سخنگوی شورای نگهبان:

امکان بررسی صلاحیت افرادی که قبلا ردصلاحیت شدند، وجود دارد/اعلام حمایت شورای نگهبان از اقدام دولت در مورد قرارداد ایران و چین/تا این لحظه قراردادی میان ایران و چین منعقد نشده است

۱۳۹۹/۰۴/۲۱ - ۱۱:۴۶:۳۶
کد خبر: ۱۰۲۷۴۷۰
امکان بررسی صلاحیت افرادی که قبلا ردصلاحیت شدند، وجود دارد/اعلام حمایت شورای نگهبان از اقدام دولت در مورد قرارداد ایران و چین/تا این لحظه قراردادی میان ایران و چین منعقد نشده است
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص قرارداد ایران و چین گفت: همه موافقت‌نامه‌های بین‌المللی طبق قانون اساسی باید به مجلس و شورای نگهبان ارجاع داده شوند. دولت در این مورد اطلاع رسانی صحیحی داشته است و تا الان قراردادی منعقد نشده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا،عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان امروز (شنبه) در نشست خبری خود به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان گفت: هنوز از مجلس یازدهم مصوبه‌ای دریافت نکردیم و همه مصوبات امروز مربوط به مجلس دهم است.

کدخدایی در گزارش عملکرد شورای نگهبان افزود: در طول این ۴۰ سال گذشته ۳۳۴۶ مصوبه را از سوی مجلس در ادوار مختلف  دریافت کردیم اما 4800 بار از سوی شورای نگهبان اعلام نظر شده است. از  این تعداد ۲۲۱۴، لایحه بوده و ۱۱۳۲ طرح بوده است و یک دهم از مصوبات با ایراد مواجه شده است. در واقع ۲۹۸۳ مصوبه مورد تایید شورای نگهبان واقع شده است و ۳۶۳ مصوبه با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شده است. ۵۰۲ اساسنامه از هیات وزیران ارسال شده  که ۴۵۸ اساسنامه تایید شد و به  ۳۸ اساسنامه ایراد وارد شده است.

کدخدایی ادامه داد: ۱۰۸۱ نامه دیوان عدالت اداری برای فقها اعلام شده که از این تعداد ۱۸۱ نامه های دیوان خلاف موازین شرع شناخته شده است. همچنین  تعداد ۷۱ اصل را تفسیر کردیم که مواردی که درخواست تفسیر شده ۱۶۳ مورد بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با آمار انتخابات برگزار شده، تصریح کرد: تاکنون  ۱۲ انتخاب سراسری ریاست جمهوری برگزار شده است و در مجلس ۱۱ انتخابات سراسری و برای خبرگان ۵ انتخابات سراسری صورت گرفته است اما در مجلس و خبرگان انتخابات میان‌دوره‌ای متعدد داشتیم لیکن انتخابات میان دوره ای هم به این آمار اضافه می شود.

در ادامه این نشست سخنگوی شورای نگهبان در خصوص حوزه‌هایی که نماینده‌های آنها به دلایل مختلف از رفتن به مجلس یازدهم بازماندند، اظهار کرد: به دلیل شرایط کرونا مرحله دوم شهریورماه انتخابات برگزار می شود. اما در مورد افرادی که فوت شدند و یا به هردلیلی از رفتن به مجلس بازماندنن، انتخابات میان دوره‌ای برگزار می‌شود. بنابراین برای فوتی‌ها و کسانی که از مجلس بازماندند، باید به سراغ نزدیک‌ترین انتخابات برویم که همان انتخابات ریاست جمهوری است.

کدخدایی در واکنش به سوالی در خصوص پیگیری پرونده سردار سلیمانی در مجامع بین المللی گفت: بنده سخنگوی وزارت امور خارجه نیستم اما تا جایی که مطلع هستم پیگیری‌هایی صورت گرفته است . کمیسیون حقوق بشر ترور سلیمانی را نقض قوانین بین‌الملل دانست. اینکه یک مرجع رسمی بین‌المللی تخلف آمریکا از حقوق بین‌الملل را گزارش می‌کند در خور توجه است.

او درباره لایحه تجارت اظهار کرد: لایحه از سوی دولت ارائه شد  و مجلس آن را به بخش‌های مختلف تقسیم کرد. بخشی از این لایحه برای ما  آمد که مغایر اصل ۷۴ قانون اساسی تشخیص داده شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد خلأ استعلام شورای نگهبان از وزارت علوم در رابطه با مدرک تحصیلی نمایندگان تصریح کرد: قبلا توضیح دادم. تکلیف به این صورت نیست که به صورت سیستماتیک که از وزارت علوم استعلام بگیریم اما اگر گزارشی برسد و تردیدی شود این اقدام را انجام می دهیم. در مورد نمایندگانی که وارد مجلس شدند شورای نگهبان از نظر حقوقی ورودی نمی‌کند بلکه چنانچه نمایندگان رفتاری داشته باشند و گزارشی برسد از طریق هیئت نظارت اقدام می‌کند.

کدخدایی در رابطه با انتقادات وارده به شورای نگهبان از قبال رد اعتبارنامه تاجگردون گفت: شورای نگهبان یک مرحله رسیدگی است و براساس قوانین و مقررات اعتبارنامه‌ها را رسیدگی می‌کند. این اتفاق در مجالس گذشته هم اتفاق افتاده و حدود 20 مورد که اعتبارنامه آنها توسط شورای نگهبان تایید شده بود از مجلس بازماندند. هجمه‌های وارد شده به شورای نگهبان برخی از سر کینه‌توزی و برخی هم از روی نادانی است امیدوارم نادان‌ها هم بدانند که این انتقادات چه آسیبی به شورای نگهبان می رساند. بنده در جلسه هیئت مرکزی به برخی از نمایندگان رأی منفی دادم. دوستان باید ملاحظه کنند و از شایعات پرهیز کنند و ابتدا به این بپردازند که چه کسی به آنها خبر می دهد و بعد اعلام نظر کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در ارزیابی عملکرد شورای نگهبان و نیاز به ایجاد تغییرات در این نهاد گفت: هر نهادی چون متشکل از انسان ها است خوب است که اصلاحات و تغییراتی داشته باشد، البته در رویه به اقتضای زمان تغییراتی در حال شکل‌گیری است. الته باید تغییرات را در ذائقه‎هایمان هم داشته باشیم.

کدخدایی در خصوص قرارداد ایران و چین گفت: همه موافقت‌نامه‌های بین‌المللی طبق قانون اساسی باید به مجلس و شورای نگهبان ارجاع داده شوند. دولت در این مورد اطلاع رسانی صحیحی داشته است و تا الان قراردادی منعقد نشده است. انعقاد یک قرارداد ممکن است سال ها طول بکشد، باید از این اقدام دولت حمایت کنیم. جمهوری اسلامی ایران راه خود را درست رفته است. هر قراردادی که با منافع ملی، شرع و قانون اساسی موافق باشد، شورای نگهبان هم از آن حمایت می کند.

سخنگوی شورای نگهبان در خصصو رایزنی احمدی نژاد با شورای نگهبان گفت: هیچ گونه رایزنی از سوی هیچ کس با شورای نگهبان صورت نگرفته است و این خبر تکذیب می شود. در مورد صلاحیت افراد هم نمی شود پیشاپیش اظهارنظر کرد.امکان بررسی صلاحیت افرادی که قبلا ردصلاحیت شدند وجود دارد.

کدخدایی در مورد شفافیت جلسات بررسی صلاحیت افراد تصریح کرد: طبق قانون اطلاع‌‍‌رسانی در خصوص صلاحیت افراد باید به خود افراد ابلاغ شود. ممکن است فردی مشکل داشته باشد و اگر این را اطلاع رسانی انجام دهیم حرمت افراد شکسته شود که این خلاف شرع و قانون است.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد اعتبارنامه دلخوش اظهار کرد:  نمی خواهم به حیطه اختیارات مجلس ورود پیدا کنم. بعد از تایید صلاحیت نماینده‌ها، گزارشاتی در مورد تعدادی از نمایندگان به دست ما رسید، که برای مجلس ارسال کردیم.

کدخدایی در رابطه با وضعیت اساسنامه کمیته ملی المپیک گفت: این اساسنامه مواجه با ایراداتی از شورای نگهبان شد که به دولت برگردانده شد. در حال حاضر اتفاق خاصی نیفتاده است.

او در مورد فیلتر اینستاگرام خاطرنشان کرد: پیشاپیش نمی‌توان  قضاوت کرد و باید  بعد از این‌که مصوبات بدست‌مان می رسد اظهارنظر کنیم و اگر قانون یا مصوبه‌ای که  در مجلس تصویب شود، در مورد آن صحبت می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در  خصوص صحبت‌های زاکانی در مورد جلسه وی با شورای  نگهبان با محوریت اعتبارنامه تاجگردون گفت: بنده در این جلسه در مورد همه نماینده‌ها گفتم اگر اسناد جدیدی به دست ما برسد، طبق اسناد جدید اظهار نظر می‌کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز