این نشست قطع نامه تصویب و رژیم صهیونیستی  محکوم شد.

او افزود: معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان با مارتا مورگان، معاون وزیر امور خارجه کانادا، تماسی داشتند. کانادایی ها علیرغم ادعایی که دارند خیلی دلسوز اتباع ایرانی نیستند. روابط دو کشور قطع هست و خدمات کنسولی ما را به ایرانیان دچار اختلال کرده اند؛ بارها گفتیم که موارد باید تفکیک شود. سفارتخانه و بخش های کنسولی دو کشور باید باز شود اگر کانادا همراهی کند، موانع برداشته می شود. نشست ویدیو کنفرانسی سران ایران، ترکیه و روسیه به زودی برگزار می شود؛ انشالله در سفر ظریف تاریخ این نشست تعیین می شود. قبل از کرونا قرار بود این نشست در تهران برگزار شود و در حال رایزنی برای تاریخ بودیم. بعد به کرونا خوردیم و من فکر می کنم نشست حضوری همچنان در دستورکار باشد به شرط اینکه روند کاهش کرونا ادامه یابد. اگر روال همین باشد و کرونا در حال تشدید باشد، ممکن است رفت و آمدهای دیپلماتیک نیز کاهش یابد.

او با اشاره به گزارش دبیرکل درباره منشا ایرانی حمله به آرامکو و همچنین گزارش آژانس درباره بازرسی از دو مرکز در ایران اظهار کرد: ما این دو اقدام را محکوم می کنیم. این موضوع را بر مبنای فشار آمریکا و عربستان به دبیرکل می دانیم. هیچ سندی ما مشاهده نکردیم و آنها هم به دلیل دلایل خاص این کار را کردند. دقت نمی کنند ایالات متحده سازمان های بین المللی را گروگان گرفته و گزارش آژانس ارتباطی با برجام ندارد. آنها موضوع بسته شده را باز می کنند که مبنای ادعا رژیم اسرائیل است. جای تاسف دارد به جای اتکا به مدارک و همکاری های سطح بالا ایران، این موارد را کنار گذاشته و ادعای رژیمی را پذیرفته اند که خصومت آن با مردم، نظام و با نظام بین المللی محرز است. به آژانس توصیه می کنیم در این زمینه آینده نگری کند و مبنای سوالات خود را دقیق تر کند. ایران همیشه همکاری داشته و باید این همکاری را قدر بدانند و وارد حاشیه سازی بی مورد نشوند. انشالله این نشست در راستای صلح و امنیت باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مطالبات ایران از کره جنوبی بیان کرد: ما مدت ها پیگیر مطالبات خود از کره هستیم. من بارها اعلام کردم کره جنوبی بیش از نیم قرن رابطه خوب و صمیمی را دست خوش دخالت کشورهای ثالث کرده است. ملت، تجار و دولتی های ما رابطه خوبی با بخش های مختلف کره جنوبی داشتند. تبعیت از آمریکا و بلوکه کردن اموال ایران قابل قبول نیست زیرا تحریم های آمریکا مبنای حقوقی ندارد و این تحریم های یک جانبه است و اعلام فشار و زور می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به دستگیری قاضی منصوری اظهار کرد: او در سفارت رومانی دستگیر شده است، او به سفارت ایران در رومانی مراجعه داشته و گفته باید چه کار کنم و راهنمایی های لازم برای بازگشت به میهن به او داده شده بود. این فرد تحت تعقیب اینترپل بوده و این موضوع هم روند خود را طی کرده بود. او در رومانی مریض بوده به بیمارستان مراجعه کرده و آنجا بازداشت شده است. وزارت امور خارجه در این موارد تسهیل کننده است تا اقدامات صورت گیرد.

آمریکایی ها یکی از یکی بدتر هستند

موسوی درباره اظهارت ظریف مبنی بر انتخاب مجدد ترامپ و اینکه اگر ترامپ رییس جمهور شود، برنامه های ایران چیست، اظهار کرد: سیاست اصولی ما عدم دخالت در امور داخلی کشورهاست. منتظر این نیستیم چه کسی و چه حزبی در آمریکا در سر کار می آید. آمریکایی ها یکی از یکی بدتر هستند. ظریف به عنوان کارشناس آمریکا اظهارنظر کرد. به نظرم او پاسخ هوشمندانه به توییت ترامپ داد که گفته بود منتظر جانشین من نباشید من انتخاب می شوم و باید با من مذاکره کنید. تحلیل من این است که ظریف گفت ما اگر مذاکره نمی کنیم دلایل دیگری دارد و مهمترین آن، بدعهدی آمریکا، فشار و تروریسم اقتصادی است. شرط اساسی ما برای مذاکره سرجای خود است و آمریکا باید از تروریسم اقتصادی علیه ایران دست بردارد بعد اگر انجام دادند نه دو جانبه بلکه در قالب برجام با ایران مذاکره کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که نیروهای آمریکایی از منطقه و کشورهای اسلامی باید خارج شوند این کشورها با گفتگو به صلح و امنیت می رسند. حضور آمریکا را باعث ناامنی در افغانستان می دانیم و امیدواریم این خروج زودتر انجام شود.

او درباره گفتگو عراق و آمریکا گفت: موضوع گفتگوهای آمریکا و عراق داخلی است و ایران دخالتی در این زمینه ندارد اما اگر موضوع خروج نیروهای آمریکایی در عراق است، این خروج باید زودتر انجام شود. روند این خروج با دولت و ملت عراق است و باید پیگیری و مذاکره کنند. نظر شفاف ایران احترام به عراق و خروچ نیروهای بیگانه از این کشور است.

موسوی درباره توقف دو ماهه صادرات گاز ایران به ترکیه هم خاطرنشان کرد: صادرات فعلی ما با ترکیه دلیل قطعش یک اقدام تروریستی بوده که در خاک ترکیه رخ داده و صدور گاز را مختل کرده و دلایل اقتصادی و سیاسی ندارد. طرف مقابل باید هر چه زودتر نسبت به تعمیر خسارت و انفجار اقدام کند. ممکن است به عنوان یکی از مباحث در سفر ظریف مطرح شود امیدواریم هر چه زودتر خطوط تعمیر و صادرات گاز از سر گرفته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه چقدر به روسیه و چین در شورای امنیت برای وتو کردن درخواست آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران امیدوار هستید، ‌ گفت: غیرقانونی و خلاف بودن اقدامات و ادعاهای آمریکا محرز است و همه کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد بر این موضوع وقوف دارند و اذعان هم کردند. هم روسیه و هم چین بارها در این زمینه اعلام موضع کردند و آن را خلاف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دانستند و  آمریکایی‌ها را از این اقدامی که قطعا بینتیجه است، ‌نهی کردند.

وی اضافه کرد: رایزنی های ما با همه به ویژه طرف های باقی مانده در برجام ادامه دارد و آنها هم اعلام کردند چنین درخواستی غیرقانونی است و باید دید برخی کشورها چقدر می‌توانند در برابر فشارهای آمریکا مقاومت کنند این یکی از خطوط قرمز و بدعت است که امیدوارم کسی سراغ این خط قرمز هم نرود.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این پرسش که چند کشتی از بندری در خرمشهر با مجوز کویت به این کشور حرکت کردند اما گارد ساحلی کویت به آنها اهانت کرد و واکنش وزارت خارجه در این باره چیست، اظهار کرد: من این گزارش را ندارم چون گزارش باید به صورت رسمی و مکتوب به وزارت خارجه ارسال شود تا مبنای پیگیری‌های ما قرار بگیرد. البته ممکن است گزارش رسیده باشد اما من هنوز اطلاع ندارم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز