پیام قاطع یمن به عربستان

۱۳۹۹/۰۴/۰۵ - ۱۳:۲۶:۲۷
کد خبر: ۱۰۲۰۲۰۴
پیام قاطع یمن به عربستان
رسانه های منطقه ای و بین المللی سه شنبه گذشته از عملیات پهپادی و موشکی رزمندگان یمنی به مواضع رژیم سعودی خبر دادند، عملیاتی طوفانی که حتی تحسین طرفداران عربستان را نیز به دنبال داشت، اما پیام روشنی که این عملیات با خود داشت گویا در ریاض شنونده ای نداشت یا جدی گرفته نشد و آن اینکه ادامه عملیات تجاوزکارانه علیه ملت یمن حاصلی برای رهبران سعودی نخواهد داشت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، رزمندگان انصارالله و ارتش یمن در چهارمین عملیات «مقابله به مثل» که با نام «تعادل بازدارندگی» در روز دوشنبه گذشته انجام داده شد، توانستند به طور دقیق چند موضع نظامی و امنیتی در ریاض پایتخت عربستان را با تعدادی موشک بالستیک و پهپاد مورد حمله قرار دهند؛ عملیاتی که به دنبال نقض مکرر آتش بس اعلام شده از سوی سعودی ها صورت گرفت.

در این عملیات دقیق و حساب شده وزارت خانه های دفاع، اطلاعات عربستان و پایگاه هوایی «سلمان» و پایگاههای نظامی در شهرهای ریاض، «جیزان» و نجران» (در جنوب این کشور – هم مرز با یمن) مورد هدف قرار گرفت.

رزمندگان یمنی در این عملیات از موشک های بالستیک «قدس» و «ذوالفقار» و پهپادهای یمنی که همگی ساخت خود آنها است و بدون کمک دیگران و در محاصره همه جانبه به امکان ساخت آن دست یافته اند، استفاده کردند.

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در خصوص این عملیات اعلام کرد، ما تا زمان رفع محاصره و متوقف شدن عملیات متجاوزان و تحقق آزادی و استقلال کشور، عملیات نظامی قدرتمند خود را علیه دشمن ادامه خواهیم داد؛ این پیامی بود که به سرعت از یمن برای عربستان و متحدانش ارسال شد .

«محمد عبدالسلام» سخنگو و رئیس هیات «جنبش انصارالله» در مذاکرات صلح یمن نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر در این باره نوشت: ائتلاف متجاوز باید به طور جدی عملیات چهارم بازدارنده را بررسی کند که به خواست خدا شدید بوده است.

محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی انصارالله نیز با تاکید بر عملیات توازن بازدارندگی در چارچوب حق دفاع از خود، تاکید کرد، موشک‌ها و پهپادهای ما به اهداف خود در عربستان رسیدند و نه تنها هیچ یک از آنها رهگیری نشد، بلکه به طور دقیق ماموریت خود را انجام دادند.

وی تصریح کرد که ساخت سلاح‌های یمنی دائما در حال توسعه است و حملات آینده به مواضع متجاوزان دردناک‌تر خواهد بود و اهداف ما نیز در خاک دشمن حساس‌تر خواهد شد.

بسیاری از کابران شبکه‌های اجتماعی نیز اعلام کرده اند که در جریان این حملات موشکی و پهپادی، خسارت‌های سنگینی به عربستان وارد شده است.

برخی فعالان عربستانی در شبکه‌های اجتماعی با اشتراک فیلم‌هایی پس از هدف قرار گرفتن چندین مرکز در شمال ریاض که محل استقرار وزارت خانه های اطلاعات و دفاع سعودی و پایگاه هوایی سلمان می باشد، از شنیده شدن چندین انفجار مهیب خبر دادند که پایتخت عربستان را لرزاند و در وحشت فرو برد.

در این بین سخنان «عادل المسنی» تحلیلگر سیاسی نزدیک به دولت مستعفی و فراری یمن جالب و قابل تامل است که در گفت وگو با شبکه الجزیره به توان دفاعی و مقابله به مثل یمنی ها اعتراف کرد و گفت که حمله موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به عمق خاک عربستان نشان از «امکانات بسیار خطرناک» یمنی‌ها دارد.

المسنی با تاکید بر آن که حمله یمنی ها به عمق خاک عربستان نشان از شکست ریاض در تحقق اهداف خود در یمن دارد، اعتراف کرد، عملیات «موازنه بازدارنده ۴» که نیروهای صنعاء علیه اهداف حساس در ریاض انجام دادند، نشان داد که دیگر هیچ مکان امنی در عربستان وجود ندارد و یمنی‌ها به مهم‌ترین مناطق راهبردی در عربستان دست یافته‌اند.

وی همچنین با بیان این که یمنی‌ها در حمله اخیر خود از یک سلاح جدید و پیشرفته استفاده کرده‌اند، گفت، این حمله ضربه سنگینی به عربستان وارد کرده و نشان از آن دارد که یمنی ها به «امکانات بسیار خطرناکی» دست یافته‌اند.

این تحلیلگر سیاسی که وابسته به دولت منصور هادی رییس جمهور فراری و مستعفی یمن است، همچنین اعتراف کرد که، نیروهای یمنی (رزمندگان انصارالله و ارتش این کشور) عقلانیت لازم برای اداره یک کشور را در پیش می‌گیرند؛ آن‌ها ابتدا برنامه‌ریزی کرده و قدرت نظامی خود را توسعه می‌دهند و به موفقیت می‌رسند؛ اما عربستان سعودی «غرق در شکست» شده است.

بررسی توان موشکی و پهپادی یمنی‌ها؛ ایجاد موازنه وحشت با شلیک به قلب عربستان و امارات

از دو سال گذشته یمن توانسته در زمینه تولید سلاح‌های هوایی به پیشرفت قابل توجهی برسد که پیروزی‌های ارتش یمن و درماندگی دفاع هوایی عربستان را به دنبال داشته است.

نگاهی به قسمتی از افزایش توان موشکی و پهپادی یمن، نشان می دهد که یمنی‌ها از حدود سه سال پیش به تولید موشک‌های پیشرفته و نیز هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد)  پرداخته‌اند؛ اقدامی که موجب برتری نظامی در مقابله با تجاوز سعودی ها شده است. یمنی ها با تکیه بر توانایی و مهارت خود این کار دشوار را انجام داده اند.

شبکه خبری المسیره یمن چندی پیش در اینفوگرافیکی از ویژگی‌های موشک کروز از نوع بالدار سخن گفت؛ این موشک کاملا ساخت یمن است، در ارتفاع پایین حرکت می کند، برد آن به ۲۵۰۰ کیلومتر می رسد و از دقت بالا در اصابت به هدف برخوردار است و میزان خطای آن کمتر از یک و نیم متر است.

این موشک از یک سیستم ناوبری دقیق و هدایت پیشرفته نظیر GPS برخوردار است و برای حمل یک کلاهک جنگی انفجاری با وزن ۴۵۰ کیلوگرم طراحی شده است. در مقایسه با دیگر موشک های بالستیک، به سختی می‌توان با این موشک ها مقابله کرد. زیرا در ارتفاع پایین حرکت می‌کند و رادارها از ردگیری آنها عاجزند و سیستم های دفاع موشکی را سردرگم می کنند.

موشک قدس ۱ نیز که چند ماه پیش در نمایشگاه  نظامی انصار الله رونمایی شد، از خانواده موشک های کروز است. کارشناسان معتقدند این موشک بالدار یک موشک کاملا تاکتیکی بوده و بی تردید تغییرات زیادی در معادله جنگ با ائتلاف سعودی، اماراتی و صهیونیستی ایجاد خواهد کرد و مهاجمان به یمن باید منتظر غافلگیری های جدیدی باشند.

موشک قدس ۱ موجب افزایش دامنه بُرد و البته افزایش دامنه اهداف خواهد شد، بر این اساس ناامنی در جغرافیای وسیع‌تری در انتظار دشمنان یمن خواهد بود. خصوصا که این موشک از دقت بسیار بالایی در حمله به اهداف نیز برخوردار است.

قابل توجه است که مجله آمریکایی جینز دیفنس اعلام کرد که موشک قدس که یمنی‌ها به نمایش گذاشتند ساخت خود یمن است. این مجله همچنین ادعا کرد که این موشک از نوع موشک "یا علی" ایرانی است ، با اینحال به این هم اشاره کرد که موتوری شبیه آن دارد، اما به این معنا نیست که یک نسخه از موشک ایرانی باشد.

موفقیت موشک‌های بالدار در اجرای ماموریت های خود بستگی به نمایش برنامه الکترونیکی آن در تعیین دقیق نقطه پرتاب دارد تا بتواند موقعیت مکانی که در آن پرواز می کند را بشناسد.

سرعت بالا، کوچک بودن و ارتفاع کم این موشک ها موجب می شود تا هدف گرفتن آنها غیر ممکن باشد. طبق اطلاعات نظامی در حال حاضر، رصد این موشک ها به خاطر سامانه هشدار زودهنگام آن کار بسیار دشواری است.

ناجی الزعبی سرتیپ بازنشسته اردنی اخیرا اعلام کرد که تفکر نظامی یمن و روی آوردن ارتش و کمیته های مردمی این کشور به جنگ سنتی کلاسیک در طولانی مدت، موفق شد که دشمن را با ساده ترین و کم هزینه ترین ابزار، به سقوط بکشاند. وی همچنین اعلام کرد که انتخاب نام قدس برای موشک های بالدار یمن، نشانه ثبات در موضع حمایت آنها از مسئله فلسطین است.

سرتیپ عبدالله جفری سخنگوی سابق نیروی هوایی یمن هم اظهار داشت موشک های بالدار کروز که یمنی ها شروع به ساخت آن کرده اند، سلاح های استراتژیک مهمی برای هدف های موشکی در همه انواع آن هستند که می توانند به عمق زمین های عربستان و امارات رسیده و خسارت های سنگینی به آنها وارد کنند.

رزمندگان انصارالله و ارتش یمن تا کنون حدود ۲۳۰ فروند موشک را برای حمله به اهدافی در عمق عربستان، از جمله فرودگاه «ملک عبدالعزیز» در جده و «ملک خالد» در ریاض، شلیک کرده‌ اند. بارزترین موشک‌هایی که استفاده شده‌اند از نوع «برکان ام اچ» بود که پالایشگاهی در ساحل دریای سرخ را در سال ۲۰۱۷ هدف قرار داد. استفاده از این موشک‌ها باعث ایجاد موازنه قدرت در جنگ یمن شده است. اما اکنون به کار بردن انواع پهپادها علیه متجاوزان باعث ایجاد موازنه وحشتی شده که دشمن سعودی را به فکر فرار از تبعات حملات انصارالله و ارتش یمن انداخته است.

اما پهپادها؛ این سلاح ها مفاهیم جنگ سنتی را از سال ۲۰۰۰ در جهان تغییر داده و کشورهای بزرگ به ساخت آن روی آورده اند و امتیاز ساخت این موشک ها از دهه هفتاد در اختیار آمریکا و رژیم صهیونیستی و انگلیس بوده است. اما این انحصار در سال های اخیر شکسته شد و ارتش یمن هم توانست پهپادهای خاص و مختلف با توانایی جنگی بالا و دقیق تولید کند که مهم ترین آنها پهپاد صماد۱-۲-۳ و قاصف K۲ و موشک‌های بدر است.

هواپیمای بدون سرنشین صماد ۱ کوتاه برد بوده و این نوع هواپیما قدرت رسیدن به اهداف مستقیم توسط هدایت از سوی اتاق عملیات را داراست.

پهپاد «صماد ۲»، سلاحی یمنی است که در نیمه دوم از چهارمین سال تجاوز و محاصره آمریکا علیه یمن توسط مزدوران نیابتی سعودی و اماراتی، وارد میدان نبرد شد.صماد ۲ سلاحی با قدرت و فناوری بالاست که بُرد آن به بیش از یک هزار کیلومتر می‌رسد.

هواپیمای بدون سرنشین صماد ۳ بین ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ کیلومتر برد دارد و بعد از عملیات موفقیت آمیز در هدف قرار دادن فرودگاه های عربستان و امارات به مرحله تولید انبوه رسید. این نوع هواپیماهای هجومی می‌تواند به صورت کامل با هدف مورد نظر برخورد کرده و حامل مقادیر فراوانی از مواد منفجره است، به گونه‌ای که تمامی بخش های این هواپیما در برخورد به هدف منفجر می شود. سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که این هواپیمایی بدون سرنشین از تکنولوژی پیشرفته‌ای برخوردار است و رادارهای دشمن نمی‌تواند آن را رهگیری و منهدم کنند.

ارتش یمن در مرداد ماه گذشته برای نخستین ‌بار با پهپاد صماد ۳ فرودگاه ابوظبی را هدف قرار داد. در آن زمان درباره کلاهک جنگی این پهپاد اطلاعاتی داده نشد، اما برآوردها حاکی از آن بود که وزن این کلاهک به ۵۰ کیلوگرم می‌رسد.

زمانی که پهپاد قاصف ک ۲ بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را طی می‌کند و تاسیسات نفتی عربستان که توسط سامانه‌های دفاعی آمریکا محافظت می‌شوند را هدف قرار می‌دهد، این مسئله به معنای تغییری راهبردی در توان آفندی انصارالله است. در واقع پهپادهای ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ دلاری انصارالله قادر به عبور از سامانه پاتریوت عربستان است که هرکدام آن ۶ میلیون دلار قیمت دارد.

یمن نزدیک به سه سال است که به جمع ۴۱ کشور سازنده این سلاح پیوسته است. رزمندگان یمنی در عملیات وسیع خود در ماه مبارک رمضان سال گذشته (۹۸)، ایستگاه های پمپاژ نفت شرکت آرامکو عربستان را با پهپاد قاصف ک ۲ هدف قرار دادند.

تجهیزات دفاع هوایی همواره در مقابله با پهپادها با مشکل مواجه هستند. در این میان پهپادهای یمنی، دفاع هوایی عربستان (آمریکا) را به طور کامل درمانده کرده اند.

عربستان و راهی برای فرار از شکست نظامی

سعودی های ناکام از رهگیری و انهدام موشک ها و پهپادهای یمنی، گویا برای فرار از شکست غرور خود بهترین راه را کشیدن پای دیگران به ماجرا می بینند، از همین رو به دنبال عملیات یمنی ها شروع کردند به القای اینکه ایران این تجهیزات را در اختیار یمنی ها قرار داده است.

این رویه شکست خورده با همکاری رسانه های عربی - عبری-  غربی از همان ساعات بعد از عملیات نیروهای یمنی شروع شد، اما به همان سرعت هم فروکش کرد، چرا که این رویه دیگر کارایی خود را از دست داده است.

مشخص نیست، چرا سعودی ها و متحدانش این آزمون بارها تکرار شده را باز هم تکرار می کنند؟! این ادعاها در حالی مطرح می شود که سعودی ها و ائتلاف ضد ملت یمن تمام مرزهای این کشور را با اعمال یک محاصره ضد حقوق بشری بسته اند و حتی از رسیدن ابتدایی ترین نیازهای ملت یمن یعنی مواد غذایی و دارو جلوگیری می کنند.

سعودی ها حتی در بحبوحه تهدید مرگبار ویروس جدید کرونا نیز دلشان به رحم نیامد و در ایام ماه مبارک رمضان نیز به میهمانان الهی رحم نکردند و راه ورود اساسی ترین نیازهای انسانی و اولیه را به یمن بستند. از طرفی، این واقعیت را که ارتش یمن تا پیش از تجاوز عربستان ، خود تسلیحات و تجهیزات موشکی در اختیار داشته و در سال های درگیری آنها را توسعه داده است، عمدا نادیده می گیرند و نکته دیگر اینکه دانش ساخت تجهیزاتی به مراتب پیچیده تر از پهپادها همین حالا هم در  فضای موجود وجود دارد و دسترسی به تکنولوژی این تسلیحات و تجهیزات کار دشواری نیست. به همین دلیلبرای انداختن تقصیر شکست در میدان نبرد و فرار از شکست های پی در پی این دست و پا زدن ها ادامه یافته است، حال آنکه حل مساله اساسا پیچیده نیست؛ "خروج از یمن" .

جنگ علیه یمن برای سعودی ها دستاورد نیست

به هر حال، هر اندازه که از آغاز تجاوز سعودی‌ها به یمن دورتر می‌شویم، موازنه‌ قدرت در جنگ یمن بیش از پیش به نفع جریان انصار الله و ملت یمن سنگینی می‌کند. شاید این همان نکته‌ای است که امارات متوجه آن شده و تلاش دارد تا دیر نشده خود را ولو به صورت نسبی از این باتلاق خارج کند. بی شک اقدام عربستان برای توقف جنگ یمن نیز گرچه هزینه‌های نظامی و سیاسی سنگینی برای آنها دارد، اما اگر این اتفاق امروز رخ دهد، ‌بهتر از فردا خواهد بود.

هم اکنون بیش از پنج سال از تجاوز ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی آل سعود به یمن می گذرد و تنها دست آورد این تهاجم نابودی زیر ساخت های کشور یمن، کشتار یمنی ها و نابودی سرمایه های کلان مادی عربستان بوده است، موضوعی که با روی کار آمدن محمد بن سلمان به عنوان وزیر دفاع سعودی در سال ۲۰۱۵ رغم خورد و با ولیعهد شدن وی تاکنون ادامه دارد؛ فردی که به هیچ اخلاق انسانی و اسلامی پایبند نیست و برای رسیدن به تاج و تخت سعودی حاضر است میلیون ها انسان بی گناه را قربانی کند و جهان از یک اقدام او در قطعه قطعه کردن روزنامه نگار منتقد (جمال خاشقچی) بهت زده شد.

بن سلمان در جنگ پنج ساله یمن که از ششم فروردین ۱۳۹۴ آغاز شده بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار فقط برای کشتار مسلمانان یمنی هزینه کرده و این به غیر از هزینه حدود ۲۰۰ میلیارد دلاری می باشد که آل سعود در حمایت از گروه های تروریستی همچون داعش برای کشتار مردم دو کشور سوریه و عراق هزینه کرده اند، هزینه کلانی که فقط در راستای کشتار مسلمانان بوده است.

رزمندگان یمنی در دو سال گذشته در پاسخ به جنایت های آل سعود و هم پیمانانش چندین عملیات موشکی و پهپادی دقیق انجام دادند که عملیات سه شنبه گذشته فقط یک نمونه از چهار نمونه آن بوده است، عملیاتی که نشان داد با ادامه تکرار تجاوزهای آل سعود به یمن، رزمندگان یمنی دست بسته نخواهند بود و از توان دست یافته به آن که بومی و قوی است نهایت بهره را خواهند برد.

نکته ای که در این اینجا وجود دارد این است که سران سعودی باید درک کنند که ادامه تجاوز به یمن و کشتار یمنی ها برای آنها دستاورد به حساب نمی آید، بلکه جنایتی است که در تاریخ ثبت خواهد شد؛ این درحالی است که در نتیجه این جنگ خانمانسوز و بی نتیجه ،‌ منابع مادی کلانی از مسلمانان در این جنگ از بین رفته و خواهد رفت، پس عقلانی خواهد بود که این جنگ هرچه زودتر پایان یابد و بیش از این به منابع انسانی و مادی مسلمانان خسارت وارد نشود، در غیر این صورت همانگونه که فرماندهان انصارالله و ارتش یمن وعده کرده اند، پیام مقتدرانه یمنی ها ادامه خواهد یافت و خواب خوش را از چشمان آل سعود خواهد گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز