فراکسیون الفتح:

کرونا، پای رئیس دولت را به مجلس باز کرد

۱۳۹۹/۰۴/۰۹ - ۱۸:۲۷:۳۹
کد خبر: ۱۰۲۲۱۷۵
کرونا، پای رئیس دولت را به مجلس باز کرد
همه گیری نگران کننده ویروس کرونا در کنار رخدادهای اخیر داخلی، برخی فراکسیون های عراقی را بر آن داشته که نخست وزیر این کشور را به پارلمان بکشانند.

 

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، فراکسیون الفتح به رهبری هادی العامری روز دوشنبه در بیانیه ای از تصمیم این تشکل برای پرسش از نخست وزیر عراق در صحن علنی پارلمان خبر داد.

الفتح که بزرگترین فراکسیون در پارلمان عراق به شمار می رود در اعتراض به افزایش نگران کننده آمار مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از کرونا در عراق اعلام کرده که خواهان نشستی فوق العاده برای فراخواندن نخست وزیر و ستاد مرکزی مبارزه با کرونا به پارلمان برای بررسی این مساله و تبعات آن است.

الفتح خاطرنشان کرده که در نتیجه ضعف دولت، تامین نشدن اعتبارات لازم و خدمات پزشکی مناسب برای نجات جان مبتلایان به کرونا، خواهان بررسی اقدام های دولت الکاظمی در مقابله با این ویروس در نشست آتی پارلمان است.

فراکسیون الفتح، نخست وزیر عراق را به علت ضعف و ناکارآمدی در مدیریت بحران، مسوول اصلی در قبال شیوع کرونا و افزایش مرگ و میرها در عراق دانسته است.

برخی محافل و شخصیت های سیاسی در کنار فعالان شبکه های اجتماعی عراق در چند روز گذشته، عملکرد دولت الکاظمی در مواجه با ویروس کرونا، بحران اقتصادی و موضوع های امنیتی را ضعیف ارزیابی و انتقادهای تندی متوجه دولت وی کرده اند.

نوری المالکی رهبر ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر پیشین عراق نیز در این خصوص در توئیتی از نخست وزیر و تیم بهداشتی دولت الکاظمی در عدم مهار کرونا انتقاد کرده است.

وی گفته، افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از شیوع کرونا در عراق ایجاب می کند که دولت و دستگاه های ذیربط، به این قضیه مهم، اهتمام ویژه دهند.

دبیرکل حزب الدعوه اسلامی عراق از نخست وزیر این کشور خواسته که برای حمایت از جان شهروندان و تامین مایحتاج کارکنان بهداشتی و اداری فعالیت جدی از خود نشان داده و راه حلی برای پیشگیری از شیوع خطرناک این بیماری پیدا کند.

ماجد شنگالی از اعضای برجسته حزب دمکرات کردستان عراق نیز گفته که دولت الکاظمی بعد از ۵۰ روز از آغاز به کارش، به جای اقدامات و تصمیمات اجرایی برای مهار کرونا تنها دولت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بوده است.

این نماینده سابق پارلمان عراق در توئیتی نوشت که دولت الکاظمی در نخستین مسئولیت خود برای مهار کرونا، مرتکب شکست فاحشی شده و بهتر بود که به جای تبلیغات رسانه ای و دستاورد ناچیز، در سکوت کار می کرد و نتایج بزرگی تحقق می بخشید.

«محمد الغزی» عضو فراکسیون «سائرون» (مقتدا صدر) در پارلمان عراق در اظهاراتی به رسانه های این کشور گفته است که ادعاهای دولت تاکنون در خصوص انجام اصلاحات فقط توهم و غیرواقعی بوده و هیچ کار جدی صورت نگرفته است.

«سعد السعدی» از فراکسیون الفتح نیز به رسانه های عراقی گفته است که افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میرها نشان دهنده ضعف وزارت بهداشت در انجام وظایف اش است.

«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی که از مهمترین جریان های سیاسی حامی دولت به شمار می رود نیز از وضعیت بحرانی استان ناصریه در نتیجه افزایش مرگ و میر و مبتلایان کرونا و کمبود «اکسیژن صنعتی» ابراز نگرانی کرده است.

علاوه بر بحران کرونا، پاره ای اتفاقات از جمله بازداشت شماری از نیروهای الحشد الشعبی در جنوب بغداد در پنجم تیرماه گذشته و تقابلی که نتیجه آن، نزدیک بود بین دو دستگاه مهم نظامی عراق (الحشد الشعبی و سازمان مبارزه با تروریسم) ایجاد شود، از دیگر مسائلی است که اعتراض های سیاسی علیه دولت الکاظمی به دنبال داشته است.

برخی منابع خبری عراق گفته اند که رهبران سیاسی ائتلاف فراگیر «سازندگی» در پارلمان (الفتح + دولت قانون + العطا) در نامه ای شدید اللحن به نخست وزیر عراق نسبت به حمله به مقر نیروهای الحشدالشعبی اعتراض کرده اند.

وبگاه «الاخباریه» عراق به نقل از یک مقام سیاسی این کشور که خواست نامش برده نشود، اعلام کرد: در نشستی که در منزل «هادی العامری» رهبر ائتلاف الفتح برگزار شد و «نوری‌المالکی» رییس ائتلاف دولت قانون و «فالح الفیاض» رهبر ائتلاف العطا به علاوه جمعی دیگر از رهبران سیاسی شیعه عراق حضور داشتند، این نامه تهیه شده است.

این مقام سیاسی عراق اظهار داشت که رهبران شیعه این کشور در نامه خود علاوه بر اعتراض نسبت به حمله به مقر نیروهای الحشد الشعبی، از بی توجهی دولت الکاظمی برای مقابله با بحران کرونا و بحران اقتصادی به شدت ابراز نارضایتی کردند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز