دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

طرح یک فوریتی بازماندگان سهام عدالت سه‌شنبه به صحن علنی می‌رود/ در خصوص شرایط پیش آمده فقط یک دستگاه را مقصر نمی‌دانم/ در حوزه اقتصادی به جایگاه مورد نظر در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ نخواهیم رسید

۱۳۹۹/۰۴/۲۲ - ۱۲:۰۸:۰۴
کد خبر: ۱۰۲۷۸۰۵
طرح یک فوریتی بازماندگان سهام عدالت سه‌شنبه به صحن علنی می‌رود/ در خصوص شرایط پیش آمده فقط یک دستگاه را مقصر نمی‌دانم/ در حوزه اقتصادی به جایگاه مورد نظر در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ نخواهیم رسید
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر همه دستگاه‌ها دست به دست هم بدهند اتفاق خوبی می‌افتد اما اگر جزیره‌ای و براساس منافع شخصی عمل شود و هرکسی بخواهد، حرف خود را به کرسی بنشاند، موفقیت حاصل نمی‌شود.

«سیدغنی نظری خانقاه»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه کمتر از 5 سال تا 1404 باقی مانده است و از طرفی به دلیل مواردی نظیر کرونا و بلوکه شدن اموال ایران در سایر کشورها در وضعیت نامطلوب اقتصادی به سر می‌بریم، آیا کمیسیون اقتصادی طرحی برای رسیدن ایران به جایگاهی که در سند چشم‌انداز 1404 پیش‌بینی شده بود، دارد؟ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: در برخی از زمینه‌ها به مواردی که در سند چشم‌انداز توسعه آمده و مقام معظم رهبری هم بر روی آن تاکید دارند، رسیده‌ایم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه انحراف دولت‌ها از برنامه‌های توسعه همیشه هویدا است. لذا اگر بخواهیم به موارد مندرج در سند چشم‌انداز توسعه که سند بالادستی است، برسیم باید قوانین پائین دستی به صورتی تنظیم شود و ریل‌گذاری‌ها به شکلی انجام شود که بتوانیم، در موعد مقرر به آنچه که در این سندپیش‌بینی شده است، دست یابیم.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «در حوزه اقتصادی رشدی که مدنظر سندانداز چشم‌انداز 20 ساله است، را نداریم» افزود: با روندی که در حوزه اقتصادی با آن مواجه هستیم شاید در 1404 به آنچه که در سند چشم‌انداز توسعه پیش‌بینی شده است، نرسیم. واقعیت این است که با شرایط تحریم‌ها و کرونا که مزید بر علت شده، به موضع مورد نظر در 1404 نخواهیم رسید. لذا باید در این 5 سال تلاش کنیم و شتاب را بالا ببریم. البته در حوزه دفاعی و نظامی در آن حد هستیم و این ادعا را داریم که در این حوزه طبق زمان تعیین شده به رشد، مورد نظر برسیم.

نظری در رابطه با طرح‌های کمیسیون اقتصادی برای افزایش رشد اقتصادی کشور تصریح کرد: میزان شناختِ کمیسیون اقتصادی از زیرساخت‌های کشور بسیار مهم است، در جلساتی که داشتیم در خصوص مواردی نظیر ارز و بازار سرمایه که بسیار مهم است و باید مدیریت شود، گفتگو کردیم. همچنین بحث فرار مالیاتی نیز یکی از مباحث مطرح در این کمیسیون است، در مجموع این کمیسیون در مواردی که مربوط به حوزه اقتصادی است و می‌تواند، تاثیر مثبت برای رشد اقتصاد کشور داشته باشد، ورود پیدا می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش قوا در رونق اقتصادی کشور اظهار کرد: دولت، مجلس و قوه قضائیه همگی در رشد اقتصادی تاثیرگذار هستند. بنابراین در خصوص شرایط پیش آمده فقط یک دستگاه را مقصر نمی‌دانم، همانطورکه موفقیت را هم حاصل عملکرد یک دستگاه نمی‌دانم. اگر همه دستگاه‌ها دست به دست هم بدهند اتفاق خوبی می‌افتد اما اگر جزیره‌ای و براساس منافع شخصی عمل شود و هرکسی بخواهد، حرف خود را به کرسی بنشاند، موفقیت حاصل نمی‌شود.

نظری خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که توسعه اقتصادی نباید منجر به فشار آوردن به طبقه پائین شود. در همین راستا در مجلس طرح یک فوریتی بازماندگان سهام عدالت را داریم که سه‌شنبه به صحن علنی، می‌رود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش روابط بین‌الملل بر رشد اقتصادی کشور اظهار کرد: امیدوارم در این 5 سال اتفاقات خوبی در حوزه بین‌الملل شکل بگیرد، کمااینکه شکست هژمونی آمریکا می‌تواند یکی از این اتفاقات خوب باشد. در حال حاضر ریاست جمهوری را فردی برعهده دارد که از نظر روانی تعادل ندارد، لذا هر اندازه هژمونی آمریکا شکسته شود در روابط بین‌الملل ایران تاثیرگذار است.

نظری در پایان یادآور شد: اگر تحریم‌ها برداشته شود در حوزه رشد اقتصادی مشکلی نداریم چراکه جمعیت، ابزار تولید و سرمایه آب و صنایع خرد و نیروی انسانی توانمندِ کارآمد داریم. 2/5

نظر شما
پرونده ویژه