گزارش روز؛

ظریف با دست پرُ به جلسه رفت/ ورق به نفع ایران در شورای امنیت چرخید

۱۳۹۹/۰۴/۱۲ - ۰۵:۰۵:۰۱
کد خبر: ۱۰۲۳۳۴۳
ظریف با دست پرُ به جلسه رفت/ ورق به نفع ایران در شورای امنیت چرخید
پرونده‌سازی‌های آمریکا و عناصر سعودی- صهیونیستی‌ در شورای امنیت علیه ایران با سخنان مستدل و منطقی ظریف راه به جایی نبرد تا جایی که این بار آمریکا به چشم خود دید که تا چه حد تنها مانده و صِرف چند اتهام و توهّم اسرائیلی‌ها نمی‌تواند، پرونده ایران را به شورای امنیت ببرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ دست و پازدن‌ها و پرونده‌سازی‌های آمریکا و عناصر سعودی- اسرائیلی در شورای امنیت علیه ایران با سخنان مستدل و منطقی ظریف راه به جایی نبرد تا جایی که این بار آمریکا به چشم خود دید که تا چه حد تنها مانده و صِرف چند اتهام و توهّم اسرائیلی‌ها نمی‌تواند، پرونده ایران را به شورای امنیت ببرد. در جلسه اخیر شورای امنیت که به صورت مجازی برگزار شد، اعضای شورا، شنونده سخنانی بودند که پمپئو و دوستان سعودی و اسرائیلی آنها، ماه‌‎ها قبل از این جلسه تکرار کرده بودند اما آنها فراموش کرده بودند که سندسازی‌های جعلی و ادعاهای واهی آنها در شورای امنیت ارزشی ندارد چرا که هر آن، ممکن است اتفاقی رخ دهد که ورق به نفع ایران بازگردد.

آغاز سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان با یادآوریِ سخنان مصدق به عنوان پرچمدار ملی شدن صنعت نفت ایران، به نوعی هم خطاب به آمریکایی‌ها و هم طعنه و کنایه‌ای به مخالفان داخلی بود چراکه ظریف با دستی پرُ به جلسه آمده بود تا دوباره بدعهدی را به بسیاری از طرف‌های برجامی یادآور شود تا جایی که پمپئو نیز نتوانست، سخنان ظریف را تحمل کند و به گفته حمید بعیدی‌نژاد، دیپلمات کشورمان، وزیر امور خارجه آمریکا جلسه را ترک کرد که در نهایت با انتقاد نماینده روسیه نیز مواجه شد.

بسیاری از کشورهایی که در این جلسه حضور داشتند بر حقوق ایران براساس برجام تاکید کرده و شکایت آمریکا را در این باره رد کردند. چراکه به گفته فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین الملل، «وقتی مسئله‌ای مطرح می‌‎شود کشورها به واقعیت رأی می‌دهند از این رو شکایت آمریکا را وارد ندانسته و به آن رأی ندادند.» گذشته از این‌ها، آمریکا، این بار به صورت قاطع از بسیاری از کشورها، جواب «نه» شنید و حتی نمایندگانش در این جلسه نتوانستند تا پایان جلسه شورای امنیت حضور داشته باشند.

فریدون مجلسی در این باره به خبرنگار سیاسی برنا گفت: «آمریکا در شکایت خود علیه ایران زیاده‎‌روی کرده بود بدین معنا که تصور می‌کرد چون آمریکا است لابد حق دارد و سایر کشورها نیز این حق را به آن می‌دهند به این دلیل که اقدامات ایران با امیال آمریکا مطابقت ندارد. از سوی دیگر اینکه، پمپئو جلسه شورای امنیت را ترک کرد که عکس‌العملی طبیعی است.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه، کشورهایی که در آن جلسه حضور داشتند دوستان ایران نبودند، اشاره کرد: در واقع وقتی این کشورها چنین مسئله‌ای آن هم از سوی آمریکا را رد می‌کنند و به آن رأی نمی‌دهند این اقدام تنها به نفع ایران نیست بلکه آن‌ها به نفع خودشان نیز رأی دادند به بیانی دیگر می‌خواهند این مسئله رایج نشود که کشوری بخواهد با اعتبار اینکه غنی و قدرتمند است بر سر قوانین و مقررات بین‌المللی چانه زنی کرده و خواسته‌ خود را دنبال کند.»

در سخنرانی ظریف، این گفته مجلسی نیز مورد تاکید قرار گرفته بود. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه همه ما طی سال‌های گذشته شاهد بوده‌­ایم که چگونه یکجانبه‌گرایی بدخواهانه ایالات متحده به­‌صورت هدفمند به نهادها و همکاری‌های بین‌المللی هجمه کرده ‌است، گفت: «تلاش موازی برای جایگزین کردن حقوق داخلی ایالات متحده با حقوق بین‌الملل، مستقیماً صلح و امنیت جهانی را خدشه­‌دار کرده است».

ظریف اظهار تاسف کرد و گفت: «خودکامگی موجب بی‌پروایی آمریکا و ترغیب آن به این کار شده است.در واقع‌، خودکامگی، دلیل ریشه‌­ای نشست شورای امنیت است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اینکه دولت ایالات متحده –که از جمله بانیان قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بود- به‌طور مداوم قطعنامه را نقض کرده و در عین حال سایر کشورها را برای پیوستن به خودش در نقض متنی که خود ارائه داده­ بود، تشویق می‌کند، عنوان کرد: «حتی یک جلسه شورا برای نکوهش دولت آمریکا یا حداقل برای بررسی نقض­‌های مکرر آن تشکیل نشده است. درعوض، برخی از اعضای اروپایی شورا در فکر تخریب بیشتر قطعنامه و شورا هستند، در حالی که نسبت به تعهدات خود در مورد برجام پایبند نیستند.»

این سخنان ظریف در حالی است که اروپایی‌ها نیز در همراهی با آمریکایی‌ها کم نگذاشتند چراکه علی رغم بدعهدی‌شان در قبال تعهدات برجامی، به گفته ظریف به فکر تخریب بیشتر قطعنامه 2231 برآمدند و اخیرا نیز در شورای حکام، قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کردند. اقدامی که به گفته برخی تحلیلگران، اقدامی دور از انتظار از اروپا برای ایران بود.

ظریف به زیاده‌خواهی‌های آمریکا نیز اشاره کرد به ویژه اینکه این کشور با وجود خروج از برجام، محکوم به نقض تعهدات شده است و اکنون طلبکارانه، دم از نقض تعهدات از سوی ایران می‌زند. ظریف همچنین با انتقاد از اروپا، یادآور شد: پس از اعلام توقف رسمی و صریح مشارکت در برجام توسط ایالات متحده در بالاترین سطح و نقض هر یک از تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، آن دولت نمی‌تواند به‌هیچ وجه حقی برای خود ذیل آن قطعنامه قائل شود. همچنین عُمالش نیز نمی‌توانند سعی کنند وجهه‌اش را از طریق به اصطلاح راه­ حل‌­های میانه حفظ نمایند.

در این ارتباط فریدون مجلسی به نکته مهمی که ظریف در این جلسه تاکید کرده بود، اشاره کرد و گفت: «نکته مهمی که ظریف به آن اشاره کرد این بود که ایران خودش را نسبت به انجام مصوبات قطعنامه‌های مربوط به انرژی هسته‌ای متعهد می‌داند. در واقع مسائل بین المللی طبق تمایلات کشورها حل و فصل نمی‌شود بلکه براساس اصول و ضوابط بین‌المللی حل می‌شود.»

سخنان ظریف در حالی مطرح شد که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در ادامه اظهارات مداخله‌ جویانه و قانون شکنانه خود در روز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع منع اشاعه تسلیحات اتمی برای بررسی گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد، مدعی شد انقضای ممنوعیت تسلیحاتی ایران تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است.»

پیش از برگزاری این نشست، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با سفر به برخی کشورهای عربی، خواستار حمایت آنها شده بود که در نتیجه توانست از بحرین به عنوان بلاگَردان عربستان و اماراتِ گرفتار در باتلاقِ جنگ خود ساخته یمن، پاسخ مثبت را بشنود.

هر چند این تلاش‌ها راه به جایی نبرد و مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل، درباره پیش‌بینی از فضای کلی نشست شورای امنیت قبل از برگزاری آن، تلاش آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران را در تضاد کامل با قطعنامه 2231 و برجام دانست و گفت: آمریکایی‌ها در نشست شورای امنیت بار دیگر حمایت جهانی از برجام و این قطعنامه را خواهند شنید.» 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز