خشم ادامه دار آمریکا از سردار سلیمانی و ظریف

۱۳۹۹/۰۴/۲۰ - ۰۰:۲۴:۰۸
کد خبر: ۱۰۲۷۰۸۵
خشم ادامه دار آمریکا از سردار سلیمانی و ظریف
موضع‌گیری‌های مقامات آمریکایی‌ها علیه سردار شهید قاسم سلیمانی و محمد جواد ظریف نشان می‌دهد حقد و کینه آنها از ۲ بال مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی در حمایت از محور مقاومت، تمام شدنی نیست.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از ایرنا، سیاست خصمانه دولت ترامپ علیه مردم ایران با خروج یکجانبه از برجام آغاز شد و با تروریستی نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تحریم عالی‌ترین مقام ایران، ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس و تحریم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ادامه یافت.

تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران، آن هم با تحریم‌های یکجانبه و چندباره شرکت‌های مختلف اقتصادی ایران دیگر خصومتی بود که دولت فعلی آمریکا با امید به آوردن ایران به میز مذاکره و تحمیل خواسته‌های نامشروع خود، اعمال کرد.

اما با وجود همه این اقدامات یکجانبه، جهان بر خلاف سال‌های پیشین موضع‌گیری‌های روشن‌تر و با صراحت بیشتری اتخاذ کرده است.

مهم‌ترین آنها، مخالف صریح با یکجانبه‌گرایی آمریکا در خروج از برجام و اعمال تحریم علیه مردم ایران بود. این مهم هم از طرف روسیه و چین و هم از طرف متحدان اروپایی به روشنی انجام شد. چند جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار شد، اما جهان به خوبی دریافت که آمریکا دیگر بازیگر مهم و مقتدری در این شورا نیست و حتی در حضور رئیس جمهوری این کشور، شماتت دیگران مخفی نمی‌ماند.

ترامپ در سال ۲۰۱۸ به نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع ایران آمد که ریاست دوره‌ای آن به عهده آمریکا بود. تنها چیزی که عاید این دولت شد، انزوا و بی اهمیتی سران دیگر کشورها به این رئیس جمهوری ایالات متحده بود.

«ادریس جزایری» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد هم در چند گزارش به صراحت اعلام کرد تحریم‌ها بر مردم عادی فشار وارد می‌آورد.

در تازه‌ترین گزارشی هم که سازمان ملل متحد علیه آمریکا منتشر کرد، گزارش «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد بود که نشان داد، اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، نقض منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی بوده است.

وی تاکید کرد آمریکا نتوانسته است هیچ مدرک و مستندی ارائه دهد، که سردار سلیمانی یک تهدید فوری و حتمی برای نیروهای آمریکایی بوده است.

سردار سلیمانی در دی‌ماه ۱۳۹۸ در فرودگاه بغداد مورد هدف حمله هوایی نیروهای آمریکایی قرار گرفت و به همراه همرزمان دیگر به ویژه ابومهدی المهندس معاون نیروی مردمی عراق موسوم به الحشد الشعبی به شهادت نائل آمد.

از این رو، این گزارشگر سازمان ملل، ترور شهید سلیمانی را یک «قتل خودسرانه» نامید.

این گزارش همچون سایر اقدامات بین‌المللی مورد پسند آمریکایی‌ها قرار نگرفت و مورگان اروتاگس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خشم دولت ترامپ را اینگونه بروز داد «صدور گزارش محکوم کردن آمریکا در اقدامی که برای دفاع از خود انجام شده است، در حالیکه گذشته رسوای ژنرال سلیمانی به عنوان یکی از مرگبارترین تروریست‌های جهان عیب‌پوشی می‌شود، نمایانگر نوعی فریبکاری فکری است».

وی مدعی شد: «این گزارش جهت‌دار و کسل‌کننده، حقوق بشر را با دادن مجوز به تروریست‌ها تضعیف می‌کند و بار دیگر اثبات می‌کند چرا خروج آمریکا از شورای عالی حقوق بشر، درست بود.»

جان بولتون مشاور اخراج شده امنیت ملی ترامپ که مدافع ترور سردار سلیمانی بوده و هست هم در واکنش به این گزارش نوشت« گزارش انتقادی اخیر سازمان ملل متحد که حمله هوایی به سلیمانی را غیرقانونی دانسته، بی اساس است. این دقیقا چرایی خروج از شورای عالی حقوق بشر است».

وی افزود: ما به قدرت بالاتری در سازمان ملل متحد پاسخ نمی‌دهیم و به مشاوره‌ای برای چگونگی اجرای قانون اساسی خود نیاز نداریم.

علاوه بر این، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سه روز پیش، زمانی که محمد جواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که مورد تحریم آمریکایی‌ها قرار گرفته است آن هم به این جرم اعلام شده که «از دستورات رهبر عالی ایران تبعیت می‌کند»، در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و از همکاری خود و سردار سلیمانی صحبت کرد، واکنش نشان داد.

اورتاگس علیه ظریف هم اینگونه نوشت:« به آنهایی که اصرار دارند بگویند ظریف "دوست شما" است، پیشنهاد می‌کنم به این کلمات خود او گوش دهند. همانگونه که پمپئو وزیر خارجه به جهان گفت، وزیر خارجه ظریف و قاسم سلیمانی در هماهنگی کامل بودند زمانی که حکومت آمریکایی‌ها را کشت».

وی ادامه داد: از ظریف سوال کنید، او به آن افتخار می‌کند.

ظریف در مجلس شورای اسلامی گفته بود: «قاسم سلیمانی و من هر هفته با هم جلسه داشتیم و هماهنگ کردیم. در صحبت‌های منطقه‌ای هر چه کردیم با هماهنگی یکدیگر بود، آنهایی که با سلیمانی دم خور بودند، آنهایی که با سید حسن نصرالله دم خور هستند، آنهایی که با مقاومت عراق و فلسطین دم خور بودند، آنها می‌دانند نه شما.»

«لن خودورکوسکی» مشاور وزیر خارجه آمریکا که مدافع سرسخت رژیم صهیونیستی و گروهک تروریستی منافقین است، هم خشم خود را از این اظهارات ظریف اینگونه بروز داد که «نمایش امروز ظریف معلوم کرد. با پذیرفتن اینکه در طول مذاکرات دروغ می‌گوید، جواد ظریف دروغگو تایید کرد که برجام شرم‌آور است. با استناد به مشورت با سلیمانی، نصرالله و تروریست‌های فلسطینی برای تقویت اعتبار خود، جایگاه حکومت را به عنوان رتبه نخست تروریست در جهان محکم کرد».  

یکی از تصمیماتی که آمریکایی‌ها علیه ظریف اتخاذ کردند، در وهله نخست محدود کردن تردد وی در زمانی که به نیویورک می‌آمد و سپس خودداری از صدور ویزا برای وی بود. آنها از زبان ظریف وحشت داشتند که در مدت اقامت در نیویورک، با رسانه‌های مختلف آمریکایی صحبت می‌کرد و پیام جمهوری اسلامی را به گوش جهانیان و آمریکایی‌ها می‌رساند.

وی همچنین با مراکز فکری، اندیشکده‌ها و صاحب‌نظران آمریکایی هم جلساتی داشت و سیاست‌های خصمانه دولت ترامپ را برملا می‌ساخت. موضوعی که ترامپ و بولتون بارها به توانایی ظریف در مذاکرات اعتراف کرده‌اند.

نظر شما
پرونده ویژه