چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

آتش بر جان ناو جنگی «یواس‌اس بونهوم ریچارد»/ یک نماینده دیگر بر اثر کرونا درگذشت/ ماجرای درگیری لفظی رئیس مجلس یازدهم و رئیس‌جمهور

۱۳۹۹/۰۴/۲۶ - ۰۵:۰۸:۴۸
کد خبر: ۱۰۲۹۰۷۶
آتش بر جان ناو جنگی «یواس‌اس بونهوم ریچارد»/ یک نماینده دیگر بر اثر کرونا درگذشت/ ماجرای درگیری لفظی رئیس مجلس یازدهم و رئیس‌جمهور
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز (یکشنبه) ارتباط تصویری با نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی برقرار کردند.

ایشان در این ارتباط تصویری، «تورم، کاهش ارزش پول ملی، گرانی‌های بی‌منطق، مشکلات بنگاه‌های تولیدی و مشکلات ناشی از تحریم‌ها» را از جمله مسائلی خواندند که سختی معیشت را بویژه برای طبقات پایین و متوسط به همراه آورده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح برخی ظرفیت‌های کشور افزودند: ایجاد هزاران شرکت دانش‌بنیان، اجرای صدها طرح زیربنایی، بهره‌برداری مستمر از طرح‌های جدید، پیشرفت‌های حیرت‌انگیز در صنایع نظامی و موفقیت‌های تحسین‌برانگیز در مسائل فضایی نتایج استفاده از بخشی از ظرفیت‌های بسیار قوی وگسترده در کشور است.

رهبر انقلاب اسلامی، اتحاد و انسجام داخلی و یک صدایی برابر جبهه گسترده دشمن را تکلیف همه مسئولان و قوا برشمردند و افزودند: امروز جبهه دشمن که خبیث‌ترین و قبیح‌ترین آن امریکا است، تمام توان سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی خود را برای به زانو درآوردن ملت قوی ایران به کار گرفته و در چنین شرایطی حتی با وجود اختلاف سلیقه و نظر در داخل، مقابل دشمن یاوه‌گو باید دست به دست هم بدهیم و یک سخن گفته شود.

ایشان همچنین با اشاره به سال آخر دولت گفتند: سال آخر دولت‌ها معمولاً سال حساسی است و باید مراقبت شود که پیگیری امور به هیچ عنوان سست نشود و بر همین اساس اعتقاد راسخ دارم دولت‌ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند و بعد از پایان دوره قانونی خود، امانت را با ارائه صورت وضعیت، به دولت بعدی تحویل دهند.

ایشان در موضوع تعامل قوا خطاب به نمایندگان مجلس تأکید کردند: روابط مجلس با دولتمردان باید مطابق قانون و شرع باشد، یعنی سوال و تفحص به عنوان حق مجلس وجود داشته باشد اما توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هیچ عنوان جایز نیست و برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: حضور وزرا در یک ماه اول آغاز به کار مجلس و ارائه گزارش از شرایط کشور، کار بسیار خوبی بود اما نباید به وزرا توهین و یا تهمتی زده شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: از برخوردهای احساسی و غیرمنطقی پرهیز شود و بیان دیدگاه و نظر مخالف متین، خردمندانه، قوی و قابل توجیه باشد.

چهره هفته؛ شهیندوخت مولارودی

شهیندخت مولاوردی، معاون سابق رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، با شکایت دستگاه امنیتی و انتظامی کشور با 3 عنوان اتهامی در دادسرای فرهنگ و رسانه مجرم شناخته شد و کیفر خواست او صادر و جهت رسیدگی به دادگاه، ارسال شد.

مولاوردی با اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی (ماده ۵۰۰)، تشویق به فساد و فحشا و فراهم نمودن موجبات آن (ماده ۶۳۹) و دراختیار قرار دادن اطلاعات و اسناد طبقه‌بندی‌شده با هدف برهم‌زدن امنیت کشور (ماده ۵۰۵ قانون مجازات اسلامی) مجرم شناخته شده است. مجازات مرتکبین جرایم مندرج در مواد ۵۰۵ و ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی تا ۱۰ سال حبس درنظر گرفته شده است.

شهیندخت مولاوردی درخصوص این خبر به خبرنگار سیاسی برنا گفت: چرا قبل از اینکه کیفر خواست به متهم ابلاغ شود برخلاف آئین دادرسی در رسانه‌ای خاص، دست به دست می‌شود؟!  این خبر قبل از اطلاع من منتشر شده و من در جریان این کیفرخواست، نیستم.

خبر هفته؛ درگذشت یک نماینده مجلس

عیسی جعفری، نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، به‌دلیل ابتلا به کرونا درگذشت. او سومین نماینده مجلس یازدهم است که بر اثر مبتلا شدن به کووید ‌۱۹ جان خود را از دست داد.

عیسی جعفری ۵۹ ساله بود و در مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه بهار و کبودرآهنگ در استان همدان به مجلس راه یافته بود. او سابقه نمایندگی در دوره هشتم مجلس را هم داشته است.

***

رئیس دادگاه انقلاب اسلامی کرمان از دستگیری تعدادی از عناصر سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه در کرمان خبر داد و گفت: برخورد قاطع دستگاه قضائی با اشرار، امنیت و رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری را به جنوب کرمان بازگردانده است.

احمد قربانی افزود: تعدادی از عناصر وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه در کرمان دستگیر و پس از طی مراحل تحقیق و رسیدگی، حکم قانونی صادر شده است و تعدادی از اعضای گروهک‌های معاند نیز در کرمان دستگیر شده و در دادگاه انقلاب اسلامی کرمان به جرم آنها رسیدگی و منجر به صدور حکم شده است.

***

در پی اجرای حکم اعدام 2 نفر از محکومان روابط عمومی دادگستری آذربایجان غربی اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: «در پی بمب‌گذاری سال 89 در شهرستان مهاباد و دستگیری عوامل گروهک‌های تروریستی وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه شبکه بمب‌گذاری در سال ۱۳۹۲ منهدم شد و امروز 99/4/24 دو تن از عوامل اصلی بمب‌گذاری سال ۸۹ در شهرستان مهاباد که حکم اعدام آنها پس از طی تمامی مراحل قانونی تایید شده بود اجرا گردید.» در جریان این اقدام تروریستی ۱۲ نفر از هموطنان جان باختند و بیش از ۴۰ نفر مجروح شد‌ند.

خبر مهم هفته؛ جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی

جلسه «شورای عالی هماهنگی اقتصادی» با حضور رؤسای قوا برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه با اشاره به اینکه این شورا پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران و تحمیل جنگ اقتصادی تشکیل شد، گفت: در جلسه‌ای رهبر معظم انقلاب با تاکید بر ضرورت آمادگی و هماهنگی همه ارکان کشور در مقابله با جنگ اقتصادی دشمن فرمودند که فرمانده این جنگ باید رئیس جمهور باشد و سایر قوا نیز می‌بایست در کنار دولت به میدان بیایند.

دکتر روحانی با بیان اینکه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به منظور اتخاذ تصمیمات خاص و مناسب در شرایط ویژه اقتصادی تشکیل شد، گفت: بر این اساس مقرر شد تصمیماتی که نیاز به هماهنگی میان قوا دارد با تایید رهبر معظم انقلاب، برای همه لازم‌الاجرا باشد.

پس از سخنان رئیس جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس قوه قضائیه، با تاکید بر ضرورت همکاری همه ارکان کشور برای حل معضلات اقتصادی گفت: مردم از همه مسئولان انتظار دارند تا برای حل معضلات معیشتی و اقتصاد کشور اقدامات موثری انجام داده و همه مسوولان در هر سه قوه باید در کنار یکدیگر با یک برنامه منسجم در مسیر رفع مشکلات مردم اقدام کنند.

همچنین محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در این جلسه حل مشکلات اقتصادی کشور را دغدغه اصلی قوه مقننه و نمایندگان مجلس برشمرد و با تاکید بر  آمادگی مجلس شورای اسلامی برای همکاری با دولت در جهت حل مشکلات افزود: با هماهنگی، همراهی و انسجام در تصمیم‌گیری‌ها از سوی همه قوا و مسئولان در سطوح مختلف کارشناسی، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، می‌توان اقدامات موثری برای حل این مشکلات اقتصادی انجام داد.

سوژه هفته؛ حادثه در نطنز

یکی از ساختمان‌های تاسیسات هسته‌ای نطنز روز ۱۲ تیر ماه دچار انفجار و آتش‌سوزی شد. این حادثه تلفات جانی نداشت و در یکی از سوله‌های در حال تجهیز مجتمع هسته‌ای شهید احمدی‌روشن رخ داد. پس از این حادثه اغلب رسانه‌های خارجی از جمله نیویورک‌ تایمز در گزارش‌هایی مدعی شدند این اتفاق به‌ دلیل یک حمله سایبری از سوی رژیم صهیونیستی صورت گرفته و برخی هم عنوان کرده‌اند این حادثه، به‌دلیل انفجار موشک اتفاق افتاده است.

اما اسماعیل کوثری اخیرا در گفت‌وگویی با خبرآنلاین به این پرسش پاسخ داده که چرا رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از کشورها از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی اصرار دارند این اتفاق را به گردن رژیم اشغالگر قدس بیندازند؟ گفت: «رژیم صهیونیستی و آمریکا از سوی ایران ضربه خورده‌اند و کاری نمی‌توانند بکنند، جز اینکه شایعه‌سازی کرده و بگویند ما هم می‌توانیم کاری کنیم.» او در این گفت‌وگو تاکید کرد آمریکا و رژیم صهیونیستی با تکیه بر رسانه‌های متعددشان مشغول شایعه‌پراکنی هستند درصورتی که نه حادثه غرب تهران و نه نطنز کار این رژیم نبوده است.

دروغ هفته؛ مجادله لفظی رئیس مجلس یازدهم و رئیس‌جمهور

روز سه‌شنبه خبری مبنی بر مجادله لفظی رئیس مجلس یازدهم و رئیس‌جمهور بر سر فرماندهی اقتصادی کشور منتشر شد. در این خبر جعلی که در فضای مجازی دست به دست می‌شد، ادعا شده ‌بود حسن روحانی از اقدام رئیس مجلس، که در حضور رهبری از برنامه‌ها و بسته‌های معیشتی اقتصادی مجلس گفته، گلایه کرده است.

«علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در توییتی نوشت: «با کمال ناباوری خبری جعلی از جلسه سران قوا دیدم. دیروز از ابتدا تا انتهای جلسه حضور داشته و تمام مذاکرات را نوشته‌ام. ۱۵ نفر از سه قوه در آن جلسه بودیم، حتی یک کلمه از این خبر کذب صحت ندارد. نه‌تنها صحت ندارد بلکه این آغازین صحبت‌های قالیباف بود: «شرایط اداره کشور سخت است. با همه وجود و توان پای کار هستیم. نیاز به همدلی و همراهی هر سه قوه یک اصل است.» ربیعی نوشت: «جلسه پر از همراهی و همدلی بود و تردید ندارم جریانی در کمین هرگونه روزنه امیدآفرین در مردم نشسته است.»

جنجال هفته؛ آتش‌سوزی در ناو جنگی بونهوم ریچارد

بر پایه گزارش نیروی دریایی آمریکا، حوالی ساعت ۸.۳۰ دقیقه صبح یکشنبه وقوع یک آتش‌سوزی در ناو جنگی بونهوم ریچارد که در اسکله سن‌دیگو متوقف بود، اعلام شد. از ساعت ۹ صبح هم آتش‌نشان‌ها برای اطفای حریق به محل رسیدند. حوالی ساعت یک بعدازظهر هم برخی از ناوشکن‌های موشکی به اسکله‌های دورتری منتقل شدند تا از انفجار یا آتش سوزی احتمالی مصون بمانند.

ناو آمریکایی بونهام ریچارد که از سال ۱۹۸۸ وارد نیروی دریایی آمریکا شده است، ۲۵۷ متر طول دارد و نزدیک به ۱۰۰۰ نفر خدمه در آن خدمت می کنند.

ماموران آتش‌نشان فدرال و نیروی دریایی آمریکا همچنان در تلاش هستند شعله‌های آتش در ناو جنگی «یواس‌اس بونهوم ریچارد» آمریکا را مهار کنند و در حالی که شمار زخمی‌ها در حال افزایش است و احتمال ادامه آتش‌سوزی برای چند روز آینده وجود دارد.

سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در جمع فرماندهان مقاومت درباره این حادثه گفت: آنچه امروز در آمریکا اتفاق افتاده به ‌ویژه حادثه ناو، نتیجه عمل و رفتار و جنایت دولت آمریکاست.

سردار قاآنی با بیان اینکه آمریکایی‌ها بی‌خودی دنبال مقصر نگردند و دیگران را متهم نکنند چون این آتشی است که خودشان روشن کرده‌اند، ادامه داد: «این اتفاق پاسخ جنایت‌های شماست که به دست عناصر خود شما اتفاق افتاده است. خداوند با دست خود شما، شما را مجازات می‌کند.»

نظر شما
پرونده ویژه