نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی:

نوع برخورد نمایندگان مجلس با ظریف قابل توجیه نیست/ در مورد ادامه برجام می‌توان از اصل ۵۹ قانون اساسی استفاده کرد/ مجلس یازدهم شعار زده است

۱۳۹۹/۰۴/۱۸ - ۰۵:۰۵:۱۶
کد خبر: ۱۰۲۶۰۷۰
نوع برخورد نمایندگان مجلس با ظریف قابل توجیه نیست/ در مورد ادامه برجام می‌توان از اصل ۵۹ قانون اساسی استفاده کرد/ مجلس یازدهم شعار زده است
نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی گفت: اقلیتی در کشور می‌خواهند همه مشکلات را گردن روحانی بیندازند، اما مردم مجموعه نظام را نگاه و مشاهده می‌کنند که قوه مجریه در شرایط عدم تناسب اختیارات و مسئولیت‌ها، چگونه دنبال راهی برای حل مشکلات است.

«محمدعلی نمازی»، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، در ارزیابی برخورد نمایندگان مجلس یازدهم با وزیر امور خارجه به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: چطور می‌شود مجلسی که خود را ذوب در ولایت و کاملا مطیع رهبری و ولایت فقیه می‌داند، در اولین سوال از وزیر امور خارجه بدون بررسی پیشینه و سابقه قبلی، حتی تحمل شنیدن توضیحات او را هم ندارد و چگونه ممکن است که چنین اتفاقی بیفتد؟! 

این چهره اصلاح‌طلب ادامه داد: مجلس سوم و ششم که چپ‌ترین و اصلاح‌طلب‌ترین مجالس از ابتدای انقلاب تاکنون بودند، هیچ‌وقت با وزرای دارای پیشینه اصولگرایی یا راست سابق چنین برخوردهایی نکردند، اولا این مجالس سوالی نکردند و اگر هم سوالی پیش می‌آمد، فرصت پاسخ‌گویی به وزیر را دادند.

نمازی برخورد مجلس با ظریف را نامناسب دانست و تصریح کرد: در مجموع جلسه سوال از وزیر امور خارجه و نحوه برخورد این مجلس که قرار بود مجلس جوانِ حزب‌اللهی و کاملا مطلع از وقایع کشور باشد، راهکارها را بداند و به صورت ریشه‌ای مشکلات را حل کند، استثنایی بود. در شرایطی که درگیری کشور با آمریکا، رژیم صهیونیستی و حتی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای افزایش یافته است و به دنبال این هستیم که در عرصه بین‌الملل چهره میانه‌روتری از ایران به نمایش بگذاریم، چگونه این برخوردها صورت می‌گیرد؛ نوع برخورد نمایندگان مجلس با ظریف قابل توجیه نیست.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ضمن ابراز امیدواری نسبت به خارج شدن سوال از رئیس‌جمهور، از دستور کار مجلس اظهار کرد: اگر نمایندگان به طرح سوال کردن از اصرار کنند و او به مجلس بیاید، باید اجازه بدهند که رئیس جمهور مسائل پشت ‌پرده، موانع، مشکلات و مزاحمت‌ها را در مجلس بیان کند چراکه در حال حاضر افراطیون اصوا‌گرا تلاش ویژه‌ای در بزرگنمایی مسائل و مشکلات می‌کنند و به دنبال این هستند که همه مشکلاتی که متاثر از کلیت نظام است را متوجه دولت دوازدهم کنند.

نمازی در ادامه ضمن تاکید بر حق تصمیم‌گیری مردم در خصوص مسائل کلان کشور اظهار کرد: تاکنون هیچ دولتی از  اصل 59 قانون اساسی که دال بر پایی همه‌پرسی است استفاده نکرده است، کمااینکه در مسائلی نظیر ادامه برجام و مذاکره با آمریکا می‌شود از این اصل استفاده کرد و نظر مردم را در رابطه با این مسائل دریافت کرد. در واقع طبق این اصل مردم به جای مجلس تصمیم می‌گیرند و مستقیماً وارد می‌شوند. چرا از این اصل استفاده نمی‌شود؟!

این نماینده اسبق مجلس در واکنش به اینکه نمایندگان مجلس به برجامی انتقاد کردند که رئیس مجلس زمان انتخابات ریاست جمهوری گفت هر دولتی به جای روحانی بود قطعا برجام را امضا می‌کرد، خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم شعار زده است و به نظر می‌رسد بیش از آنکه تحت تاثیر واقعیت‌ها و شرایط حاکم بر منطقه و کشور قرار بگیرد، تحت تاثیر شعارهای خود قرار گرفته است و این بسیار خطرناک است که، بدون توجه به واقعیت‌ها، شرایط و زیرساخت‌ها به صورت شعاری با مشکلات کشور برخورد شود.

نمازی در مورد آسیب‌های ناشی از برخورد شعاری با مشکلات کشور افزود: وقتی واقعیت‌ها را در نظر نگیریم و به دنبال راهی برای حل مشکلات نباشیم، نظام لطمه می‌خورد. درست است که اقلیتی در کشور می‌خواهند همه مشکلات را گردن روحانی بیندازند، اما مردم مجموعه نظام را نگاه و مشاهده می‌کنند که قوه مجریه در شرایط عدم تناسب اختیارات و مسئولیت‌ها، چگونه دنبال راهی برای حل مشکلات است.

این چهره اصلاح‌طلب در پایان یادآور شد: در حقیقت هر ایرادی که وجود دارد به حساب کلیت نظام گذاشته می‌شود. چنانچه دوره ریاست جمهوری روحانی چندماه دیگر به اتمام می‌رسد اما آنچه ماندگار است، نظام است و نباید در گذر این اتفاقات و مشکلات،  آبروی نظام برود و اجازه بدهیم که آسیب ببیند. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز