پشت پرده واگذاری کیش و قشم به چینی ها

۱۳۹۹/۰۴/۲۱ - ۰۲:۳۳:۰۸
کد خبر: ۱۰۲۷۲۹۶
پشت پرده واگذاری کیش و قشم به چینی ها
«واگذاری جزایر قشم و کیش به چینی‌ها» شایعه‌ای است که هرازگاهی در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای مطرح شده و بر سر زبان‌ها می‌افتد و به بحث‌های درون تاکسی و دورهمی‌ها تبدیل می‌شود. مشکلات اقتصادی و آثار تحریم‌های اقتصادی هم سرعت نشر این شایعات و باورپذیری آنها در بین مردم را افزایش داده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، روزنامه ایران با این مقدمه نوشت: سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی این اخبار جعلی را جوسازی‌ علیه سند جامع همکاری ایران و چین خواند و اعلام کرد: «نه از واگذاری جزایر ایرانی خبری است و نه حضور نیروی نظامی و نه سایر موهومات! شگرد کهنه دروغ‌پردازی و انتشار اطلاعات غلط برای دریافت جزئیات و اطلاعات صحیح که توسط دشمنان منافع دو ملت به جد پیگیری می‌شود، راه به جایی نخواهد برد.» دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم شایعات مبنی بر «واگذاری بخش‌هایی از سواحل جنوبی کشور و جزیره کیش به چینی‌ها» را تکذیب کرد.
این دبیرخانه اعلام کرد: «این اخبار هیچ منبع و منشأ مستندی ندارد و سوابق این کذبیات در صفحاتی متعلق به افراد وابسته به بیگانگان در فضای مجازی بوده که به دفعات تکذیب شده است.
در این اطلاعیه تأکید شده است: «حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور بر همه اهداف ارجحیت داشته و دارد و تمامی ارکان نظام و به تبع آن همه بخش‌های دولت در همین راستا قدم برمی دارند. همان‌طور که در صحبت‌های سخنگوی دولت هم تأکید شد در قرارداد ٢٥ ساله با چین هیچ مسأله محرمانه‌ای وجود ندارد و تاکنون هیچ قراردادی برای واگذاری زمین و بندر نداشته‌ایم.»
ما با همین پرسش به سراغ «فریدون همتی» استاندار هرمزگان رفتیم و پاسخ او را درباره شایعه‌های واگذاری قطعی کیش و قشم به چینی‌ها جویا شدیم. استاندار هرمزگان می‌گوید: شایعه واگذاری جزایر کیش و قشم حرف‌های بی‌ربط و بیهوده‌ای است. ایران هم مانند دیگر کشورها، اهداف کوتاه و بلند مدت برای توسعه مناطق مرزی و جزایر خود دارد که یکی از این سیاست‌ها جذب سرمایه‌گذار خارجی است ولی این اتفاق هم  قوانین و ضوابط خاص خودش را دارد.

وی تأکید می‌کند: هر سرمایه‌گذار خارجی که بخواهد به‌صورت مستقل یا با مشارکت ایرانی‌ها در مناطق آزاد ما سرمایه‌گذاری کند در جمهوری اسلامی ایران چارچوب قانونی دارد و قانون ما به هیچ وجه اجازه واگذاری قطعی حتی یک متر از خاک‌مان را نمی‌دهد.

استاندار هرمزگان خاطرنشان می‌کند: این شایعه سازی‌ها با هدف ایجاد تشویش در میان مردم صورت می‌گیرد و مسئولان برای روشن شدن افکار عمومی باید همه چیز را به شکل شفاف و صادقانه به مردم بگویند. من به‌عنوان استاندار اگر در مناطق آزاد هرمزگان یا سرزمین اصلی آن قرارداد سرمایه‌گذاری بزرگی بسته شود به‌صورت شفاف به مردم اعلام خواهم کرد.

وی تأکید می‌کند: مردم نگران نباشند اگر هم سرمایه‌گذاری وارد این جزایر شود به منزله بخشیدن بخشی از خاک عزیزمان نیست و ما اصلاً نباید اجازه بدهیم چنین تصور غلطی شکل بگیرد.

وی تصریح می‌کند: ما نباید با این حرف‌های بیهوده سد راه سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد شویم و اتفاقاً ما باید مشوق‌هایی را برای سرمایه‌گذار خارجی بگذاریم چون وقتی سرمایه خارجی وارد شود به‌دنبال آن دانش فنی و تکنولوژی و اشتغالزایی هم می‌آید و صادرات نیز رونق می‌گیرد.

 یک متر از کیش زیبای‌مان را به کسی نمی‌دهیم
غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش هم به «ایران» می‌گوید: متأسفانه دشمنان این شایعه‌ها را هر چند ماه به طرز ماهرانه‌ای منتشر می‌کنند تا به اهداف مشخص خود برسند. در سال گذشته که این شایعه خیلی برسر زبان‌ها افتاده بود بالاخره مجبور شدیم از پلیس فتا کمک بگیریم. پس از پیگیری‌های پلیس فتا مشخص شد سرمنشأ این شایعه یکی از سایت‌های منتسب به سلطنت طلبان در خارج از کشور است. امسال هم در شرایطی که از یک سو با تحریم‌های ظالمانه و از سوی دیگر با کرونا در گیر هستیم، این شایعه را بار دیگر داغ کرده‌اند ولی قاطعانه می‌گویم هیچ بحثی در این مورد نبوده است.

وی از مردم می‌خواهد به این شایعات توجه نکنند و می‌افزاید: پیگیری‌ و ردیابی انجام شده توسط پلیس فتا نشان داد که یکی از سایت‌های فضای مجازی که در خارج از کشور مستقر و به سلطنت طلبان وصل است عامل انتشار این اخبار است؛ به گونه‌ای که هر چند وقت یک بار این شایعات را در موتورهای جست‌وجو قرار داده و در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌کنند.
مدیرعامل منطقه آزاد کیش تأکید کرد: عاملان انتشار این شایعات هر وقت که زمان را مناسب می‌دانند موضوع را برای ایجاد نگرانی و اضطراب مردم مطرح و این واگذاری را قطعی اعلام می‌کنند در حالی که این شایعه از اساس کذب بوده و هیچ مبنایی ندارد.

مظفری خاطرنشان کرد: کشور ما قانون دارد، حساب و کتاب دارد مگر می‌توان دو جزیره را همین‌طور به یک کشور دیگر داد. کیش منطقه آزاد است و نمی‌توان حتی یک متر از زمینش را به یک نفر خارجی فروخت البته ما از همه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی که بخواهند در کیش سرمایه‌گذاری کنند، استقبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: هر کشوری می‌تواند قراردادهای بلندمدت پنهانی داشته باشد ولی به مردم اطمینان می‌دهم چنین قراردادی برای کیش نداریم. شفاف‌سازی در قراردادها می‌تواند از اشاعه چنین حرف‌هایی جلوگیری کند.

وی خاطرنشان می‌کند: در سال‌های دفاع مقدس جوانان ما جانشان را دادند تا یک متر از خاک‌شان نرود در حال حاضر نیز همانگونه است و جای نگرانی نیست البته حساسیت مردم برای حفظ این دو جزیره زیبا ستودنی است چون کیش و قشم و ایران عزیزمان متعلق به همه مردم است.

مظفری تصریح کرد: در حال حاضر به قدری سرمایه‌گذاران به کیش روی آورده‌اند که ما با محدودیت زمین مواجه هستیم. به گفته وی، در حال حاضر معادل 30هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و یکصد میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی در کیش در حال انجام است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش البته وضعیت همه‌گیری کرونا در کیش را نگران‌کننده خواند و افزود: به‌دلیل این شرایط و ملاحظاتی که باید رعایت شود، امسال نام جشنواره تابستانی کیش را به «تابستان کیش» تغییر دادیم و برنامه‌ها را به گونه‌ای برگزار می‌کنیم که عامل تجمع نشود.

وی خاطرنشان کرد: پروتکل‌های بهداشتی در کیش بشدت اجرا می‌شود حتی اگر متوجه بشویم شرکت‌های هواپیمایی در انتقال مسافران به جزیره مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند اجازه فرود در کیش را به آنها نخواهیم داد. مظفری تأکید می‌کند: معیشت مردم در کنار سلامت مسافران و اهالی بومی تنها اولویت ما در کیش است.

نظر شما
پرونده ویژه